Det har spekulerats mycket om programvaruproblem med VW ID.3. Ägar-rapporter om buggar och fel har staplats på hög. I den här videon av NextMove visas alla programvarufel de första dagarna med VW ID.3.
Hållpunkter: 00:00 Intro 00:55 Bakgrund 06:06 First Mover Club 08:20 Fel i bilen 20:27 Röster från First Mover Club 25:45 Buggar i appen 33:20 Byggkvalitet 35:02 Slutsats & enkät
I slutet av september höll UNECE ytterligare en workshop kring fordonsautomation. Den här gången fanns det några förslag som verkligen skulle lyfta frågor kring, autonom körning.
Syftet var få klarhet om de första fullständiga nivå 3-reglerna kring tex. (hands-off-ramp till off-ramp). Tyvärr diskuterades förslagen inte i detalj, enligt Steven Peeters utmärkta video-kanal.
Det går inte framåt med förordningarna, men MED denna fördröjning, gör att Tesla AutoPilot i Europa, med flera andra tillverkare, dras med potentiellt (farliga) ej färdigställda system. Vi får hoppas att alla involverade parter gör sina läxor och att saker äntligen kan gå igenom till nästa möte, troligtvis i början av 2021.
Tesla avslöjade själva att man gjort en mycket omfattande om-programmering (rewrite) av mjukvaran vilket man kan läsa om i artikeln nedan från Electrek.
Amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports har kikat närmre på service- och reparationskostnaderna för elbilar och jämfört de med traditionella bilar med förbränningsmotor. Slutsatsen är att det finns stora besparingar att göra i servicekostnader genom att välja en elbil, speciellt långsiktigt.
Den genomsnittliga elbilisten halverar sina kostnader för service och reprationer under hela bilens livslängd, jämfört med en bil med förbränningsmotor. En av de största orsakerna är färre rörliga delar.
Mot bakgrund av Tesla’s Battery Day-presentation förutsäger FORBES att detta kan vara den sista spiken i kistan för den traditionella bilindustrin.
Vissa har visserligen börjat så smått med elbilsproduktion, men det fungerar ju inte i längden hårdnackat, försöka balansera mellan så fundamentalt olika tekniker.
Det vi ser är hur Tesla inte bara förbättrar sina tillverkningsprocesser, – över hela produktionslinan, med stora inbesparningar i både teknik och materiel. Dessutom leder det till en minskning av batterikostnaderna med 56%. Men sedan förklarade Elon Musk att detta skulle möjliggöra en 25 000 $ Tesla “med helt autonom kapacitet”. Alltså en modell till ett helt annat pris än vi sett hittills. Med nuvarande bonus-malus är det inte svårt se vad det skulle ge för prisbild i vårt land.
Även helt ny gjutteknik, med egna material,som här egen aluminiumlegering gjuten direkt för både fram och bakvagn! Imponerande!
Nyfiken på Tesla Model Y – här är den ultimata dissektionen av den numera rätt välkände – i Teslakretsar, (Doktor) Sandy Munro.
I ett omfattande arbete går hans konsult-företag Munro & Associates Inc. igenom alla detaljer ända ned till minsta kabelhållare, för att ge oss mer information än vad den egentlige ägaren någonsin bryr sig om. Men tack vare det får vi Tesla-entusiaster något att dregla över ändå!
Tesla överraskar på nytt med ett mycket kompetent paket för både drifting och racing som nog blir en sucess! Vad annars när det gäller Tesla? De vilar verkligen inte på utvecklingen av möjligheterna med Tesla Model 3 Performance! Se nedan länkar till tillförlitliga källor och film-klipp!
Första testrundan inofficiellt med ”Track Mode”! Galet roligt – hur skall detta sluta? Tesla gör ALLT rätt. Helskoj och det kommer nog med fler funktioner. G-mätaren sitter tokigt och varvtiderna syns dåligt. Kört för kort runda för att få upp tempen i bromsar och batteri. Men så vansinnigt roligt! Se bara till att köra på bana hörni. MED HJÄLM!
Tesla påpekar att paketet “endast är till för Model 3 Performance Dual Motor All-Wheel Drive with the Performance Upgrade”. Tesla uppskattar att första leveranser av paketet sker under april månad 2020.
Här är några klipp där man låtit några helt olika typer av tänkta målgrupper fått testa paketet exlusivt.
Bjørn Nyland berättar också inledningsvis om hur en fordonslansering egentligen går till, och produkten kan oftast bli en helt annan när kunden äntligen, får ta del av slutresultatet. Sträckan dit är överraskande INTE spikrak.