CAPDESIGN LIVE 2016 – Typografi

Posted on Posted in HO Form-design - formgivning, HO-Form-design, HO-Form-design - text, HO-Form-design - typografi

HO-FORM deltog på CAPDESIGN LIVE och faktiskt kan man konstatera att det nu finns långt större möjligheter att förstärka budskap och innehåll med bra typografi som kan ge affärsmässigt positiva resultat för uppdragsgivaren.

Att ha en bra tydlig identitet som ett eget typsnitt ger identitet och seriositet. När intrycken mottagaren får, kommer både från skärm och tryckt material kan det vara svårt ta in kommunikationen om den är inkonsekvent utformad. Psykologiskt kan det vara avgörande om användaren ens orkar läsa första raden.

Specialområde kan tyckas men det är faktiskt också en gren där en otroligt stor del av visuellt effektiv kommunikation fortfarande utvecklas med både hantverk och innovation!

Några av deltagarna:
Carolina Laudon är typsnittsformgivare och designpedagog. Hon beskrev de senaste trenderna inom typsnittsdesign, om gestaltning, olika format, processer och koncept. Hon tog även upp det  senaste inom typsnittsteknologi. Hennes arbete omfattar några av de mest använda företagstypsnitten i Sverige, som vi bland annat finner hos Systembolaget, Länsförsäkringar, Rusta och teatern Unga Klara.

img_2851

TYPOGRAFI ÄR EN STARK IDENTITETSBÄRARE
Specialritad typografi är en stark identitetsbärare som är kostnadseffektiv, hållbar och visuellt kraftfull. Under föreläsningen lyfte Jesper Robinell, Oscar Bauer och Stefan Hattenbach upp projektet med SF Bio Sans, en ny grafisk identitet med spännande lösningar som släpps under hösten.

img_2895

PRESENTATION AV HELT NYTT TYPSNITT FÖR NORDEA
Marcus Gärde, design director på Bold, visade ett nytt projekt för NORDEA Han berättade om hela resan från bakgrund och utveckling, till applicering och testning i en rad olika applikationer.

img_2867HANDSKRIVNA ORDBILDER OCH TYPSNITT
Illustratören Maja K Zetterberg har arbetat med lettering för flera stora varumärken som ser värdet av unicitet och det handskrivna ordet. Hon visade flera exempel och om om arbetet med Ikeas handtextade typsnitt – ”Björkhagen” som dessutom skulle kunna anpassas globalt. Hon har arbetat bland annat för Abba, MQ, Odd Molly och Ving.

ETT STARKT DESIGN-DNA – VIKTIGT FÖR NYHETSMEDIA
Anna Thurfjell är creative director och grundare av Anna Thurfjell Design i Köpenhamn. I samarbete med Mark Porter från England, arbetade Anna Thurfjell också med redesignen – som omfattade både ny typografi och logotyp – av danska Berlingske som relanserades i september. Typografi för nyhetsmedia innefattar många av de utmaningar vi möter när vi arbetar med typografi i dag. En sammanhållen typografisk form ska ha hög läsbarhet oavsett kanal, fungera i olika storlekar och samtidigt skapa en stark igenkänning från logga ända ned till brödtext.

Det finns mer att ta del av från det här seminariet och jag återkommer till de affärsmässiga fördelarna och ”BRA ATT VETA” inom kort mer i detalj.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *