Med liten marginal ställer sig ett EU-utskott bakom förslaget om att i praktiken förbjuda bensin- och dieselbilar från 2035. kommande omröstning i hela EU-parlamentet kan dock komma att ändra detta.
Med siffrorna 46 mot 40 och 2 som avstod röstade EU-parlamentets miljöutskott på onsdagen för minskade klimatutsläpp från nytillverkade lättare fordon som personbilar och skåpbilar.
– Med koldioxidstandarder skapar vi klarhet för bilindustrin och stimulerar innovation och investeringar för biltillverkarna. Dessutom blir det billigare för konsumenterna att köpa och köra bilar med nollutsläpp, sade den ansvarige EU-parlamentarikern, den nederländske liberalen Jan Huitema, efter omröstningen.
Utskottet har arbetat utifrån kommissionens förslag om att utsläppen från alla nya lättare vägfordon ska vara noll år 2035. Till det har ledamöter i utskottet fått lägga fram förslag om att antingen höja eller sänka målen eller på andra sätt ändra det.
I utskottets förhandlingar har en del EU-parlamentariker velat höja ett delmål på vägen till nollutsläpp år 2035, men detta röstades bort med en rösts övervikt. Även ett ändringsförslag om att införa ytterligare ett delmål år 2027 fick nej under onsdagen omröstning.
Andra ledamöter ville urvattna förslaget genom att inte sätta minskningen av utsläppen till 100 procent utan till bara 90 procent. Även detta röstades dock ned.
Nästa steg:
Hela EU-parlamentet måste nu ta ställning till ståndpunkten innan man kan inleda förhandlingar om lagens slutliga utformning med medlemsländerna i ministerrådet. Det väntas ske i juni. – Utskottsrapporten förväntas då antas under plenarsessionen i juni i Strasbourg, vilket skulle göra det möjligt för parlamentsledamöter att börja förhandla med EU:s regeringar.
I vanliga fall följer hela parlamentet på huvudutskottet linje men eftersom marginalen där var så pass snäv kan slutresultatet bli annorlunda. Detta inte minst med tanke på att en majoritet två av de rådgivande utskotten, transport- och industriutskotten, inte vill se en 100-procentlig minskning av utsläpp från nya bilar till 2025 utan bara 90 procent.
Via Europaportalen:
Länk till European parliament: Reducing car emissions: new CO2 targets for cars and vans explained