Tesla Bjørn igång igen med tester av Model 3.

Den här veckan gör Bjørn Nyland testkörningar med en Model 3 Performance. En demo-bil har han fått tag i och det skall vi förstås följa upp.

Tesla Model 3 Dual motor och Model 3 Performance börjar ju nu leveras till kunderna i hela EU vilket gör att den här typen av tester är högintressanta. Och ”fansen” får se Model 3 i verkliga nordiska körförhållanden både med laddning och räckviddstester.

Ljudnivån är hög på denna Performance Model 3 med 20” vinterhjul odubbat. Men hur mycket?
Ladda och ladda, nu finns det flera alternativ av laddmöjligheter för Model 3 om du inte har Tesla superchargers på din ort.
Säger sig ju självt vad det handlar om…

Porsche Macan, ytterligare en viktig del av 100% eldrivna SUV-kompakter!

Det har nu visat sig att Porsche tar steget att göra även Macan 100% eldriven! Det framgår inga tekniska detaljer i pressmeddelandet snarare är det produktionskapaciteten man lyfter fram.

“Electromobility and Porsche go together perfectly; not just because they share a high-efficiency approach, but especially because of their sporty character,” comments Oliver Blume, Chairman of the Board of Management of Porsche AG. “By 2022 we will be investing more than six billion euros in electric mobility, and by 2025 50% of all new Porsche vehicles could have an electric drive system. Nevertheless, over the next ten years we will focus on a drive mix consisting of even further optimised petrol engines, plug-in hybrid models, and purely electrically operated sports cars. Our aim is to take a pioneering role in technology, and for this reason we will continue to consistently align the company with the mobility of the future.”

Det betyder att nästan majoriteten av kompakta SUV-segmentet är elbilar. – Tesla, Audi, Mercedes, BMW, PSA group med DS och Renault etc. satsar på elektriska fordon 2020- och framgent.
Att tiden verkligen är inne för helektrisk drivlina är det inget snack om längre!

https://newsroom.porsche.com/en/2019/products/porsche-macan-next-generation-elektric-leipzig-17067.html

Är ditt varumärke hållbart?

Alla företag måste måna om sitt varumärke. Varumärkets betydelse har växt med åren. Det fungerar inte med bara en snygg logotyp och ett budskap som är på väg ur tiden. Idag krävs en hel del mer, helt enkelt för att kunder är mer medvetna, gör mer kräsna val och tar reda på hur företag sköter sig, ur miljösynpunkt till exempel. 
I grunden handlar det om att ställa om verksamheten till att använda och leverera hållbara varor och tjänster. Hållbara mål är därför ett måste. Vill du svepas med i stormen eller stå stadigt kvar på marken?

Då måste du kanske ta ett modigt kliv över bron.
Vi kan hjälpa till i det där klivet!

Håkan Öqvist form erbjuder att växla upp ditt varumärke i hållbart företagande. Tillsammans med Nestor AB kan företaget ställas om på riktigt och vi hjälper även till att hitta finansiering, t ex genom utlysningar från olika myndigheter.

Vi börjar med två frågor

Hur upplevs ditt varumärke idag?
Vad ska ditt varumärke signalera nu och i framtiden?

Håkan Öqvist form, tjänster:Nestor AB, tjänster:
Varumärkesanalyser
Formgivning/Produktion
Kommunikation
GAP-analys av Agenda 2030-mål
Energi- och klimatutredningar
Anbudsunderlag /hållbarhetskrav

”Hållbart företagande” förbättrar företagets ekonomi samtidigt som era produkter och tjänster bidrar till en bättre miljö och ökad hälsa eller välfärd. En hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Det handlar om ekonomisk, ekologisk och social hållbar utveckling.

Förbjudna kemikalier i var sjätte reklampryl

Kemikalieinspektionen har undersökt innehållet av förbjudna ämnen i reklamartiklar som delas ut gratis. 20 av 115 granskade varor innehöll otillåtna halter.

– Varor som delas ut gratis ska vara lika säkra som varor som konsumenter köper själva. För att skydda hälsa och miljö är det viktigt att företagen som levererar reklamartiklar arbetar aktivt med kemikaliefrågor och ställer krav på sina leverantörer, säger Camilla Westlund, inspektör på Kemikalieinspektionen i ett pressmeddelande.

Kemikalieinspektionen har kontrollerat varor från 47 företag och myndigheten har anmält eller kommer att anmäla 17 av de inspekterade företagen till åklagare för misstänkta miljöbrott.

År 2017 spenderade vi i Sverige cirka 6,3 miljarder kronor på produktmedier och presentreklam. Ett syfte med projektet har varit att öka kunskapen och medvetenheten om kemikalielagstiftningen i branschen.

Den största andelen av de varor som kontrollerades var elektronik, totalt 55 produkter vilket motsvarar 47 procent av de kontrollerade varorna. De vanligaste förbjudna ämnena som hittades var bly och kortkedjiga klorparaffiner. I nio av varorna låg halterna över gränsvärdena.

