VW vs Tesla AP-system – jämförda (klipp) på samma sträcka

Ja vad säger ni – här är mina kommentarer efter att ha sett ett par klipp med VW ID-seriens version av AP.

Tesla är ju några av de starkaste utvecklarna just nu men då VW faktiskt erbjuder liknande (körasstistans) i form av sin senaste uppdatering av mjukvara för ID-serien så kan det vara intressant jämföra.
För det första är faktiskt skillnaden enorm, trots senaste mjukvara i VW ID.3 så klarar sig Tesla Model 3 FSD mycket bättre i verklig körning.

Vad säger en analys?

I VW är bilden i stort sett statisk och man måste tyvärr läsa informationsrutor som dyker upp titt som tätt. Tex: (Du har en 80-sträcka framför dig) osv.

Dagtid syns inte information på vindrutan genom head-up-display. Förhandsvisningen av vägsituationen är närapå statisk.

Man ser också att gränssnittet i VW har mycket att önska. Framförallt är visningen av färdväg och händelser inte särskilt bra visualiserade i realtid mot Teslas gränssnitt – man ser i Tesla oavsett situation åtminstone en grafisk representation av vägen och dessutom fordon i närheten. I VW är bilden i stort sett statisk och man måste tyvärr läsa informationsrutor som dyker upp titt som tätt. Tex: (Du har en 80-sträcka framför dig) osv. Som förare skulle jag tappa fokus personligen.

Skärmen framför föraren är också alldeles för liten då den är mycket tydligare på Tesla Model 3. En bra detalj är dock att den har tydlig spegling (nattetid) av viktig info även via (head-up-dispaly). Navigationsskärmen är för långt bort, i mitt tycke.

En annan stor nackdel är att i ID.3 får man verkligen inte slappna av – bilen tappar snabbt kursen i kurvor och vinglar både hit och dit. På större vägar fungerar det bättre. Men systemet klarar inte korsningar och stoppsignaler – föraren måste ingripa manuellt.

I klippen nedan kan du jämföra själv.

Via den Tyska kanalen ”Schräg”. Det första är ett klipp med en Tesla-förare i en Tesla Model 3 som kör samma sträcka som i klipp två nedan med en VW ID,3 som de skämtsamt kallat TODESSTRECKE = DÖDSSTRÄCKAN. För den som inte klarar tyska så går det att ställa in översättning i panelen nedtill i spelaren på Youtube. Testkörningen gjordes i ett populärt område ”Ochsenwang” som även Daimler använder som teststräcka. En av deras testbilar dyker faktiskt upp i en korsning. Mer om VWs sytem finner man här:

Kommentera gärna nedan.

Klipp ett med Tesla Model 3 Short Range Plus

Klipp 2 med VW ID.3

Ytterligare ett klipp genom STUTTGART https://youtu.be/VxCIbGRwzZA

Mycket trafik men Tesla FSD klara biffen, missar dock vissa skyltar.

TeslaOwnersWestSweden.seNestor AB – uppdrag och utbildningar hållbar utveckling – VUEF.seEnergy Evolution Center