Bakslag? – På senare år växer inte försäljningen av andra elfordon globalt utöver Tesla och BYD så snabbt som marknadsanalytikerna förväntat sig.
Kanske detta är en nog så tydlig markering att elbilar till konsument är för dyra och att det kräver en del omprioriteringar för att sänka prisnivåerna hos de flesta tillverkarna?
Det är att se som en effekt av flera orsaker som avskaffade elbils-incitament på flera håll (som i Sverige helt avskaffade Bonus – malus), den höga inflationen samt att elbilar ännu är tydligt dyrare än traditionella fordon med förbränningsmotorer. Enligt Elbilen i Sverige
”Medan [Tesla (TSLA)] och [Kinas BYD] har fortsatt att växa, … har tillväxten för resten av branschen varit mindre robust i Europa och Kina”, skrev Barclays.
Den globala försäljningsvolymen för elbilar har legat under förväntningarna hittills i år, på 13,5 % till och med maj, en ökning med 50 punkter, eller 0,5 %, från 2022 och ”väl under” uppskattningar från BNEF på strax under 18%. Det är ”sannolikt första gången på senare år som efterfrågan av elbilar har stannat av”, sa Barclays analytiker. I jämförelse toppade siffrorna 16 % under flera månader under andra halvåret 2022. Även om det andra halvåret i 2023 sannolikt kommer att medföra en viss förbättring, är det möjligt att den inte uppfyller förväntningarna. https://www.morningstar.com/news/marketwatch/20230712551/ev-sales-stall-as-aside-from-tesla-and-byd-theres-a-s
Vissa tillverkare i USA har även överskott av osålda elbilar som tex Volkswagen där man även har bakslag i försäljningen även i Europa. https://thedriven.io/2023/07/12/vw-electric-car-sales-fall-to-zero-as-tesla-and-china-ev-makers-win-price-war/
Mer om de ledande Tesla och BYD
TESLA OWNERS SWEDEN – Nestor AB – VUEF.se – Energy Evolution Center – Sero.se