”Att du vill rädda världen får mig inte att välja din produkt – det krävs mer”

”Tekniken gör livet lättare för konsumenten, men marknadsföraren måste finna en modern strategi för differentiering. Den finns inte i läroboken. Mer sannolikt i ett partiprogram” skriver Fredrik Jerlov, tidigare vd på reklambyrån Jerlov.

Men nu är frågan om inte smogen på allvar satt sig i vrångstrupen på många av våra oligarker. Från hela världen kommer nu, snart sagt dagligen, berättelser om människor som vänder ryggen åt parlamenten. Undersökning efter undersökning bekräftar att vi inte längre tror att våra politiker förmår lösa våra problem. Istället vänder vi oss till de vi uppfattar har makten att förändra. Till företagen. Till de direktörer som nu faktiskt får ett ansvar de aldrig bett om.

Det är förstås tråkiga nyheter för oss som är politiskt engagerade. Men desto roligare, för oss som är varumärkesbyggare. Nu vill konsumenten se företag som tar ställning. Positivt? Ja. Enkelt? Nej.

Det Jerlov skriver har betydelse också för hur ditt varumärke uppfattas  –Är ditt varumärke utsläppsfritt? 
Värdet i din verksamhet kan växa med rätt valda ord och budskap.
Dina kunder och deras kunder letar efter leverantörer och varumärken som är beredda att ta sig an positiva förändringar som resulterar i  hållbar utveckling, cirkulär ekonomi och bättre miljö för oss alla. 

Jag har pratat marknadsstrategi med några hundra styrelser. I stort sett alla brukar vid något tillfälle mönstra minst en ledamot som räcker upp en hand och berättar att: ”Vi är inte politiska!” ”Vi låter alla tycka vad de vill.” Och vad jag egentligen hör är att: ”Vi vill sälja till alla som vill köpa. Vi vill inte välja bort kunder.” Inte konstigt. Alla vill ju sälja så mycket som möjligt till så många som möjligt.

Men nu, i vår digitaliserade värld, haltar uspen ut i kulisserna och med den många klassiska matriiser och pyramider. Polariseringen och politiseringen tar deras plats på scen. Och de direktörer som vill bli vinnare i denna nya verklighet måste läsa ännu ett kapitel i boken. Det räcker inte att ha en åsikt. Den måste också vara kontroversiell. Eller i alla fall innehålla frö till en konflikt. Någon måste tycka något annat.

Det handlar om energi. Den som vill bygga sitt varumärke idag måste synas i sociala medier och det är svårt eller nästan omöjligt utan budskap som engagerar. Att du vill rädda världen är bra. Men det får mig inte att välja din produkt. Att du gillar jämlikhet är bra. Men det gör nästan alla. Det måste till mer. Värme kommer ur friktion och det är i hettan du finner den sweetspot som genererar nya köer av kunder utanför entren.

Vi gillar ju inte detta egentligen. I synnerhet inte vi svenskar som avskyr konflikter. Hellre stannar vi i komfortzonen, även när vi märker att golvet lutar – nedåt – i tangentens riktning. Istället tittar vi gärna på när företag som Nike, Patagonia, Always eller för den delen Oatly går framför och visar vägen. Med risken att bli åskådare också när en ny konkurrent med en engagerande åsikt visar sig på arenan.

Där är vi nu. Som Keith Weed (CMO Unilever) så elegant uttryckte det i Cannes i somras: ”A brand without purpose is just a product.” Om detta talas det idag på seminarie efter seminarie över land och rike. Tekniken gör livet lättare för konsumenten, men marknadsföraren måste finna en modern strategi för differentiering. Den finns inte i läroboken. Mer sannolikt i ett partiprogram.

Fredrik Jerlov, grundare och tidigare vd på reklambyrån Jerlov

Via Resumé

Fossilfritt Varumärke: Tre bra frågor!

Är ditt varumärke utsläppsfritt? 
Värdet i din verksamhet kan växa med rätt valda ord och budskap.
Dina kunder och deras kunder letar efter leverantörer och varumärken som är beredda att ta sig an positiva förändringar som resulterar i  hållbar utveckling, cirkulär ekonomi och bättre miljö för oss alla. 
– Och det är inte för sent!

