800 miljoner för en logotyp!?

Dyr grafisk profil för  ”G7 mötet – 2015”,
800 miljoner kronor!

Logotypen och det grafiska profilprogrammet för G7 toppmötet i juni blev extremt dyr.

Detaljerna och kostnaderna kom fram efter en begäran om information från den Tyska staten,- av abgeordnetenwatch.de, som kan ses som en övervakande instans. En av orsakerna var att en av deltagarna ”surmulet” lämnade mötet,- medan de inblandade medieföretagen fortfarande arbetade med profilen. Fem veckor efter begäran om information kring kostnaderna,- (7 juni) har den Tyska statens presstjänst svarat på informationsbegäran.

g7_logo

Bundeskanzlerin Angela Merkel spricht auf einer Pressekonferenz während des G7-Gipfels am 08.06.2015 auf Schloss Elmau in Elmau (Bayern). Foto: Peter Kneffel/dpa +++(c) dpa - Bildfunk+++
Bundeskanzlerin Angela Merkel spricht auf einer Pressekonferenz während des G7-Gipfels am 08.06.2015 auf Schloss Elmau in Elmau (Bayern). Foto: Peter Kneffel/dpa +++(c) dpa – Bildfunk+++

I inledande skedet arbetade flera byråer fram  ett profilprogram som ursprungligen var anpassat till 8 deltagande länder. Det visade sig att Ryssland mer eller mindre portades då deras politik sänkt dem rejält i anseende.
Alltså blev det plötsligt 7 deltagande länder och de samarbetande byråerna,- Shorts & Friends – Adler Schmidt med flera medieföretag,- tvingades arbeta om hela profilprogrammet. (Ganska säkert under extra stark tidspress).

Värt att notera är att samma grafik för ”G7 Germany – 2015 – Scloss Elmau” användes även för andra G7-möten som i Lübeck med tillhörande utrikesministermöten. (Alltså mängder med specialanpassningar).

Det är förstås inte känt hur profilprojektet såg ut i ursprungliga versionen.

Bilder: DPA och abgeordnetenwatch

http://www.spiegel.de/politik/deutschland/g7-gipfel-logo-kostete-80-000-euro-angeblich-wegen-wladimir-putin-a-1043673.html

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *