Tack vare avskedandet av Carlos Gohs strax innan lanseringsdagen för LA Car Show 2018 blev man för säkerhets skull tvungna att flytta lanseringen till nästa år, 8 januari 2019, Consumer Electronics Show (CES).
Många ägare har haft problem med den frånvarande kylningen vid långresor och snabbladdning. Den lite trista hashtaggen #rapidgate dök upp och så var kritiken igång. NISSAN Leaf e-Plus har dock trots det inte valt vätsktekylning viket väldigt många efterfrågat!?
Leaf en framgång ändå
Det här har dock inte hållit tillbaka framgången med 40 kWh Leaf, den har tagits emot mycket väl och sålt bra i EU hos ägare som vill ha en funktionell och något traditionellare bil. Vissa andra tillverkare har valt en annan väg och har rensat bort en hel del av (vad de anser) vara onödig och överflödig ergonomisk design som kräver mer i produktionsledet.
Luftkyld?
Hur går det då? Enligt flera källor så blir det trots allt ingen kylning av batterierna med vätskekylning. Men NISSAN gör ändå äntligen 60 kWh modellen luftkyld via det system som sitter i NISSAN’s minivan NV-200. Det skall bli intressant om det räcker, men då batteriet är effektivare och har mer effekt kompenseras det nog ändå så att det räcker till då NV-200 är tänkt att laddas betydligt oftare.
Tråkigt att NISSAN inte valde detta från början. En frågar sig varför?
Se länkar och video-klipp från Transport Evolved.