• Är varumärket utsläppsfritt?
• Är budskapet enbart produktcentrerat?
• Är kunden medveten om ert hållbarhetsarbete?

Ett enkelt sätt är att berätta om det. Dina kundrelationer påverkas i positiv riktning och resulterar i att du skiljer ut dig från konkurrenterna. Där har varumärket en central roll. 
Men det räcker inte att polera ytan.

Låt oss ta ett förutsättningslöst samtal, – det ligger mycket värde i det.
Se länk här:

Eller slå en signal så kör vi!

Håkan Öqvist, HO-Form.se

Intressant länk som stödjer detta: Why-sustainable-investing-makes-good-business-sense

RIVIAN visar upp nästa modell. En sjusitsig SUV!

Denna har samma plattform som föregående modell RIVIAN R1T  som presenterades för bara ett dygn sedan. Redan blir det en intressant utveckling bland de lyxigare segmentet där hitintills de stora fossil-fordonstillverkare har haft det ganska lugnt med stor dominans på sina respektive marknader. – Här är senaste nytt om denna!

Se även tidigare artikel om R1T här: http://blog.ho-form.se/?p=6868

Fler länkar till data och info längst ned!

Länk https://jalopnik.com/the-rivian-r1s-could-be-a-crazy-quick-seven-seat-electr-1830690407/amp

Rivian R1T river upp fördomar om Pick-up, 100% eldriven! 180 kWh! Uppdaterat!

Rivian lanserar nu deras ”Pick-up-dödare” – 100% eldriven med helt otroliga effekt-data och egenskaper. Jag har läst och studerat projektet tidigare men vågade inte riktigt tro på det. Nu ger de nog Fossilfordonsindustrin mer att vara oroliga för?

Unlike other high-profile electric vehicle startups, Rivian mostly stayed in the shadows to develop its EV technology and prepare a plan to secure volume production of its vehicles.

Företagets grundare och koncernchef är Robert ’RJ’ Scaringe (född 19 januari 1983), en examen från Rensselaer Polytechnic Institute och Massachusetts Tekniska Högskola
Rivian planerade att släppa sin första produktionsbil redan 2013, med flera  modeller 2014. Dessa bilar släpptes aldrig. Företaget lade därefter fokus på autonoma elfordon.

I december 2017 meddelade Rivian att de hade för avsikt att bygga både en SUV och pickup truck på samma plattform. Pick-upen skulle komma först, följt av en sju-sitsig SUV. http://products.rivian.com/suv/

Rivian förvärvade en tillverkningsanläggning nära Normal, Illinois i den tidigare fabriken Mitsubishi Motors i januari 2017.

Nu har även InsideEvees en artikel om batteriet: https://insideevs.com/rivian-r1t-2170-battery-pack/

Rivian’s battery module is made up of the same sized battery cells that Tesla uses in the Model 3, commonly referred to as 2170, but the physical configuration of the cells differs quite a bit. Though the module is significantly thicker than Tesla’s, with two cells stacked on top of each other, it’s more energy dense by volume and weight. Separating the two levels of cells is Rivian’s cooling systems.”

Det är enligt Elektrec planer på att presentera plattform och fordon på https://laautoshow.com
https://laautoshow.com/vehicle/rivian-vehicle-debut/

Japp, här är Bjørn Nyland med sin kommentar°

Referenser:

