”Hästminne”, fysiskt spel från idé till produkt

HastminneCapture-One-685-Session0367

Utgångspunkten är ”Spela dig till hästkunskap.” Utmana dina kompisar, ridlärare, din stöddige storebrorsa som tror att han kan allt eller grannen som är veterinär. Hästminne är ett kunskapsspel som ger Sveriges över 500 000 hästintresserade tjejer och killar en möjlighet att ha roligt även då de inte sitter på en hästrygg eller befinner sig i ett stall.

Förutom att det är underhållande, så spelar du till dig mer kunskap. De åtta olika kategorierna har frågor och svar i tre olika svårighetsgrader. Varje spelare väljer vilken nivå de vill spela på. Under spelandet kommer, kunskapsnivån att öka.

Med det här spelet kan man ha väldigt roligt, och samtidigt få ett gott utbyte av det, även om man inte kan så speciellt mycket från början.

LasseoUffe-350pix-DSC_2565Lars Engström och Uffe Westberg hade under många och långa hundpromenader diskuterat det mesta men med ett visst fokus på hästar, hundar och företagande. Och någonstans i höjd med ”Viltvattnet” föddes tanken på att utveckla koncept för kunskapsspel.
Detta ganska breda anslag kokades sedan ner till en affärsidé om att skapa ett riktigt bra spel inom ett område vi/de båda känner till, och känner för, nämligen familjernas gemensamma hästintresse.

panorama1-665pix

För den ganska omfattande produktionen krävdes att man samlade ihop effektiva resurser för både utveckling och utformning av spelet i alla dess delar. Redan från början arbetade man med grundtanken att det också skulle vara ett miljövänligt spel. Alla fysiska delar har producerats med tanke på just detta. Så om det skulle slitas ut eller skadas så skall delarna kunna gå in i kretsloppet utan att skämmas. Se här bland annat de fantastiskt fina spelpjäserna gjorda i harts var och en unikt handmålade i Kina.

HastminneCapture-One-altern

Bara arbetet med att göra spelet så funktionellt och enkelt som möjligt har gett mycket provande och testande av till exempel inredning. Det skall vara lätt att hantera, för många spelare. Spelplanen ”kärnan i spelet” utvecklades i köksmiljön hos Uffe och Lars. Idén med att spelplanen skulle vara hopfällbar hade sina begränsningar, reell spelfunktionalitet, ställdes mot praktiska.

Provspel med olika ridklubbar finslipade spelet ytterligare till perfektion. Bildutformning och bildernas innehåll till spelplanen, samt själva kartongens omslag, utarbetades i samarbete med LAJ illustration.

Spelkorten har också en viktig roll i spelet. Utarbetandet av dessa gjordes i samarbete med HO-Form, med omfattande innehåll. 1 800 frågor och svar skulle passas in i åtta olika kategorier. Enkelhet och läsbarhet var även här av central betydelse för spelets funktion. Ett flertal förslag och revisioner gjordes innan vi alla var nöjda.

Slutresultatet är fantastiskt bra, ett fysiskt spel med kvalitet rakt igenom, den känns i vikten också.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *