Re-Volten från Harley Davidsson – Helt ny modellserie på gång!

HARLEY DAVIDSSON har under en längre tid experimenterat med och egenutvecklat helektriska Harley Davidsson LiveWire™ vilket visat sig bli en framgång 2019. Men de ligger inte på latsidan då de redan har nya modeller på gång enligt Electrek.

Under 2021-22 introduceras en helt ny modell för massorna (saknar modellnamn ännu) men HD kallar den ”mid-power” lättare MC, i bilden nedan. Som man ser här har de angett även ca lanserings-år för deras kommande produktlinje.

Som framgår av bilden är det en mer slimmad modell som ändå visar vissa släktskap med HD’s traditionella formgivning. Det ser ut vara en bra kombination av sportighet och ren vardagshoj?
Man vill nå en större målgrupp och helt ny generation av medvetna kunder.

Nästa trevliga modell är en el-scooter som ser ut att säkert bli en framgång även den. HD har arbetat med denna under en tid och nu ser vi hur den kommer att se ut tack vare att HD lagt ut material för registrering och skydd av sina patent – på EUIPO. Denna ser ut att vara en inte toksnabb el-scooter men tillräckligt tålig för den mest slarvige typ av förare. Det ser också ut att vara en helt egenutvecklad el-scooter som ger möjlighet till mycket skoj på ”hoj”.
Möjligen frågar man sig varför den saknar någon form av pakethållare men det kanske kommer att finnas tillbehör för den som vill ha det?

Kommer den här produktlinan locka helt nya fans eller skrämma slag på kärntrupperna av gamla ”easy riders” laddade med korsade tändstifts-bälten över bröstet? Vi hoppas Harley Davidsson INTE har haft fel i sin kristallkula?

Specifikationer för HD LiveWire™:
0 till 100 kmh på 3.0 sekunder
60 till 80 kmh inom 1.9
Vridmoment: 116 Nm
249 kg
Batteri: 15,5 kW laddningsbart
Räckvidd: Hela 235 km – (WMTC)***
Ingen växellåda
Bromsgenerering – Precis som på elbilar
Färgskärm: 109 mm WQVGA 480 × 272 TFT pekskärm

Men priset kan nog avskräcka de flesta? Hela 348.000 kr är nog inte billigt?

Se även Pressrelease om HD LiveWire™ via länken från Harley Davidsson

***Minimum 158 km. (WMTC enligt EEG 134/2014 bilaga VII tillägg 3.3)

Sex elbilar i Engelskt räckviddstest

Det intressantaste är de verkliga resultaten och det kikar vi gärna på. Det avslöjar antingen tillverkarens ev differenser mot sanningen, eller överraskar oss?

Elbilarna kördes motorväg. – Efter att man nått 10-15 kilometer kvar i räckvidd höll de sig nära närmsta laddpunkten. Alla kördes till det blev stopp. Härnedan är resultaten som visar Angiven mot verklig räckvidd.

BilmodellAngiven räckviddRäckvidd i testResultat
Kia e-Niro455 km410 km90%
Nissan Leaf385 km334 km87%
Tesla Model 3 Long Range560 km434 km78%
Audi e-tron411 km331 km81%
Jaguar I-Pace480 km358 km76%
Mercedes ECQ417 km312 km75%

Laddaren för både villan nätet och elbilen – Wallbox Quazar

Hört talas om Vehicle To Grid (VTG) – Det är nu snabba steg i utvecklingen av batterilösningar. Utnyttja energin lagrad i elbilens batteri dubbelt upp!
Då elfordon oftast står stilla nattetid kan detta ge stabilare elproduktion och totalt väldigt bra ekonomi för din plånbok och hela samhället.

Effekt till elbilen: 7.4 kW
Effekt till bostaden eller nätet: 7.4kW

Om du dessutom har solpaneler på ditt tak som genererar mer el än du kan använda förstår du kanske vad det innebär? Se även utmärkt artikel i CleanTechnica.

Brasklappen: För närvarande kan du använda den med bara tre bilar: Nissan Leaf, Nissan e-NV200 och Mitsubishi Outlander. Men Wallbox hoppas att det skall vara en tidsfråga innan man kan erbjuda även till bilar med CCS DC” eller dyl?

https://cleantechnica.com/2020/01/06/wallbox-introduces-quasar-bi-directional-ev-charger-at-ces-2020/

https://www.digitaltrends.com/cars/wallbox-quasar-bidirectional-ev-charger-ces-2020/

TeslaOwnersWestSweden.seNestor AB – uppdrag och utbildningar hållbar utveckling – VUEF.seEnergy Evolution Center

Expert: Teslas historiska rekord blir inte långvarigt

Svenska Dagbladet har under temat ”Elbilsracet” lagt ut denna artikel jag tycker är nästan komiskt fri från en djupare analys.