– Det är ingen stor hälsorisk med att ha reklamprylar med farliga ämnen hemma. Men den totala mängden farliga kemikalier i många olika varor kan på sikt orsaka hälso- och miljöproblem, säger Camilla Westlund.

Rapporten ”Reklamartiklar 2018 – ett tillsynsprojekt” finns här(länk).

RIVIAN patent avslöjar att R1T kan förses med extra batteripack!

Det visar sig att RIVAN verkligen har tänkt framåt med R1T och med ett extra batteripack kan den klara hela 64 mil! Det innebär att den dessutom kan ge extra kraft för lokala tillfällen där extra pulver behövs. Se även tidigare artkel om RIVIAN

Porsche Taycan, Vet vi tillräckligt nu?

Från flera källor kan man nu lägga pussel. Enligt mina källor har redan förhandsbokningarna kommit igång i Sverige men det är fortfarande helt inofficiellt då Porsche inte har gett möjlighet till förhandsbokning via den Svenska sajten?

Redan i juli 2018 fanns den möjligheten enligt Teknikens Värld.
Man får istället vända sig till den Norska hemsidan (Obs. 20.000 NOK!) eller ta upp saken på ett Porsche Center. När man väl registrerat och betalt, får man ett litet kit med brev där man knapphändigt informerar om att man nu är på kundlistan. Premiären sker i september 2019 och leveranser väntas ske 2020.


Everything We Know About the Porsche Taycan

Porsche’s Tesla competitor, previously called Mission E, is now the Porsche Taycan. It’s coming in 2020.

https://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/a21239621/porsche-taycan-mission-e-electric/

Peugeot går över till 100% eldrift med nytt varumärke?

Räcker det med ett varumärke? Peugeot e-MOTION?

Peugeot har faktiskt en god historia att berätta också. Det var faktiskt en av de tillverkare som redan 1995 satsade på en kort men relativt framgångsrik satsning på hel-elektriska bilar.

In 1995, Peugeot launched an electric powered version of the 106, called the 106 Electrique. This was offered in a number of European countries including France, Belgium, The Netherlands, Norway and the United Kingdom.
The electric powertrain was developed and built by French engineering company Heuliez. The car used Nickel-cadmium battery technology manufactured by Saft Groupe S.A., had a top speed of 56 mph (90 km/h) and had an official range of 100 km (62 mi).
Despite the high price of the vehicle, Peugeot anticipated demand for around 15,000 to 20,000 Peugeot 106 Électriques each year, with an expected total production run of 100,000 vehicles. In the end, only 6,400 Peugeot 106 Électriques were sold between 1995 and 2003, most purchased by the French Administration.

https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_106

Fossilfritt Varumärke: Tre bra frågor!

Är ditt varumärke utsläppsfritt? 
Värdet i din verksamhet kan växa med rätt valda ord och budskap.
Dina kunder och deras kunder letar efter leverantörer och varumärken som är beredda att ta sig an positiva förändringar som resulterar i  hållbar utveckling, cirkulär ekonomi, cirkulära affärer, och bättre miljö för oss alla. 
– Och det är inte för sent!

• Är varumärket utsläppsfritt?
• Är budskapet enbart produktcentrerat?
• Är kunden medveten om ert hållbarhetsarbete?

Ett enkelt sätt är att berätta om det. Dina kundrelationer påverkas i positiv riktning och resulterar i att du skiljer ut dig från konkurrenterna. Där har varumärket en central roll. 
Men det räcker inte att polera ytan.

Låt oss ta ett förutsättningslöst samtal, – det ligger mycket värde i det. 
Se länk här:

Eller slå en signal så kör vi!

Håkan Öqvist, HO-Form.se

Intressant länk som stödjer detta: Why-sustainable-investing-makes-good-business-sense

Let’s get electric: Volkswagens planer för elbilar och svenska marknaden?

Artisten Rein tolkar Leila Ks klassiker ”Electric” för Volkswagens elbilar. Låten är producerad av Joakim Åhlund och Tony Senghore. Samarbetet är en del av Volkswagens storsatsning på elbilar, där målet är att 2025 ha lanserat mer än 20 nya, helt eldrivna bilar. Redan i vår kommer du kunna förboka den första modellen.

Några korta fakta:
Kompakta ID. kommer att lanseras 2020.
2020 kommer en utsläppsfri SUV i samma stil som konceptbilen ID. Crozz att släppas.
Folkabussen återuppstår 2022 och får namnet ID. Buzz, alltså en MPV.
ID. Vizzion debuterar också 2022.

Den stora frågan många ställer sig nu är: Kommer Volkswagen klara batteritillgången?

Kampanjsidan VW Sverige.

Ur VW’s presentationsmaterial

Nedräkningen har börjat. Med början år 2020 kommer Volkswagen i snabb takt att lansera helt nyutvecklade elbilar som alla har lång räckvidd och visionär design: ID.-familjen. Fyra ID.-modeller i olika form kommer att lanseras: kompaktbilen ID., en SUV-modell kallad ID. CROZZ, ID. VIZZION som är en premiumsedan och en familjebuss/MPV – ID. BUZZ.

