VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Mitt i alla skandaler kring Volkswagen-koncernen finns det en frågeställning som nog ligger hos många i bakhuvudet. – Hur skall en så enorm organisation som VW klara av att ställa om till elbilsproduktion? Nu?

De senaste dagarna har vi sett att VW har visat upp sin första elbil i I.D.-serien och en del motorjournalister har redan fått åka med.
Bland andra Robert Llewellyn – Fully Charged fick med sig ett mycket intressant klipp från Sydafrika. Även Top Gear fick en åktur och CleanTechnica har samlat alla data i denna späckade artikel.
Man räknar alltså med att den hamnar i prisklass med den i 2017 lanserade 40 kWh NISSAN Leaf som idag, dec 2018 kostar upp till 418.000 kr.

Det blir antagligen två modellvarianter, en som klarar räckvidd ca: 30 mil med batteripack på 48 kWh och en modell som klarar upp till 45 mil med batteripack på ca 75 kWh.
Dessutom florerar det rykten om att VW har sökt varumärkes-skydd för ett produktnamn. ”VW Typ 7”. Enligt Autoguide misstänks VW arbeta på ett klassikt concept. En Beach-buggy amfibie?
Även I.D. Buzz visades nyligen upp och det verkar lovande om en sådan modell kommer på programmet där många städer lider svårt av lokala transporter med stora utsläppsnivåer.

Missa inte ytterligare intressanta data om bilen här:

Men hur är det då? Med kommunikationen?

Många är med rätta rent ut sagt ursinniga på VW-koncernens bevisade avgasfusk. Även AUDI och Porsche ingår i detta världsomspännande* företag där flera chefer försökt dölja information och även ställts inför rätta.
VW’s VD Herbert Deiss uppgav nyligen felaktigt att man skulle producera 50 miljoner elbilar till 2030. Istället för 15 miljoner?!
Mercedes har också ställt till det för sig, på liknande sätt genom att ge felaktiga uppgifter om Mercedes EQC vid den storslagna lanseringen här hemma på Artipelag utanför Stockholm.

Flaskhalsen?

VW-koncernen har i november tagit kontroll över sitt gamla medienätverk genom att slakta banden med 40 mediehus världen över!
Syftet är skapa ett helt nytt centraliserat, globalt kommunikations-nätverk, i tre olika världsdelar. Nordamerika/SydamerikaEuropa/Sydafrika och Asien/Australien.

Budgeten för marknadsföringen beräknas till 15.4 miljarder SKR enligt VW’s egna beräkningar. Man satsar också på att öka medie-närvaron till 50% fram till 2020. – Främst skall den anpassas så att kampanjerna blir personinriktade så mycket som möjligt.

Det finns en stor nackdel i den vertikala plattform som man ser sig vilja styra. Uppifrån och ned, inte, platt som annars är populär lösning för att få öppnare beslutsgång och därmed undvika flaskhalsar i marknadsaktiviteter. Fördelen med platt marknadsföring är att man lättare kan anpassa till verkliga förhållanden och dessutom ge möjligheter i lokal kultur på plats.

Nr kommer de första elbilarna då?

Volkswagen planerar producera 15 miljoner elbilar upp till 2025. Samtidigt måste VW sälja 1.8 miljoner fordon per år för att möta EU’s miljömål som nu i december 2018, har höjt kraven för tillverkarna att möta klimatkompensering med minst 37.5% mellan 2021 till 2030. I genomsnitt betyder det att ett fordons utsläpp på 120g/km skall ned till 60g/km 2030. Når man inte det kan det kosta VW-koncernen miljardböter av EU.

Volkswagen säljer cirka 4 miljoner bilar per år i Europa, vilket innebär att VW’s I.D.-modeller (varav till en början minst sju olika) är tänkt att nå 45% av den totala försäljningen. Det innebär också att det krävs ytterligare minst en elbils-fabrik utöver de planerade. I slutet av nästa år (2019) kommer de första färdiga elbilarna alltså ut till kunderna. – Räkna kallt med en fördröjning till årskiftet 19-2020 innan vi har de första på gatan i Norden efter lanseringar och leveranser?

*Största tillverkaren enligt Wikipedia 2017

https://www.autoexpress.co.uk/car-news/104841/eu-rules-car-co2-emissions-must-reduce-by-375-within-11-years