Illustrationer kan locka läsaren
Bilden som sådan används allt mer i kommunikation mellan oss människor. Både barn och vuxna möts av bildbudskap överallt idag i det offentliga rummet och på nätet. Vi postar själva bilder som aldrig förr på sociala medier. Offentlig kommunikation sker även den med foto, i traditionella media och även i reklam.
Det som jag finner intressant är hur dominerande den fotografiska bilden blivit. Inte alltid till fördel för läsaren då journalisten/kommunikatören idag har smal intensiv process där ofta fotografier får duga som en symbolik för att locka till läsning.
Här har illustrationer ett övertag över rena fotografier som i flera fall kan vara klart mer givande istället för att gå ”den enkla vägen” och ta ett ”kort”.
– Att se illustrationer som fungerar gör det lätt förstå att de ger och gör ett annat intryck. De kan även anpassas för en specifik målgrupp eller ges ett grafiskt uttryck som lätt känns igen i ett företag/organisations material på nätet och till och med i företagets inredning.