Via OmEv – En omvärldsanalys pulicerad via Swedish Electromobility Center och Energimyndigheten: Som alla vet kom också den mycket betydelsefulla IPCC-rapporten (Sammanfattning, Wikipedia) alldeles i dagarna. Dess ringar kommer att nå kommande COP26 i Glasgov som vi förstås ser fram emot.
Politik och styrmedel
Den 14 juli släppte EU-kommissionen det mest omfattande klimatpaketet någonsin, Fit for 55. Klimatpaketet är en samling av sammanhängande styrmedel och lagförslag. Flera har med transporter att göra.
- De föreslår bl a införandet av ett separat utsläppshandelssystem för transporter och uppvärmning av byggnader i EU.
- Ett annat förslag är att ändra förordningen för hur mycket koldioxid en ny bil ska få släppa ut efter 2030. Förslaget är att skärpa kraven till 2030, men också att CO2-utsläppen från avgasrören av nya bilar i EU ska vara noll 2035. Förslaget är släppt med en ordentlig utredning och analys. Ni kan läsa den rapporten här (pdf).
- De har också släppt hur de vill ändra direktivet för utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen. Ett stor ändring är att förslaget ska var en förordning och inte ett direktiv. Om det är en förordning så ska medlemsländer införa lagförslaget direkt. Förändringarna är också bl a tydligare kvantitativa krav på medlemsländerna på antal laddpunkter. Det finns också krav för laddpunkter för tunga fordon. EU-kommissionen har också i förslaget krav på att det ska vara enklare att betala med t ex kort vid laddpunkterna. De har också inkluderat minimikrav på antal vätgasstationer i EU. Ni kan läsa utvärderingen av förslaget här (330 sidor, pdf). Den innehåller bl a analyser hur många laddpunkter som krävs i olika länder, hur mycket det offentliga måste gå in med fram till 2030 och vad det kostar att införa möjligheten att betala med kort vid publika laddpunkter. Samt också om hur många fler laddbara personbilar och lastbilar det blir om förordningen införs.
De olika förslagen ska förhandlas med medlemsländerna och EU-parlamentet, så vi får se vad som händer till slut. Tankesmedjan Bruegel har gjort en analys av hela paketet och vad de tror kommer hända. Ni kan läsa den här. Bruegel uppfattning är att det är troligt att 2035 kommer EU ha krav att inga nya personbilar kommer ha utsläpp av CO2 från avgasrören.
I USA har Biden issues executive order targeting 50% combined BEV, PHEV, FCEV sales share in 2030.
UK sets sights on ICE truck sales ban in 2040
I Sverige har regeringen remitterat promemorian om förordningen om stöd till regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter. Remissvaren ska ha kommit in senast den 15 oktober 2021. Ni kan läsa promemorian här.
Nyheter från fordonsföretagen
US carmakers aim for 40%-50% EV sales by 2030
Volvo Cars and Geely Holding create Aurobay for joint powertrain operations
Volvo increases stake in Polestar
Enbart laddbara bilar i Volvo Car Mobilitys bildelningstjänst M från 2022
Stellantis har släppt sin strategi för bl a elektrifiering. Ni ladda hem deras presentation här (extra spännande är deras KPI:er för vilka prestandakrav deras elbilar ska ha på sikt. Det är bild 16 av 56). En intressant detalj är att de behöver 260 GWh batteri 2030 samt att de satsar på två batterikemier. De är en utan nickel/kobolt och en kemi med hög energidensitet. Ni kan läsa deras pressrelease här.
Rivian to launch sales in Europe in 2022
TESLA aviserar AI-day 2021-08-19. “An inside look at what’s next for AI at Tesla beyond our vehicle fleet”
Volkswagen har lanserat sin strategi till 2030 som de kallar New Auto. Ni kan lyssna på deras presentationer. Två som är värda att lyssna på är den om batterier (6 min) och den om laddning (6 min).
How VW Group plans to attack small EV segment. Hur VW-gruppen ska sälja billiga och små elbilar?
Daimler har också lanserat sin elstrategi. Daimler to exclusively introduce EV platforms from 2025. Deras pressrelease finns här.
Hyundai wants to build more fuel cell vehicles
Vattenfall and CAKE join forces to develop the first fossil-free motorcycle
Batteri
What Tesla’s bet on iron-based batteries means for manufacturers
France launches battery industry training academy
SVOLT closes financing round with €1.3 billion
Nissan & Envision AESC to build battery plant in Japan
Northvolt considers hitting the stock market
LG Chem is aiming to invest 6 trillion won (4.4 billion euros or 5.2 billion dollars)
Stellantis to source batteries from SVOLT
Stena Recycling invests in new battery recycling facility
CATL introduces first generation of sodium-ion batteries; up to 160 Wh/kg; targeting >200 Wh/kg with Gen 2 (Redaktionens kommentar: Ni kommer få en ordentlig analys av den här nyheten snart).
Laddning
Tesla to open Superchargers to 3rd parties in 2021
Tesla reveals details on opening Superchargers
Will Tesla actually open up their SC network? (En analys av Ole Henrik Hannisdahl CEO at Mer Norway, Linkedin)
VW CEO Diess most unhappy with Ionity charging service
Airbnb now lets you search for accommodations with EV chargers
Musk announces Supercharger with 300 kW capacity
Ellastbilar och elvägar
Green light for path to UK’s first ‘electric motorway’(utvärdering av elvägar i UK).
Hyperdrive Daily: Growing Optimism On Electric Trucks(BNEF)
Continental & Siemens to cooperate on truck pantographs.
New study: 4 signs of a growing U.S. supply chain for zero-emission trucks and buses
Infraprime Logistics to rollout 1,000 heavy electric trucks in India
Vätgas och bränsleceller
Air Products & Cummins to drive global transition to fuel cell trucks
OKQ8 i samarbete om vätgas – bygger 10 tankställen i Sverige
Recently, the H2Accelerate Collaboration, formed by Daimler Truck AG, IVECO, OMV, Shell, TotalEnergies and Volvo Group published the first in a series of whitepapers in support of the use of #hydrogen in long haul trucking. The whitepaper on the ‘Need for hydrogen trucking’ sets out the underlying arguments in favour of the use of hydrogen to decarbonise long-haul trucks. You can download the whitepaper here or via: http://www.h2accelerate.eu/
SVERIGES FÖRSTA VÄTGASDRIVNA SOPBIL KÖR NU PÅ GÖTEBORGS GATOR
TESLA OWNERS SWEDEN – Nestor AB – VUEF.se – Energy Evolution Center – Sero.se