Martin Tripp stäms av Tesla på 167 miljoner dollar

Tesla stämmer tidigare anställd på 167 miljoner dollar

Tesla har stämt den tidigare anställda Martin Tripp på mer än 167 miljoner dollar, motsvarande 1,5 miljarder kronor. Det visar nyligen inskickade dokument, rapporterar CNBC.

Se tidigare artikel här om Martin Tripp i Washington Post

Tripp har tidigare anklagats för omfattande sabotage av Teslas vd Elon Musk. Det handlar om att han gjorde skadliga kodändringar i intern mjukvara samt delade med sig av stora mängder data till utomstående personer. Dessutom gav han felaktiga uttalanden till journalister angående Teslas produktion.

Martin Tripp har i flera intervjuer hävdat att Tesla haft en dålig tillverkningspraxis vilket inkluderat potentiell användning av skadade batterimoduler i sina Model 3-bilar.

De två sidorna har bedrivit en legal rättstvist sedan Tripp gav sina kommentarer i våras.

https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Tesla-staemmer-tidigare-anstaelld-på-167-miljoner-dollar-1027801243

Nya siffror: Få privatägda elbilar i Sverige

Den rödgröna regeringen har satsat på supermiljöbilspremie och bonus malus-system, vilket innebär lägre fordonsskatt för dem som köper en ny bil som genererar låga koldioxidutsläpp. Men trots det är det väldigt få privatpersoner i Sverige som har råd köpa en elbil.

”Det behövs ytterligare statliga subventioner, för klimatets skull”, säger Magnus Johansson, ordförande på Elbil Sverige. Bild: Elbil Sverige / Pontus Lundahl/TT

I hela landet finns inte mer än 5 300 elbilar registrerade på privatpersoner, och i 25 kommuner finns inga elbilar alls. Främst saknas elbilar helt på glesbygden i de centrala och norra delarna av Sverige.

”Kunna ladda vid behov”

Anders Johansson, vd på Ratsit, säger att de geografiska förutsättningarna påverkar bil- och körbehovet.

– Man vill känna sig trygg med att laddningen klarar de sträckor man behöver köra, och att det finns bra möjligheter till att ladda bilen vid behov. I tätbebyggda områden har man generellt kortare sträckor att köra, och vi kan även se att antalet laddstationer är störst i dessa områden, säger han.
Totalt finns omkring 14 000 elbilar som rullar på de svenska vägarna. Eftersom enbart

5 300 av dem är privatregistrerade, kan det konstateras att en överväldigande majoritet ägs av företag.

Läs mer här: Artikel publicerad av ETC