Till sist, en bra reklamfilm för Porsche Taycan

En aning klinisk, vem som helst gillar Porsche och skall man visa framtid så är det nog inte bara androgyna miljöer som gäller, bortom idag?

Vi behövde en regissör med sitt eget öga för det visuella, samtidigt som vi ville berätta en historia. Det var något med kombinationen av den ambitiösa produktionsnivån och tanken som slog både känslor och symbolik som fick oss att välja Joon Brandt som regissör den här gången.

Steffen Westbye , marknadschef på Porsche.
Ja det är här du skall klicka

– Representerar Porsches framtid
Enligt Porsche har de valt namnet ”Taycan” på grund av ordets innebörd och hänvisningen till hästar. Namnet kommer av ursprung i Turkiets stolta hästtradition. 
– Det kan vara frustrerande att arbeta med djur, som i praktiken gör precis vad de vill – men det fanns några majestätiska scener till slut, säger Brandt.
Westbye säger att det grymtades rejält hos de vanliga förbränningsmotor-ägarna när Porsche började planera sin första helelektriska sportbil – kallad ”Porsche Mission E” men att nu en del av dem även kan tänka sig en Taycan. 
– Taycan representerar på många sätt Porsches framtid, och här upplever vi att reklamen berättar en fängslande historia om generationsväxling, förutom en intressant visuell framställning av var bilens namn kommer ifrån, säger han. 

Det finns skillnader, stoleken är dock densamma.

Har haft lite norskt reklaminnehåll
Westbye säger att historiskt har inte mycket reklaminnehåll producerats för Porsche i Norge.
– Det är inte ofta man ser helnorska bilannonser som båda är visuellt gripande men också berättar en bra historia, säger han. 
Enligt Westbye spelades filmen in i det bästa Norge har att erbjuda av vägar genom fjällmasiv och modern arkitektur i Oslo. Utmaningen var att visa både bil och omgivning från sin bästa sida.
– Det viktigaste för mig har varit att ta hand om Porsches kärnvärden och sedan berätta en historia om vägen framåt, säger Brandt.

Produktionen gjordes av High and Low, medan Kristoffer Grindheim och Motion Air stod för bilden. Redigeringen gjordes av Uhørt, medan Goldbox / Imagine a Theory stod för animeringar. Ljudarbetet utförs av Sølve Amundsen, och filmens stora stjärna är (hästen) Champagne.

Här kan du faktiskt se hela conceptbilen som det började ryktas om redan 2015. https://www.porsche.com/microsite/mission-e/international.aspx#/reveal

TeslaOwnersWestSweden.seNestor AB – uppdrag och utbildningar hållbar utveckling – VUEF.seEnergy Evolution Center