Porsche kanske behöver ta fram egna högpresterande batterier

Antagligen bör de produceras av Porsche själva, enligt vad företagets forsknings och utvecklingschef Michael Steiner sagt till Automotive News.

Och enligt tidigare nu i början av året fick vi veta att Northvolt kommer att producera VW-koncernens hela batteribehov.

Batteritillverkarnas högsta prioritet är att snabbt skala upp då de vill möta den enorma efterfrågan närmaste åren. När det gäller högpresterande battericeller, är det ännu så länge oklart hur nischtillverkare som tex Porsche kan klara erbjuda högprestanda-batterier för avancerad motorsport.
Enligt InsideEvs källa har redan Porsche en möjlig partner i Cellforce Group som ingår i ett av EU initierat projekt för snabb batteriutveckling.

Porsche är förstås intresserade av partnerskap för forskning, utveckling och produktion av små serier av högpresterande battericeller. Porsche har ju väldigt länge tillhört bland de främsta i fordonsracing. På detta sätt kan det vara värt söka allianser eller med en partner. Intressant i sammanhanget är att Rimac planerar en forskningsanläggning i England. Porsche har ju redan tidigare haft kontakter med den Kroatiska elbilstillverkaren.

TeslaOwnersWestSweden.seNestor AB – uppdrag och utbildningar hållbar utveckling – VUEF.seEnergy Evolution Center

VW ID.4 under eller blunder

Tesla Bjørn besöker Møller bil i Oslo där Harald Edvardssen visar undersidan av en ID.4 med den så kallade MEB plattformen.

Bland annat pratar de om bakbromsarna som faktiskt är trumbromsar, leveras av Spanska TMD Friction vilka även sitter på ID.3. Även om skivbromsar anses standard runt om, innebär eldriven drivlina med regenerativ bromsning nya fördelar. Med lättare effektivare material erbjuder VW också service endast vartannat år oavsett körsträcka för dessa bromsar.

De visar hur batteripacket är monterat och diskuterar skillnader mellan Tesla och VWs MEB plattform. Harald Edvardssen beskriver också hur pass mycket mer utrymme som sparas igenom att sätta fram och bakvagn så optimalt som möjligt.

Bjørn Nyland går även ut och visar tre olika modeller som finns att välja på i olika utföranden, se även nedan Banana Box Test och tabell för Svenska priser och varianter. Se VWs hemsida.

Även uppmärksammat av INSIDEEVS – se länken

Jodå bilden går att se större

TeslaOwnersWestSweden.seNestor AB – uppdrag och utbildningar hållbar utveckling – VUEF.seEnergy Evolution Center