Egen kommentar: I dagsläget erbjuder inga svenska elbolag fullt ut stödtjänster för Vehicle-to-Grid (V2G). Tyvärr hänger det på regering, elbolag samt oklara affärsmodeller för att möjliggöra bred användning av V2G. Ett förslag till det har just efter årsskiftet 24-2025 tagits fram och ligger nu på regeringens bord.
Ferroamps pressmeddelande: Elbilsbatterier som bidrar med kapacitet när effektbehovet är stort kan bli en avgörande del av det flexibla elnätet. Trots att bilföretagen ännu inte öppnat upp för att ladda ur elbilsbatterier för att stötta elnätet släpper svenska Ferroamp nu en märkesoberoende V2G-laddbox.
– Det finns en jättestor potential i V2G när det gäller att bidra med stabilitet till elnätet men också när det gäller att öka värdet på investeringen i en elbil. Ferroamp V2X ger snabb och smidig laddning samtidigt som den kan hjälpa till att hålla nere elkostnaderna för fastighetsägaren, säger Kent Jonsson, vd, Ferroamp.
Ferroamps nya elbilsladdare heter Ferroamp V2X. V2X är ett samlingsnamn som visar att det inte bara är till elnätet som fordonet kan ladda ur (V2G) utan även till fastigheten eller andra fordon och apparater. Ferroamp V2X är en DC-laddare (likström) som kopplar förbi bilens ombordladdare. Det innebär att den kan ladda i och ur snabbare, och med lägre energiförluster, än en vanlig AC-laddare (växelström). Omvandlingen till växelström sker varken i bilen eller i laddaren utan i Ferroamp-systemets växelriktare EnergyHub. Det gör också att frågan om nätkoder och certifikat som annars kan vara ett hinder vid V2G redan är löst.
Dessutom betyder det att det inte krävs några särskilda anpassningar av bilen. I pilottester har Ferroamp V2X använts på flera olika märken, bland annat Tesla, BMW, och Polestar med lyckade resultat. Det som återstår för att tekniken ska kunna få genomslag är att biltillverkarna implementerar standardprotokollet ISO 15118-20 och tillåter att bilarna laddas ur.
– Vi vill visa att det inte finns några tekniska hinder när det gäller urladdningen. Vi hoppas att detta sätter press på biltillverkarna att implementera den framtagna standarden för V2G. Det finns ett intresse hos kunderna, ett behov i elnätet och nu även laddare på marknaden, säger Björn Jernström, grundare av Ferroamp.
(Ferroamp V2X kräver uppkoppling mot Ferroamp EnergyHub. För full V2X-funktionalitet krävs att bilen har implementerat standarden ISO 15118-20).
Här hittar man mer information
Beställ V2X-laddare
![](https://media.ho-form.se/2019/11/mina-loggor-2024-25.jpg)
TESLA OWNERS SWEDEN – Nestor AB – VUEF.se – Energy Evolution Center – Sero.se