Tesla Club Sweden sammanfattar utmärkt året för Tesla i den här artikeln som jag tar mig friheten publicera, med hänvisning till till ordföranden och skribenten Tibor Blomhäll. Den innehåller intressant statistik som nog en del uppskattar?
Tesla Model 3 gissade vi skulle börja levereras i volym i fjol, och så blev det ju. USA-s femte mest sålda personbil sedan augusti, fler levererade bilar än BMW och Volvo. Fast vi gissade också att leveranserna till Sverige skulle också kommit igång – och så blev det ju inte. Nu hoppas vi på februari/mars i år istället. Bilen fick den CCS kontakt vi hoppades på, men dragkroken lyser fortfarande med sin frånvaro.
Fler Superchargers hoppades vi på, och det blev det ju även om några stationer som skulle byggts i Sverige fortfarande är bara gråa pluppar på Teslas karta. Men många av de befintliga stationerna har fått fler laddstolpar.
Andra snabbladdare. Nja. Visst fick Sverige några HPC snabbladdare, men inte alls så många vi hoppats på – och fortfarande bara en-två per ställe. Men Ionity har börjat bygga sina laddstationer i Sverige, den första invigdes precis sista dagarna förra året, och vi hoppas de kommer få igång laddstations-revolutionen på allvar i år! Aktörer som sätter upp snabbladdare måste inse att sätta upp en enda 50 kW laddare räknas nu som passé – år 2019 är det dags att börja planera riktiga laddstationer med flera stycken 150, 250 eller till och med 350 kW laddare på varje ställe!
Fler butiker och verkstäder. Tja av det blev… pannkaka. Verkstaden i Malmö öppnades åter, och vi fick även en butik på Boplatsgatan där, men sen hände det inget. Inga nya butiker eller verkstäder på landsbygden, inte ens verkstaden i södra Stockholm som höll på att byggas blev färdig i fjol. Självaste Elon Musk har dock fått reda på situationen i Sverige och lovat verkstad i norra Sverige. Vi får se hur (och när!) det blir med det.
Tesla Model Y. Buss? Pick-up? Vi såg inte spåren av något utav dem. Solar Roof sägs ha nått några enstaka kunder men det var mest för syns skull, inga volymleveranser. Tesla Model 3 produktionshelvete satte sina spår på företagets andra verksamheter.
Nissan Leaf blev en veritabel succé. Nya karossen, som inte såg ”f
Nissan Leaf blev en veritabel succé. Nya karossen, som inte såg ”futuristisk” ut, lockade många kunder att slå till. Nissan levererade många bilar – fast fick problem när kunder insåg att de okylda batterierna inte tålde långfärder med många snabbladdningar. 60 kWh modellen skulle ha visats upp i fjol men eventet ställdes in i sista stund när företagets VD fängslades av japansk polis pga skattebrott. Nu får vi enligt envisa rykten se den nästa vecka istället.
Hyundai Kona och systerbilen Kia e-Niro blev verkligen de succéer vi hoppades på. Trevliga elbilar med lång räckvidd till rimligt pris är en vinnande formula – om de bara kan leverera bilarna i volym i år.
Även Jaguar I-Pace och Audi e-Tron Quattro var trevliga bekantskap, riktigt bra elbilar som kan komma säljas i volym – om bara leverantörerna hittar tillräckligt många batterier att montera i dem.
Någon ny Renault Zoe såg vi dock inte skymten av.
Övriga biltillverkare fortsatte komma med sina ”konceptbilar”, sina ”elektrifierade” bilar och sina illa genomtänkta försök till elbilar. Mercedes EQC var nog största fiaskot och gav ordet ”lagom” ett ansikte.
Vi var rädda 2018 skulle bli ett ”förlorat” elbilsår. Men det blev nästan tvärtom. Bonus/malus systemet som trädde i kraft satte fart på försäljningen på elbilar, och satte även sordin på försäljningen av bilar med höga utsläpp. Även nya WLTP körcykeln gjorde att försäljningen av de smutsigaste bilarna gick ner. Samtidigt blev det ingen nedgång i försäljningen av elbilar under årets första halv som vi var rädda för. Tvärtom slogs försäljningsrekord. Flera nya bra elbilar från olika tillverkare visades upp och gemene man fick upp ögonen för elbilar. Ett talande tecken var årets upplaga av eCar Expo som slog publikrekord – och hade massor med nya elbilar att visa upp! Den förut ganska så sömniga elbilsmässan blommade verkligen ut i år.
SpaceX sköt upp Falcon Heavy och hela världen lärde känna dockan Starman som satt i sin evighetsresa i en Tesla Roadster i rymden. Uppskjutningen av bemannade Dragon kapseln sköts dock upp till i år.
The Boring Company visade upp sin första tunnel, men det blev mest en besvikelse. Inga susande poddar i hög hastighet, bara några trötta Model X som skakade runt i tunneln i 60 km/h. Boring…
Vi ställde några frågor till våra medlemmar för ett år sedan, de skulle bland annat gissa hur många Model 3 Tesla skulle hinna med att tillverka under 2018?