Volvo’s nyaste reklamfilmer för sitt nya modellprogram i USA är intressanta då de tillför mer berättande (story-telling) och har ett helt annat innehåll än generella reklamklipp man annars är van att se. I USA har de skapat just stor nyfikenhet och intresse.
I just detta klipp, ”Song of The Open Road” — där Volvo S90 nästintill har en biroll finner vi en författare som reflekterar både bakåt och framåt.
I första rutan skymtar dessutom ett bokomslag med namnet ”Walt Whitman”, det visar sig vara temat genom hela klippet. Walt Whitman var en av USA’s största poeter och den referensen är ett intressant inslag som lyfter reklamfilmen ett snäpp till. Ett mycket spännande grepp är att den inledande scenen också upprepas i klippets slut. Detta gör att filmen får ytterligare ”filmisk” effekt liknande ”Kieślowski’s” filmer.
Här är de båda andra reklamfilmerna, Volvo – The Open Road, (här skymtar Walt Whitmans namn ännu en gång) 30 sek,- och Volvo XC90 – Volvo Wedding, 3.02 min
httpv://youtu.be/DQyOY-5LLmI
Kan ju vara källa till inspiration,- för den som vill berätta lite mer om en annars trist produkt alternativt tjänst.
Referenser: http://creativity-online.com/work/volvo-song-of-the-open-road/48810
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Walt_Whitman