De utlovar dessutom laddning till fler system bla. CHAdeMO.
Det blir något av en utvecklad kopia av TESLA’s anläggningar, liknande de anläggningar i parkerings-plats-form som redan Tesla byggt ut över i stort sett hela Europa och USA.
Porsche har integrerat överföringen av energin i modulsystem de kallar för ”FlexBoxes”. Det kan kort beskrivas som att denna transformerar nätets växelström och konverterar till likström för ladd-stationen som skall kunna leverera 800v laddning på ca: 20 minuter. Porsche har med de separata transformator-modulerna gjort systemet så flexibelt som möjligt genom att låta transformatorn placeras helt individuellt, upp till 200 m från ladd-stationen.
Ladd-stationen kan förses med två ladduttag, dessutom skall det finnas möjlighet för även andra bilmodeller att ladda på deras anläggningar, tanken är att även CHAdeMo eller med GB/T – system försedda bilar skall kunna ladda i Porsches system.
I artikeln från Porsche framgår dock inte när utbyggnaden skall påbörjas? Det finns dock indikationer som rapporterades redan i april 2018, att 500 platser skall vara klara i USA i slutet av 2019. För Europa framgår det inte i texten, när man planerar komma igång, eller när det skall vara utbyggt?
”Technologically, Porsche employs the Combined Charging System (CCS1/CCS2) as the European standard. This is adapted to the higher voltage level and higher currents of the charging park. With minor modifications to the charge control unit, however, it is also possible to implement charging standards such as CHAdeMO or GB/T, enabling service to other vehicles even in regions as far afield as Japan and China”.
Länk till pressrelease här: https://www.autoevolution.com/news/porsche-presents-new-modular-charging-station-128644.html#press