Känslan sitter i textens utformning
Det finns en klyscha bland formgivare. Typografi skall vara God typografi. Men god typografi kommer inte bara för att man sagt det. Texten och dess utformning är faktiskt en del av själva kommunikationen vi dagligen får i oss. Det finns väl ingen som inte påverkas av alla ord som vi nu öser ut, tryckt, digitalt, virtuellt, – genom alla medier.
Dela ord och innehåll med känsla
Ja det är inte bara textförfattaren, ibland även kallad copywriter, som har ett ansvar för att budskapet går fram och ger läsaren mening av alla ord. Man skall alltså inte dekorera för syns skull.
Formgivaren är den som skall sätta form och design på kommunikationen. Designern har ett ansvar för att budskapet fungerar i sitt alldeles egna sammanhang. På en förpackning, annons, en PDF-fil, megaposter eller vad som än må vara bärare av budskapet. I praktiken helt enkelt.
Det är en sorts självdisciplin att sätta rätt form för vilket medie som helst som dessutom skall innehålla större mängder text. – Klarar man inte att sitta still så skall man nog inte hålla på med typografi?
Med nya medier och smartphones, iPhone, iPad och läsplattor så gäller kunskap och «känsla» för typografins utförande. Det är som med den mest välkomponerade musik. Alla musiker och artister som tex. Rolling Stones har lagt ned mer eller mindre sin sista «joint» få fram den rätta låten. Denne skulle knappast glädjas åt en omild hantering för tex. CD-skivan. Exempel på rent idiotisk utformning av lyrics, «lyrik/text på svenska» har ju haft rent oläsliga konsekvenser!
Det är ett delat ansvar som ger tiofallt tillbaka när väl resultatet är på plats. Samma typ av återkoppling och «feedback» som en skulptör, – typ Michelangelo, konstnär eller arkitekt kan få. Resultatet är positivt och lever långt efter att just detta «monument» är klart.
Bokstäverna och textens hantering speglar i stora delar också tidens förändringar. Vissa typsnitt används inte alls längre. Medan de bästa typsnitten och deras o-egensinniga utformning består.
HO