Stommen i ID.-familjen kommer vara den nyutvecklade plattformen MEB (Modular Electric Drive Matrix) som är byggd särskilt för helelektriska bilar. Det är en helt ny fordonsarkitektur som bland annat kommer innebära avsevärt bättre utrymme i fordonen och som ger möjlighet till snabbladdning. Projektet med att ta fram MEB beskrivs som ett av de största i Volkswagens historia.

– Det är fullt i paritet med övergången från ”Folkabubblan” till Golf. MEB utgör grunden för fler än 10 miljoner elbilar i den första vågen från koncernens olika märken och banar väg för e-mobiliteten, säger Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility.

På MEB-plattformen har Volkswagen dessutom skapat en extraordinär supersportbil för utmanande tävlingar: ID. R Pikes Peak. I juni 2018 slog den 680 hk starka elbilen nytt rekord uppför berget Pikes Peak i USA.

Av någon anledning hänvisas även till en äldre press-information till denna sida??

ID. är benämningen på våra nya elbilar med lång räckvidd och ny funktionalitet.
Det här är ingen evolution, det är en revolution byggd på en helt ny plattform, MEB. Den nyutvecklade plattformen MEB, som står för Modular Electric Drive Matrix, är byggd särskilt för helelektriska bilar. En helt ny fordonsarkitektur som bland annat kommer innebära avsevärt bättre utrymme i fordonen och möjlighet till snabbladdning.
ID.-familjen alltid online
Modellerna i ID.-familjen är alltid uppkopplade och har tillgång till massor av information och flera helt nya tjänster. Volkswagen håller därför på att omvandlas från en renodlad biltillverkare till att också vara mobilitetsleverantör av fordon och tjänster som kännetecknas av en hög grad av digitalisering. Under denna omvandlingsprocess kommer fokus att ligga på eldriven mobilitet (det vill säga att länka samman fordon med sina användare och med internet) och, från och med 2025, även på självkörande bilar.
Ett chassi, många karossvarianter
Utbudet av MEB-modeller kommer att vara lika stort som det nuvarande MQB-utbudet. För närvarande används MQB som bas för modeller som till exempel Polo och kommande T-Cross till Touareg och den sjusitsiga SUV:en Tiguan Allspace. Precis som fallet är med MQB, är det de större modellerna (med upp till sju säten) som ligger i främsta linjen när det gäller att införa den modulära MEB-arkitekturen runt om i världen.

Kompakta ID. kommer att lanseras 2020. Samma år kommer en utsläppsfri SUV i samma stil som konceptbilen ID. Crozz att släppas. I mellantiden stakar konceptbilen ID. Buzz ut vägen för en utsläppsfri MPV från Volkswagen, som designmässigt följer i samma spår som den legendariska ”Folkabussen” och kommer att marknadsintroduceras 2022. Banbrytande ID. Vizzion låter oss skåda in i framtiden för sedanmodellerna. 2022 väntas den göra sin debut på marknaden. Andra bilmärken som ingår i Volkswagen-koncernen kommer också de att dra fördel av MEB-plattformen.

STÖRSTA SATSNINGEN NÅGONSIN:
ELBILAR FÖR ALLA.

Vi fortsätter elektrifiera Sverige och revolutionen fortsätter: snart bygger vi elbilar för alla.

Nu laddar vi upp för den elektriska revolutionen. Som en av världens största biltillverkare kan vi verkligen driva på omställningen till elbilar, och vi är redan mitt inne i det: nya modeller utvecklas, fabriker byggs om för en ny sorts bilar, ny batteriteknik forskas fram, system för smart laddning kommer på plats. Fram till 2022 satsar vi 60 miljarder kronor för att skynda på omställningen till eldriven rörelsefrihet. På vägen gör vi också produktionen klimatsmart.

Målet är tydligt: vi vill bygga bilar för miljoner, inte för miljonärer. Vi planerar att tillverka 1 miljon eldrivna bilar om året redan 2025.

Nästa generation elbilar från oss kallas ID. och kommer att förändra allt. Det dröjer inte länge förrän de är här.
Medlemmarna i den nya generationen bilar från Volkswagen är från grunden utvecklade för eldrift. Det innebär både energismart drivning och helt nya möjligheter att bygga bilar med gott om utrymme, hög komfort, mycket körupplevelse och uppkopplad teknik.
Den nya generationen har familjenamnet ID. och den kommer som små och stora bilar, SUV och en ny modern inkarnation av den klassiska Volkswagen-bussen. Gemensamt för dem alla är eldriften och en smart nyutvecklad konstruktion som ger gott om flexibelt utrymme.
Bilarna i ID.-familjen kommer inte att kosta mer än dagens konventionella bilar. Och redan under 2019 kan du förboka en.