”Kotler kan inte haft fel” – Marknadsföring

Konsulten Mats Georgson kritiserar Kotlers kritiker.

Kotler-DSC00049Via RESUMÉ: ”Marketing Management” kom ut 1967. Det var inte ens från början mycket som egentligen är Kotlers egna teorier i dessa, utan det stora är att han plockade ihop det till en helhet. Sedan första utgåvan har boken reviderats 15 gånger – varje gång har 20-30 procent av innehållet skrivits om eller utökats för att få med senaste forskningsrönen. Kotler må ha definierat marknadsföring en gång i tiden men såg det själv som något ständigt i utveckling och förändring – som reflekteras i hans böcker. Dock har hans syn alltid varit just rigoröst akademisk och byggt på mätbarhet. Kanske just därför har han haft lätt att släppa gammalt och ompröva innehållet”.

Relaterad artikel: ”Philip Kotler hade fel,” Via DAGENS MEDIA:

Fimpa mobilen när du… – Reklamfilm

Fimpa mobilen när du klipper häcken – och kör bil såklart

Via RESUME: ”Om du inte klarar av att sms:a samtidigt som du klipper hår, då ska du inte heller göra det medan du kör bil. Det vill Honda förmedla i sin nya kampanj där de i korta klipp visar hur illa det kan gå när man gör vardagliga saker med mobilen i handen”.
Ett par av klippen är riktigt roliga.

No man is an island – posters for Europe

No-man-is-ostermalmstorgKonstnären och Europén Wolfgang Tillmans gör sitt inlägg i debatten om ”Brexit” genom att uttrycka sin mening i form av posters. Enligt honom leder högertrenden mot starkare nationalistiska partier och faran för splittring av Europas demokratier. I hans ateljéer i både London och Berlin har hans medarbetare tillsammans jobbat hårt för att ta fram ett flertal enkla posters. De är slående enkla, med layout och typografi får de ändå en oväntad kraftfullhet.

Se hans kampanj-posters här.

Via: THE GUARDIAN

Hur skall vi bo? – Var skall vi bo någonstans?

”2016 kretsar ArkDes verksamhet kring bostadsfrågan under rubriken Bo. Nu. Då. Aktuella frågor om allt från bo till stad kommer att lyftas i samarbete med städer runt om i landet – och i en bostadsutställning. Hållbar stadsutveckling, rättvisa och kvalitetsfrågor kring arkitektur och design kommer att vara en röd tråd – och alltid med människan i centrum.”.

Skärmavbild 2016-04-17 kl. 22.18.18Via EXPRESSEN och ArkDes, Arkitektur och designcentrum

Com Hems nya reklammanér – reklamfilm

Konkr-01Com Hem valde M&C Saatchi som ny huvudbyrå. Tidigare (under tio år) hade man de båda reklamkaraktärerna Judit & Judit som stark bärare av identiteten. Nu är det nya kommunikationskonceptet lanserat via klippet nedan.

Skärmavbild 2016-04-13 kl. 11.36.23Intressant är musikvalet. Det är Lou Reed – Satellite Of Love som spänner över hela klippet. Även visuellt, då till exempel en fjäril plötsligt fladdrar in från vänster i den annars oftast helt tomma rymden!

Istället ska Com Hem fokusera på att prata om vilka produkter och tjänster de erbjuder.

Via DAGENS MEDIA:

Klicka på klippet så ser du den i större format

httpvh://youtu.be/441HnDBgFrM

Hur skall företag växa? – Spotify hotar flytta

hand-02-DSC_1786-1600px

Spotify uppmanar politikerna att omedelbart agera på följande punkter:

Tillgången på bostäder

Utbildningssystemet måste utvecklas

Skattereglerna måste förändras!

Det öppna brevet i original: https://medium.com/@SpotifySE/vi-måste-agera-eller-bli-omsprungna-383bb0b808eb#.ds0d2ba3c

Via RESUME: http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/04/12/spotify-i-oppet-brev-hotar-valja-bort/

Via DAGENS MEDIA: http://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/spotify-hotar-med-flytt-till-usa-6540423

Via SVT NYHETER STOCKHOLM: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/spotify-stockholms-bostadsbrist-kan-tvinga-oss-lamna-landet

 

Intressant kampanj – återvinning

H&M lanserar återvinningskampanj – reklamfilmTransform01-1024px

H&M släpper ny kampanj som skall inspirera till återvinning av plagg i ”modets kretslopp”. Artisten M.I.A. är frontfigur för H&M:s initiativ ”H&M World Recycle Week” 18-24 april. Detta är en del av H&M:s miljöprogram som startades 2013.

Källor: DAGENS MEDIA H&M