Infrastrukturen är redo för eldrivna fordon även i de tyngre segmenten och via OmEV får vi en intervju med Volvo lastvagnar man tror kommer krävas
Tunga batterilastbilar börjar synas i försäljningen. Förra året var fyra procent av nyregistrerade lastbilar över 16 ton eldrivna. Det ställer krav på laddinfrastruktur för distributionstrafik.
omEV #77:
Om ellastbilars laddbehov
Medverkar gör: Staffan Rödjedal, Nils Odebo Länk och Anders Berger från Volvo
Så hur kommer laddbehovet i Sverige fördelas geografiskt och effektmässigt när de laddbara lastbilarna slår igenom? Var och när behöver man börja planera för en kraftigt ökad efterfrågan?
Ur innehållet
- Vilken typ av data om fordonsrörelser och energibehov har använts
- Vilka övriga antaganden är gjorda
- Vad visar scenarierna
- Hur representativa är data för Volvolastbilar för övrig trafik
- Kan körmönster komma att ändras när åkarna använder batterielektriska lastbilar
- Hur kan denna typ av prognoser stödja elnätsbolagen och vad tror Volvo att de behöver göra för att möta den ökande efterfrågan
- Vad kan denna utveckling innebära för åkerier och transportföretag
- Vilken roll kan transportköpare ha och hur kan science based targets i företag komma in
- Några utblickar till Frankrike, Tyskland och USA
TESLA OWNERS SWEDEN – Nestor AB – VUEF.se – Energy Evolution Center – Sero.se