Den rödgröna regeringen har satsat på supermiljöbilspremie och bonus malus-system, vilket innebär lägre fordonsskatt för dem som köper en ny bil som genererar låga koldioxidutsläpp. Men trots det är det väldigt få privatpersoner i Sverige som har råd köpa en elbil.
I hela landet finns inte mer än 5 300 elbilar registrerade på privatpersoner, och i 25 kommuner finns inga elbilar alls. Främst saknas elbilar helt på glesbygden i de centrala och norra delarna av Sverige.
”Kunna ladda vid behov”
Anders Johansson, vd på Ratsit, säger att de geografiska förutsättningarna påverkar bil- och körbehovet.
– Man vill känna sig trygg med att laddningen klarar de sträckor man behöver köra, och att det finns bra möjligheter till att ladda bilen vid behov. I tätbebyggda områden har man generellt kortare sträckor att köra, och vi kan även se att antalet laddstationer är störst i dessa områden, säger han.
Totalt finns omkring 14 000 elbilar som rullar på de svenska vägarna. Eftersom enbart
5 300 av dem är privatregistrerade, kan det konstateras att en överväldigande majoritet ägs av företag.