Sova i en Tesla Model 3?

Ja det går sova över flera dagar i en elbil som Tesla Model 3. Här är några tips jag lagt upp.

Här är TESLA’s mest okända hemlighet. Bagaget KAN göras helt plant! Tänk på att lägga något mjukt under ryggstöden, så att bälteslåsen INTE ger avtryck i ryggarna.

Liggunderlag:

En självuppblåsande madrass duger fint. Ett bra tips är att INTE ha för tjockt liggunderlag/madrass. Detta då du annars får svårt byta byxor/underkläder under hatthyllan.

  • Max 10 cm, tjock – inte mer.
  • Max bredd 51 cm om du/ni skall ligga två baktill.
När man försiktigt tagit bort sittdynan och lossat de båda anslutningarna ser man battteripaketet. Dynan kan vändas tvärt om så får man huvudstöd.
Det här anslutningskyddet på båda sidor bör helst sitta kvar. Anslutningar till dynan sitter på BÅDA sidor och lossas lätt med nagel eller pennkniv.

Håll värmen upp till 35 timmar!

Man kan själv (sedan uppdatering 2019.40.50.1) ställa in klimatanläggningen. – Det går nämligen ställa in hastigheten manuellt i fläktsystemet. Gå till AC – värme ventilation så ser du (beroende på om du valt svenska eller behållit engelska) Camp mode/AC-alt. Där kan du själv välja vilka riktningar du vill ha värme/AC och dessutom ställa in med luftflöde mot baksätet. Den blå symbolen med barnstol, betyder alltså att flöde går mot baksätet.

Beroende på yttertemperatur förstås, kan batteriet hålla dig varm upp till 35 timmar. Ofta inte mer förbrukning än ca -3% laddning per timme beroende på, fläkt eller AC och på hur länge du sover. Sommartid testade vi i två veckor och sov enbart nätterna i vår Tesla Model 3 Performance ca 5-6 timmar/natt då vi oftast inte ville missa gryningen. Grymt behagligt!

Dynan går faktiskt att lägga framför de fällda ryggstöden vilket ger stöd för huvud och rygg när man vill ligga och läsa till exempel. Nej det står inte hur man gör i TESLA’s handbok. (Ett så kallat fysiskt påskägg)?

Fläktens hastighet går alltså att ställa ned, den kan väsnas rätt ordentligt om du låter den stå på ”Auto” under den tid du vill sova, så ställ ned den på läge ett eller två. Drar ju minst energi också utan AC på.
– Tilt/intrusion stängs automatiskt av.
– Du kan låsa bilen via din TESLA-app inifrån – men du har även flera alternativ via skärmen – Säkerhet och låsning.

Insynsskydd/kallrasskydd

Insynsskydd Model 3
Insynsskydd Tesla Model 3 – principskiss – Den gula delen är frivillig då det räcker med ett lakan/handduk mellan stolarna. Du kan även täckca främre sidorutorna för insyn/kallrasskydd. Så mycket kan vara induviduellt. Prova och testa.
Enklast billigast

Insynsskydd/kallrasskydd kan man enkelt klippa ihop själv. På Jula/Claes Ohlson kan de finnas (vindruteskydd) för framrutan. Det räcker med sju färdiga delar för alla rutorna. Taket behövs inte då det är tonat så mörkt att det är svårt se in ändå.
Sammanlagt blir det upp till sju delar som man enkelt rullar ihop och lägger framtill i frunken tex. Främre sidorutorna kan man täcka på tex vintern, alternativt som extra insynsskydd.

TeslaOwnersWestSweden.seNestor AB – uppdrag och utbildningar hållbar utveckling – VUEF.seEnergy Evolution Center

Utnyttja gärna min referralkod om du vill ta chansen att utnyttja erbjudandet från Tesla att vinna något ur deras referens-program: https://ts.la/hkan65717  Mer om programmet och regler står här på Teslas hemsida. 

BMW I8 får 100% eldrift?

BMW lines up all-electric future for next-generation i8

Fotografie: Victor Jon Goico – www.goico.euPostproduction: Wagnerchic – www.wagnerchic.com & Grit Hackenberg – www.grithackenberg.comCD: Clemens Grosslercher

BMW is on the verge of making the next generation of its flagship i8 sports car a fully electric model, according to sources at the firm.

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/bmw-lines-all-electric-future-next-generation-i8

Inte bara hårdvara räknas!

Intressant hur medier har utvecklats. Men det kräver ibland mer av hårdvaran, även sättaren i gamla tiders tryckeri kunde nog ha önskat sig bättre utrustning?

Med de lite kryptiska raderna vill jag komma in på att en hel del krävs även idag av en dators kapacitet. Fördelen är att de blivit mindre i storlek. Kan nu alltså allt mer hantera filmklipp. Tack vare kompletteringen av maskin-parken med en Mac mini -19. Men i det sitter mer i hjärncellerna bakom maskinen! – https://blog.ho-form.se/?p=9097

Reklambyrån, vad finns kvar av framgångarna hos Forsman & Bodenfors?

Forsman & Bodenfors – knegarna från Göteborg som sätter kulturen över allt

Guy Hayward och Anna Qvennerstedt har det senaste halvåret rest jorden runt och besökt de nya Forsman & Bodenfors-kontoren.

Forsman & Bodenfors har som första svenska byrå blivit global på riktig. Med sig har de tagit sin omtalade arbetsmetod ”Golvet”. Samtidigt har profiler på hemmaplan lämnat och priserna duggar inte lika tätt som tidigare. I Resumés helgintervju berättar de globala ledarna Anna Qvennerstedt och Guy Hayward om var byrån befinner sig i dag – och vart de är på väg.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/05/18/forsman-och-bodenfors-kulturen-over-allt/