Särskilt dessa stycken roar mig:

828 miljarder kronor landade Teslas rekordvärdering på tidigare i veckan. Men de gamla fordonsjättarna är långt ifrån uträknade i elbilsracet, enligt Martin Sköld, fordonsexpert och docent vid Handelshögskolan i Stockholm.

Men att Tesla är på väg att permanent köra om de klassiska biltillverkarna är inte sannolikt, enligt Sköld.
Han poängterar att andra parametrar väger in i värderingen än för de traditionella jättarna.
– Tesla värderas snarare som ett teknikbolag som till exempel Apple, där en massa framtida vinster som inte bevisats än har tecknats in, säger han.

– I grund och botten kan det betraktas främst som ett energiföretag som bland annat jobbar med smarta batterier och utvinning av solenergi.
Att kursen stigit 100 procent de senaste tre månaderna beror främst på det fjärde kvartalets överraskande goda leveranssiffror.
Men Martin Sköld tror att aktien går en tuffare framtid till mötes.

Ytterligare en utmaning att tackla är faktumet att andra bilföretag som inte haft rena elbilar börjar komma ikapp.
– Det innebär att de har ett erbjudande marknaden vill ha plus att de rimligen klarar av att bibehålla en effektiv produktion och har en lång tradition av att göra det – vilket jag tycker talar till fördel för övriga bilföretag, säger Martin Sköld.

Det finns även ett tredje orosmoln som tornar upp sig. Riktigt svettigt för Tesla kan det bli i racet om en marknadsledande position för självkörande bilar.
Här finns det enligt Martin Sköld andra aktörer som kan ha potential att gå om såväl Tesla som klassiska fordonsjättar.

– Autonoma och självkörande fordon blir det stora slaget framöver. Jag tror att vi kommer kunna se helt andra typer av bolag som löser det och som har ett helhetsgrepp om kunden, säger han.

Här verkar Sköld inte känna till TESLA’s kapacitet och framgångar de två senaste åren inom just självkörande teknik. De flesta med kännedom om hur AI och autonom trafik fungerar i grunden vet redan att TESLA trådlöst samlar in bilddata via alla deras fordon globalt. De flesta av konkurrenterna haltar fortfarande runt med redan föråldrad teknik som manuellt måste kompletteras i efterhand. Om Tesla Autopilot har jag skrivit här och det finns redan nära komplett information om hur deras system fungerar på tex Wikipedia.

https://www.svd.se/expert-teslas-histor … langvarigthttps://www.svd.se/expert-teslas-histor … langvarigt

https://www.marketwatch.com/story/5-things-tesla-bears-keep-getting-wrong-about-this-stock-2020-01-09

Preems reklam – inte helt ärlig??

Preems reklam anklagas för ”greenwashing”

Preem är först ut i Göteborgs-Postens ”Reklamgranskaren”.

Nu lyfter även Göteborgs-Posten Preems reklam, som del i en större granskning av reklam som inte håller vad den lovar. Kampanjen som granskas är en del av konceptet ”Det är skillnad”, framtagen av Forsman & Bodenfors. I reklamfilmen går den tidigare längdskidåkaren Gunde Svan runt i skogen och berättar om hur Preems Svanenmärkta diesel  tas fram med hjälp av restprodukter från andra industrier.

Göteborgs-Posten uppmärksammar det faktum att 90 procent av Preems försäljning i Sverige utgörs av fossila drivmedel och att reklamfilmen ger intrycket av att den Svanenmärkta dieseln består av gamla grenar. Preems presschef Dani Backteg håller inte med om att det rör sig om ”greenwashing” utan säger att de i reklamen vill lyfta fram en del av verksamheten som de vill investera mer i.

VW ”The Last Mile” reklamfilm

Volkswagen tar farväl av ikoniska bilmodellen – hyllar reklamen

Volkswagens ”Bubblan” stod i centrum av reklamvärldens kreativa revolution. Nu tar Volkswagen farväl av modellen med en hyllningsfilm med en rad anspelningar på klassiska annonser.

Tanken är att filmen ska markera slutet på en era och början på en annan där Volkswagen satsar hårt på sina elbilsmodeller. 

https://www.resume.se/marknadsforing/reklam/volkswagen-tar-farval-av-ikoniska-bilmodellen-hyllar-reklamen/

TeslaOwnersWestSweden.seNestor AB – uppdrag och utbildningar hållbar utveckling – VUEF.seEnergy Evolution Center