Granskar du dina alGoritMer?

Det här fenomenet med att en del material dyker upp från källor du inte har bett om i sociala medier via nätet är i och för sig verkligen inte nytt. Men ämnet blir allt viktigare när det visar sig det finns aktörer som,- antingen medvetet,- eller omedvetet – låter system ge möjligheter för den som vill skada dig eller mig. I värsta scenariot ställa hela samhället på ända!

Min personliga uppmaning är att vara vaksam, detta år kanske lite mer än vanligt? Bevaka också din egen dator, låt den inte bli ett verktyg för externa källor genom olika virus etc. Media, utgivare och journalister ser allt allvarligare på detta och även vissa aktörer. Ett par exempel…

Granskning 1: Google

Den ideella föreningen Juridikinstitutet företräder Sverige i en EU-granskning av näthat. Ett av företagen som granskas är Google. Men enligt Dagens Nyheter har sökjätten stark koppling till Juridikinstitutet. Dagens Nyheter rapporterar nu att en viss person har starka kopplingar till Google – ett av företagen som EU-kommissionen granskar.

– Det finns all anledning att se kopplingarna mellan Juridikinstitutet och Google som ett problem, säger jävexperten och professorn Folke Johansson till Dagens Nyheter. – Om det formellt är en jävssituation kan man diskutera, men det är helt klart olämpligt.

Granskning 2: Youtube

Via DAGENS MEDIA: Youtube rekommenderar filmer om Sverigedemokraterna och partiledaren Jimmie Åkesson överlägset fler gånger än de andra partierna och deras partiledare. Det visar en granskning från organisationen Algo Transparency och Expressen. Tillsammans med Algo Transparency har Expressen gjort en granskning som visar att Youtubes algoritmer främjar filmer om Sverigedemokraterna (SD) och Jimmie Åkesson. SD och Jimme Åkesson rekommenderas betydligt oftare än Stefan Löfven (S) och Annie Lööf (C), även när användaren specifikt sökt på dessa.

Algo Transparency är en organisation som granskar Youtubes innehåll.

https://www.expressen.se/nyheter/juridikinstitutet-utreder-google-finansieras-av-sokjatten/

https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/granskning-youtube-rekommenderar-sd-framfor-andra-partier-6904165

https://www.expressen.se/nyheter/avhopparen-riksdagsvalet-kan-manipuleras-genom-youtube/

Reklamfilm: Dåligt Porsche!

Idag råkar det vara Internationella kvinnodagen och det här klippet som Porsche lagt ut via Youtube gör mig riktigt ledsen!

Stereotyperna framgår med all tydlighet, mannen är den som står för hus och välbifinnande, kvinnan hänger snällt med och gör i stort sett inget annat än småler lite så där gulligt! Klart hon inte kör bilen!?

Att man inte tar chansen att även utnyttja momentet i omställningen från fossila bränslen!? De kunde fångat upp att när stereotyperna försvinner, lämnar det chansen för det medvetna företaget att ta viktiga marknadspoäng.

Dåligt Porsche! Gamla upplagrade värderingsgrunder, dags att ”snabbladda” om marknadsföringen!

 

Det ligger mycket i det – ”Byråernas rapportering måste saneras”

”Byråernas rapportering måste saneras”

Via Dagens Media – Debatt:

Citat: ”Så sent som i förra veckan bad ett företag mig att titta på deras byrås resultatrapport för medieköp på Facebook. ROAS (return on ad spend) visade att deras annonsering varit helt enastående. Men min uppdragsgivare var misstänksam, de hade ju inte sett röken av några resultat i vare sig sin försäljning eller i sina varumärkesundersökningar.

En granskning gav kundens magkänsla rätt. Siffrorna var en rökridå för att dölja ett uselt resultat. Lögn, förbannad lögn och Facebook-statistik, helt enkelt”. (Klaus-Peter Beiersdorf – Kaufmann).

https://www.dagensmedia.se/experter/debatt/byraernas-rapportering-maste-saneras-6901840