Hus utan sladd – Energisnålt hus i verkligheten

husutansl01En snöig söndag i med härlig julstämning träffades vi på Wenngarns Slott utanför Sigtuna. Målet för besöket var experimenthuset som döpts till ”Hus-utan-sladd”.

Ett spännande projekt som innehåller massor av spännande och innovativa lösningar för hushållning med energi och resurser. Som namnet antyder är idén ett hus som ska klara sig utan elnätsanslutning. Detta ska lösas med hjälp av 14 kW solceller, två små vindsnurror, batterilager och riktigt bra isolering samt smarta lösningar för ventilation och varmvatten. Det är också planerat för en pelletsdriven sterlinggenerator som genererar både el och värme under de kallaste och mörkaste månaderna.

Jens Johansson med sambo bor sedan i höstas i huset. Det är extra spännande att projekthuset faktiskt används som bostad i ”skarpt läge”. Jens och hans sambo öppnade sitt hem för oss och vi fick av Jens en mycket informativ och erfarenhetsbaserad redovisning av husets teknik och funktioner.

Huset, i enplan på ca 140 kvm är uppfört i frigolitblock med ett plåtskikt på utsidan och plywood invändigt. Planlösningaen är attraktiv med öppen planlösning och takhöjd till nock. Fönstren är fyr-glas, ej öppningsbara för att minimera drag. Elsystemet är i huvudsak likström för att undvika omvandlingsförluster från batterilager och solceller. Det finns dock konverter för ”vanlig” växelspänning som behövs till tvättmaskin, tv mm och som kan slås på vid behov. Ventilationen ombesörjs av väggventiler som återvinner energin genom ändrad strömningsriktning och värmelagring i keramikinsatsen. Duschen har ett åter-cirkulationssystem med filter så att samma, ca 5 liter duschvatten används under hela duschningen. Således spolas bara fem liter varmt vatten ut i avloppet vid varje dusch. Bra både ur energi- och vattenbesparingssynpunkt. Hela husets värmebehov tillgodoses med en vattenburen aerotemper placerad i vardagsrummet. Värmen fördelas sedan med små fläktkanaler uppe vid taket.

Husets energisystem övervakas och styrs enkelt med en skärm i vardagsrummet. Där kan man vid varje ögonblick se energiförbrukning, solelproduktion, batterilagrets status mm.

Här kan man se hur det hela fungerar i klippet.

Jens betonade att huset är ett pågående utvecklingsprojekt som hela tiden utvecklas och förnyas utifrån erfarenheter och behov. Just nu har huset faktiskt fått kopplas in på elnätet tillfälligt då pelletsgeneratorn är försenad och solen ej ger tillräckligt med energi den här tiden på året.

Några praktiska länkar: 

skarmavbild-2016-11-23-kl-15-13-08ÄR du intresserad av mer kring energisnåla hus så kan du kontakta Gunnar Öberg,- VUEF Västmanland Upplands Energiförening, www.vef.se VUEF anordnar träffar och organiserar event kring dessa så aktuella ämnen.

CAPDESIGN LIVE 2016 – Typografi

HO-FORM deltog på CAPDESIGN LIVE och faktiskt kan man konstatera att det nu finns långt större möjligheter att förstärka budskap och innehåll med bra typografi som kan ge affärsmässigt positiva resultat för uppdragsgivaren.

Att ha en bra tydlig identitet som ett eget typsnitt ger identitet och seriositet. När intrycken mottagaren får, kommer både från skärm och tryckt material kan det vara svårt ta in kommunikationen om den är inkonsekvent utformad. Psykologiskt kan det vara avgörande om användaren ens orkar läsa första raden.

Specialområde kan tyckas men det är faktiskt också en gren där en otroligt stor del av visuellt effektiv kommunikation fortfarande utvecklas med både hantverk och innovation!

Några av deltagarna:
Carolina Laudon är typsnittsformgivare och designpedagog. Hon beskrev de senaste trenderna inom typsnittsdesign, om gestaltning, olika format, processer och koncept. Hon tog även upp det  senaste inom typsnittsteknologi. Hennes arbete omfattar några av de mest använda företagstypsnitten i Sverige, som vi bland annat finner hos Systembolaget, Länsförsäkringar, Rusta och teatern Unga Klara.

img_2851

TYPOGRAFI ÄR EN STARK IDENTITETSBÄRARE
Specialritad typografi är en stark identitetsbärare som är kostnadseffektiv, hållbar och visuellt kraftfull. Under föreläsningen lyfte Jesper Robinell, Oscar Bauer och Stefan Hattenbach upp projektet med SF Bio Sans, en ny grafisk identitet med spännande lösningar som släpps under hösten.

img_2895

PRESENTATION AV HELT NYTT TYPSNITT FÖR NORDEA
Marcus Gärde, design director på Bold, visade ett nytt projekt för NORDEA Han berättade om hela resan från bakgrund och utveckling, till applicering och testning i en rad olika applikationer.

img_2867HANDSKRIVNA ORDBILDER OCH TYPSNITT
Illustratören Maja K Zetterberg har arbetat med lettering för flera stora varumärken som ser värdet av unicitet och det handskrivna ordet. Hon visade flera exempel och om om arbetet med Ikeas handtextade typsnitt – ”Björkhagen” som dessutom skulle kunna anpassas globalt. Hon har arbetat bland annat för Abba, MQ, Odd Molly och Ving.

ETT STARKT DESIGN-DNA – VIKTIGT FÖR NYHETSMEDIA
Anna Thurfjell är creative director och grundare av Anna Thurfjell Design i Köpenhamn. I samarbete med Mark Porter från England, arbetade Anna Thurfjell också med redesignen – som omfattade både ny typografi och logotyp – av danska Berlingske som relanserades i september. Typografi för nyhetsmedia innefattar många av de utmaningar vi möter när vi arbetar med typografi i dag. En sammanhållen typografisk form ska ha hög läsbarhet oavsett kanal, fungera i olika storlekar och samtidigt skapa en stark igenkänning från logga ända ned till brödtext.

Det finns mer att ta del av från det här seminariet och jag återkommer till de affärsmässiga fördelarna och ”BRA ATT VETA” inom kort mer i detalj.

 

Därför är din Form intressant för omgivningen

stjarna-2_1024px

Du möts av formgivning/design precis överallt. Inte bara i brevlådans inre utan i din mobil,- webben,- också överallt i din omgivning.
Alla vill ha sin egen identitet i bruset av alla budskap. Värdet i att satsa på formgivning och design kan vara minst lika smart som som den ursprungliga affärsidén.
Våra köpbeslut och intresseområden blir allt lättare att hantera digitalt,- det är därför viktigt att du får rätt varumärkesupplevelse för din verksamhet. Formatet, utseendet och funktionen blir väldigt viktig i din identitets kommunikation utåt.
Du som vill kommunicera just ditt varumärke kan i de flesta fall fastställa vad de viktigaste drivkrafterna är för din målgrupp. Vet du det och baserar din grafiska identitet på det, har du bästa möjliga grund för positiv effekt.
I det MAXIMERAS DIN KOMMUNIKATION,- du kan ta vara på den positiva effekten du får. Just din kommunaktion blir enklare att komma ihåg med tydligt formspråk, i logotyp, typsnitt, etc. Du får långsiktigt ett väldigt effektivt sätt att berätta vem du är.


Håkan kan det där – e-post till Håkan