Kasta pengar på webben? Värsta felsteget…

Guidelines_01

 

 

Webbpublicering = mycket tid = pengar!

Webbpublicering är faktiskt ofta ett omfattande arbete och vanligtvis finns det inte en enda professionell webbplats som inte har flera personer inblandade i processen.

Det kan vara kommunikationsansvarig, programmerare, copywriter, bildansvarig, formgivare, utvecklare och inte sällan även kopplat till material för flera mediekanaler.

Det kan lätt leda till tolkningar där ansvarig för respektive del kan göra felbedömningar.

 

Värsta felsteget…

Att inte sätta sig in i syftet vad kommunikationen vill förmedla. Dess relevans och budskap. Oavsett din faktiska uppgift.

  • Är det att informera eller skapa uppmärksamhet? Studera kommunikationsplattformen, hur löjligt simpel den än kan förefalla.

”Om jag inte förstår vad du säger, kan jag ju inte prata med dig”

Kommunikationsansvariga, formgivare, utvecklare, programmerare, alla har stor nytta av tydliga riktlinjer då det blir enklare bygga enskilda delar som tex. olika funktioner där innehållet kommer mottagaren till nytta. Anpassa mediet efter vad och hur du vill säga något och vad du vill uppnå.

Det är därför enormt viktigt att så tidigt som möjligt, säkerställa innehåll, budskap, form och design. För att nå konsekvens, tydlighet och effektivitet för att uppfylla de uppsatta målen, som tex. affärsmål.

”Mycket tid, = pengar, kan sparas in om det finns tydlig och enkel dokumentation som överskådligt fastställer kommunikationsplattform, syfte och grafisk form för alla tänkbara kanaler och medier,- som är lätt att nå och förstå”.

 

Bäst före?

Varför då? Jo dokumentationen görs för att säkerställa även, (ofta märkligt förbisedd) framtida utveckling där nya tredjeparts-produktioner och producenter,- kan följa varumärkesriktlinjerna i samklang med övergripande syfte och budskap i en levande dialog, så att mottagare och webbplats aktivt interagerar.

Exempel på hur enkelt en guide kan göras, just denna är klippt från en guide från produktpresentation för Årby bryggeri.

BRM_Guidelines

 

Interaktiv marknadsföring – tips

Effektiv, smart och träffsäker genom digital direktkommunikation

M-föring_IMG_0313
Programmatiska (digitala) kommunikationsköp möjliggör total frekvenskontroll vilket resulterar i högre nettoräckvidd till en lägre kostnad per kontakt.

 

Intressant inlägg i Resumé om hur man bäst satsar sin marknadsföring 2017

”Det är förvånansvärt att se att så stora bolag som Coop och Ica, fortfarande föredrar reklamköp med så förlegade metoder”.

Mer klipp ur artikeln via Resumé:

”Till skillnad från medieköp som baseras på antaganden om var målgruppen är, gör programmatiskt det möjligt att inte bara att köp av konkreta målgrupper genom data utan också kloning av lönsamma kunder likväl som att exkludera de kunder som är olönsamma.
Vidare, låses inte mediebudgetar vid programmatiska köp som vid traditionella direktköp, det vill säga vid programmatiska köp optimeras mediebudgeten i realtid baserat på vilka placeringar som är mest effektiva för annonsörens affärsresultat. Vid direktköp, bokas en fast budget över specificerad period, som en klok kollega en gång sa, som ett printköp fast digitalt”.

”Dagens digitala kommunikation skulle göra betydande förbättringar, inte bara för deras affärsresultat men också för att deras befintliga och potentiella kunder som skulle få anpassad kommunikation, vid relevant tillfälle, baserat just på deras specifika behov och person”.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/06/16/forvanande-att-stora-bolag-foredrar-reklamkop-med-forlegade-metoder/

Hög tid för anti-alkohol kampanjer

Reklamkampanjer mot alkohol

Klicka på bilden så kommer du till klippet
Den första Spola kröken reklamfilmen kom 1974. Klicka på bilden så kommer du till klippet

Det verkar som tidigare genom åren åter vara aktuellt med att ”försChökA” få oss medmänniskor att sluta kröka så förbannat. Allt med målet att dricka mer måttligt och få en sundare syn på alkohol.

Det är ett ämne som just nu är aktuellt med inte mindre än två olika kampanjer inför årets midsommar.
Promillegrillen med alkolås.
Trygg-Hansa Alkoboj.

En tidigare kampanj som många ännu minns väl var ”Spola Kröken”. Den initierades av SYSTEMBOLAGET 1971, och rullade ända till 1998. Klicka på bilden härintill så kan du se den (även för den tiden) mycket enkla filmen.

Ett av många försök var också att få med kampanjen i SVT vilket inte var alldeles lätt då man undvek alla former av inslag i programmen som ens kunde misstänkas vara ”reklamknep”. Här är ett roligt klipp (1983) med Per Sinding Larsen och Fredrik Lindström som presentatörer till ett inslag med ”Föreningen Artister mot narkotika”,– Lasse Berghagen intervjuvas om kampanjens potential att nå ungdomar.

 

FULSTÄMPLAT!

FILSTÄMPEL!

FULSTÄMPLAT ges till ”Vallavagnen”!

Kritik-storm efter reklam för ”flickvänsburar”

Djur-bur tillverkaren Vallavagnens reklam på annonser i Facebook får närapå årets ”fetaste” FULSTÄMPLAT!
Burarna marknadsförs – med hjälp av en avklädd, leende och inburad kvinna, enligt Katrineholms-Kuriren.