Sveriges Radio har gjort en undersökning kring stöd till laddplatser som beviljats sedan 2015.
Dieselbils-ägaren i Sorsele: ”He finns inget intresse fö elbil”. ”De kostar ju och ladd heme också”.
En kommentar som hörs i inslaget:
Det visar att fördomar om vår klimatomställning fortfarande sitter kvar i mångas medvetande. Faktum är att laddningskostnaden är långt mindre vid bostaden med hjälp av förnybar energi som tex solcellsanläggningar.
Om man sedan tittar på helhetsbilden vad de samlade utsläppskostnaderna ger i fråga om människoliv och samhällskostnader, är det ju inte så svårt förstå de uppenbara målen.
Men för den enskilde blir det istället ett hot där man är är rädd förändra? Eller rädd för att verka dum?
Här behöver vi alla hjälpas åt så att fler ser möjligheterna.
Kartläggningen svarar alltså inte på var i landet det finns bäst eller sämst laddförutsättningar, utan endast hur det statliga stödet har fördelats geografiskt.
Länkar till reportage i flera regioner:
https://sverigesradio.se/artikel/vingakersbon-skulle-kopa-en-elbil-om-det-fanns-laddplatser
https://sverigesradio.se/artikel/minst-stod-i-landet-till-elbilsladdning-i-vasternorrland
https://sverigesradio.se/artikel/olika-mycket-stod-for-satsningar-pa-privata-elbilsladdare
https://sverigesradio.se/artikel/mikael-garna-elbil-men-forst-en-egen-laddstolpe
https://sverigesradio.se/artikel/stor-brist-pa-laddplatser-i-norrkoping-betydligt-battre-linkoping
De 10 kommuner som fått mest stöd till privata laddplatser per invånareDanderyd: 610-615 kronor per invånareVärmdö: 580-587Malung-Sälen: 548 Vaxholm: 441-458Sollentuna: 399-421Mölndal: 379-401Täby: 338-351Lidingö: 331Kungsbacka: 327-334Lerum: 321-340Källa: Naturvårdsverket, Skatteverket.
Länk: https://sverigesradio.se/artikel/mest-stod-till-elbilsladdning-i-storstader-och-turistorter
TESLA OWNERS SWEDEN – Nestor AB – VUEF.se – Energy Evolution Center – Sero.se