Första elbilsmässan någonsin. Elbilen – en vinnare både för miljö och plånbok!

laddad-04Intryck från E-Carexpo – Stockholm 2016-11-20

Elbilen sparar vår gemensamma miljö då den kan köras på 100 % förnybart bränsle och pengar åt ägaren tack vare sin höga totalverkningsgrad, relativt enkla teknik och låga servicekostnader. Även för företagare och offentlig verksamhet finns stora pengar att spara och dessutom betydande goodwillförtjänst. Med den utvecklade batteriteknik som finns idag är eldrift även konkurrenskraftig på flera områden än fordonstransporter. Elcyklar och robotgräklippare känner vi redan till och nu finns också proffesionella motorsågar och inombordsmotorer för lite större fritidsbåtar. Batterierna blir allt effektivare och får allt längre livslängd. Bland utställarna fanns flera med riktigt snygga och funktionella elcyklar I många varianter. Räckvidden är numera 7-10 mil för en bra elcykel. Imponerande! Här finns verkligen framåtanda på en snabbt växande marknad.

elcyklar-img_2803
Bland andra Crescent och Sinus från Rideaway fanns representerade

Det blev tydligt att intresset bland flera av de stora biltillverkarna att sälja elbilar är ganska svalt. Mercedes hade inte ens besvärat sig att ställa ut den enda renodlade elbil som de har till försäljning. Lite mera framåt-anda märktes från Kia (SOUL EV), Hyundai (IONIQ) och Renault (ZOE). Även BMW (i3) som betonar bilens livscykelpåverkan på miljön visade ett större engagemang.

Flera av de stora biltillverkarna har egentligen bara hybridalternativ att erbjuda i vart fall då det gäller bilar i familjestorlek. Frågan är om alla stora hinner ikapp de nyetablerade bilmärken som etablerat sig på marknaden. Omställningen för hela bilbranchen är naturligtvis tuff och många vill nog bromsa för att få mera tid på sig. För varje såld fossilbil (dit även hybrider räknas) rullar ju trygga vinstpengar in i kassan och håller liv i den vinstgivande eftermarknaden.

img_2798
Tesla med entusiastiska unga förare

Som elbilsägare är man mer eller mindre hänvisad till att kunna ladda hemma (möjligen med undantag för Tesla) för att kunna leva ett hyvsat tryggt, ekonomiskt och praktiskt elbilsliv. En elbilsägare behöver ha tillgång till tre olika laddsystem med olika betalningsupplägg med fast+rörlig, bara fast eller bara rörlig kostnad i olika kombinationer och med följaktligen olika kWh-priser. Det är fullständigt omöjligt att, för en potentiell elbilsköpare bedöma vad den verkliga driftkostnaden blir om man behöver ladda från stolpe.

Vattenfalls representant, bemötte vårt ifrågasättande med att de flesta elbilsägare ändå laddar hemma och att det därför får kosta mer och att det inte har så stor betydelse vad det kostar att ladda från stolpe. ”Hönan och ägget”? Man kan ju inte köpa elbil om man inte kan ladda hemma!!

Det fanns många utställare med olika varianter av teknisk utrustning för laddning. Både för hemmabruk och för offentlig miljö. Det framgick att 50% av kostnaden för att sätta upp laddstationer i offentlig miljö täcks av bidrag. Se bland annat Energimyndigheten,- satsningar på batterifabriker. Uppgifter om kostnaden för installation per ladd-uttag varierar stort. Alltifrån 30 000:- för ett uttag med lägre ladd-effekt till 500 000:- (Vattenfalls uppgift) för ett snabbladduttag. Vår reflektion är att det ändå, med den bidragsmöjlighet som finns, inte är direkt avskräckande kostnader för att få igång elbilsmarknaden ordentligt. Potentialen för den som får sälja el är ju inte föraktlig. Någonstans mellan 5-10% av Sveriges elproduktion behövs den dag vi ställt om till eldrift av personbilsflottan.

Åter till laddkostnaden: Enligt vår uppskattning så kan kWh-priset vid en laddstolpe variera mellan 2-3 kr/kWh och 20-25 kr vid vissa snabbladdare. Då det gäller hushållsel finns ju en fungerande konkurrens. Vi har svårt att se logiken i att de elkraftbolag som bygger laddnät ska behöva ta mera betalt för elen i en laddstolpe än för hushållsel?? Skattepengar användes en gång i tiden för att bygga upp landets elnät. Nu används skattepengar för att bistå med 50% av kostnaden för att bygga laddstationer. Ska det då behövas lagstiftning för att elbolagen inte ska förse sig till sin egen kassa på klimatets bekostnad??

skarmavbild-2016-11-23-kl-15-13-08ÄR du intresserad av mer kring elbilar och energi så kan du kontakta Gunnar Öberg,- VUEF Västmanland Upplands Energiförening, www.vef.se VUEF anordnar träffar och organiserar event kring dessa så aktuella ämnen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *