Dyr grafisk profil för ”G7 mötet – 2015”,
800 miljoner kronor!
Logotypen och det grafiska profilprogrammet för G7 toppmötet i juni blev extremt dyr.
Detaljerna och kostnaderna kom fram efter en begäran om information från den Tyska staten,- av abgeordnetenwatch.de, som kan ses som en övervakande instans. En av orsakerna var att en av deltagarna ”surmulet” lämnade mötet,- medan de inblandade medieföretagen fortfarande arbetade med profilen. Fem veckor efter begäran om information kring kostnaderna,- (7 juni) har den Tyska statens presstjänst svarat på informationsbegäran.
Bundeskanzlerin Angela Merkel spricht auf einer Pressekonferenz während des G7-Gipfels am 08.06.2015 auf Schloss Elmau in Elmau (Bayern). Foto: Peter Kneffel/dpa +++(c) dpa – Bildfunk+++
I inledande skedet arbetade flera byråer fram ett profilprogram som ursprungligen var anpassat till 8 deltagande länder. Det visade sig att Ryssland mer eller mindre portades då deras politik sänkt dem rejält i anseende.
Alltså blev det plötsligt 7 deltagande länder och de samarbetande byråerna,- Shorts & Friends – Adler Schmidt med flera medieföretag,- tvingades arbeta om hela profilprogrammet. (Ganska säkert under extra stark tidspress).
Värt att notera är att samma grafik för ”G7 Germany – 2015 – Scloss Elmau” användes även för andra G7-möten som i Lübeck med tillhörande utrikesministermöten. (Alltså mängder med specialanpassningar).
Det är förstås inte känt hur profilprojektet såg ut i ursprungliga versionen.
Fotografiska Museet, uställningen om Zorn och kameran.
”Den här utställningen visar en sida av Zorn som endast varit känd för ett fåtal. På Zornmuseet i Mora finns konstnärens fotografier bevarade, ett tusental bilder som tillkommit från början av 1890-talet till något år före hans död 1920. Vid några tillfällen har de visats som exempel på hur Zorn använde fotografier som förlagor till målningar och etsningar, men de har aldrig visats för att de skulle vara intressanta för sin egen skull. De visas nu på Fotografiska”.
Beskrivning tagen från Fotografiska Museets hemsida. (Öppettiderna är väldigt generösa).
Fler-, och många fler upptäcker Hästminne, spelet för alla hästtokiga.
Håkan Öqvist Form har producerat delar av materialet och illustrationerna för flera av spelkorten. Bland annat de Gröna nybörjarkorten finns nu att beställa via hästminne.se. Se även Hästminne på Facebook
”Doves reklam visar upp ett antikverat könsrollstänkande”
Budskap och utformning visar prov på förlegade könsroller, menar Martin Svedsen, lektor på Stockholms universitet, i en debattaritkel publicerad i Resumé.
Det är en uppföljare på den serie reklamklipp ”Our mission” skönhetsmärket (Dove) United States – ägt av Unilever. Målet är förstås att alla kvinnor skall använda sig av deras produkter.
Medelsnygg eller vacker?
Klippens mening är att lyfta fram olikheterna hos alla individer (kvinnor). Den mest lyckade reklamfilmen var Real Beauty Sketches som till dags dato har haft upp över 65 miljoner besök.
Denna nya version på samma grundtema är redan sedd av 6 miljoner besökare, men den gör ingen skillnad. Debattartikeln av Martin Svedsen har helt rätt.
Trist att stereotyperna ligger kvar hos mediemakarna.