ABB har tätplatsen i Formula E

Redan kring 2000 arbetade jag globalt med ABB inom en reklambyrå där vi arbetade hårt med ABB’s identitet.

ABB tänkte sig nya sponsrings-projekt och faktiskt Formula 1. I arbetsgruppen tog vi fram förslag på hur det skulle kunna te sig. ABB blev väldigt sugna på projektet men skrinlades efter ett tag då kostnader och inriktning visade sig alltför omfattande.

Nu är det annat ”ljud” på raceranorna och Formula E har kommit att bli ett sponsorprojekt som passar ABB mycket bättre då ju Formula E körs uteslutande med elbilar. Utvecklingen från startåret 2014 har varit otroligt snabb. Bilarna i senaste generationen är redan effektivare och kan köras hela lopp utan att behöva byten som de tidigare loppen krävde. Dessutom körs loppen oftast i stadskärnor och ger en helt annan publikkontakt mot Formula 1. Det känns ju minst sagt märkligt resa runt halva jorden till en avlägsen bana där avåkningszoner och andra säkerhetsarrangemang gör att du nästan tvingas släpa runt kikarutrustning för att kunna se något alls!

Se även länkar nedan för den som vill veta mer:

http://www.fiaformulae.com/en/championship/overview/

http://new.abb.com/formula-e

http://new.abb.com/news/detail/3182/abb-and-formula-e-partner-to-write-the-future-of-e-mobility

Secrets Behind The New Formula E Race Car – Video

http://www.felixracing.se/felix-rosenqvist-fyra-efter-rejal-upphamtning-i-santiago/

http://www.fiaformulae.com/en