  1. Jump up to: a b c d Bundle, Matt (5 August 2017). ”Rivian quietly brings former Mitsubishi plant back to life”. PJ Journal Star. Retrieved 28 November 2017.
  2. Jump up to: a b c Prenzler, Christian (6 January 2017). ”Mysterious electric vehicle startup, Rivian Automotive closes deal on massive manufacturing facility in Illinois”. Teslarati. Retrieved 1 December 2017.
  3. Jump up ^ Reed, Robert (15 December 2016). ”Who is the mysterious auto startup that wants to bring jobs back to a shuttered Mitsubishi plant in Normal?”. Chicago Tribune. Retrieved 1 December 2017.
  4. Jump up ^ Prenzler, Christian (9 August 2017). ”Diving into EV-Startup Rivian’s complex history and their clear vision forward”. Chicago Tribune. Retrieved 1 December 2017.
  5. Jump up to: a b Prenzler, Christian (29 June 2018). ”Editorial: The Perfect Storm is Creating a Promising Future for Rivian”AdaptBN. AdaptLocal Media, LLC. Retrieved 20 August2018. (Subscription required (help)).
  6. Jump up to: a b Prenzler, Christian (12 December 2017). ”Rivian Reveals Strategic Investor and First Vehicles”AdaptBN. Retrieved 2018-08-21.
  7. Jump up ^ Prenzler, Christian (23 May 2018). ”Rivian Announces ”Half a Billion” in Funding, Including $200M in Debt from London-based Bank”AdaptBN. Retrieved 2018-08-21.
  8. Jump up ^ ”End Of Shuttle Program Leaves Thousands Jobless”. NPR. 11 July 2011. Archived from the original on 13 July 2011. Retrieved 13 July 2011.
  9. Jump up ^ ”Avera Motors of Rockledge becomes Rivian Automotive”. Florida Today. 10 March 2011. Archived from the original on 17 March 2011. Retrieved 17 March 2011.
  10. Jump up ^ ”Inside the automotive startup taking EVs off-road”Engadget. Retrieved 2018-08-21.
  11. Jump up ^ ”This startup is building self-driving trucks and SUVs for futuristic off-road adventures”The Verge. Retrieved 2018-08-21.
  12. Jump up ^ ”Rivian releases debut video of R1T Electric Adventure Vehicle™”Rivian. Retrieved 2018-11-15.
  13. Jump up ^ https://www.reuters.com/article/us-autos-rivian-mitsubishimotors-idUSKBN13Y1SZ
  14. Jump up ^ Lambert, Fred (9 January 2017). ”An electric vehicle startup comes out of stealth mode and buys shuttered Mitsubishi plant in Illinois”Electrek. Retrieved 9 January2017.
  15. Jump up to: a b Ayre, James (25 March 2017). ”Rivian Automotive (Stealth EV Startup) Granted $49.5 Million In Tax Credits From Illinois, Governor Announces”. Clean Technica. Retrieved 1 December 2017.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rivian

Länk: https://electrek.co/2018/11/26/rivian-r1t-all-electric-pickup-specs/?

NISSAN Leaf vs HUNDAI Kona Electric

NISSAN Leaf vs HUNDAI Kona: Det är inte alltid två konkurrerande elbilar kommer så här nära i tester men de här två är bland de intressantaste just nu på marknaden, om batteritillgången tillåter?

Länk till ursprungsartikeln: https://www.autoexpress.co.uk/hyundai/kona/105274/hyundai-kona-electric-vs-nissan-leaf

Att ta samhällsansvar lönar sig för företaget, – för alla!

Omställning till en hållbar utveckling sker oerhört snabbt. – Obevekligt! I motsats till alla dåliga nyheter är det ändå inte en anti-rörelse. Det är en positiv framtid som började igår!

Detta kan ge mätbar lönsamhet i längden. Men inte utan hårt envetet arbete.

Tre faktorer kan vara bra att fundera kring.

1. Är varumärket fossilfritt?
2. Är din kommunikation för produktcentrerad?
3. Är dina kunder medvetna om ert hållbarhetsarbete?

Dina kunder och deras kunder letar efter leverantörer och varumärken som är beredda att ta sig an positiva förändringar som resulterar i hållbar utveckling, och bättre miljö för oss alla. Och det är inte för sent!

Ett bra sätt är att kommunicera det utåt. Dina kundrelationer påverkas i positiv riktning och resulterar i att du skiljer ut dig från konkurrenterna. Där har varumärket en central roll. 
Men det räcker inte att polera ytan.

Låt oss ta ett förutsättningslöst  samtal, det ligger mycket värde i det.

Eller slå en signal så kör vi!

Håkan Öqvist, HO-Form.se

Intressant länk som stödjer detta: Why-sustainable-investing-makes-good-business-sense


Svenska ”Ecoist Tian” för pendlare, kostar 160.000 kr!

Den här bilen tror jag kan bli ganska intressant att följa utvecklingen av. Det är en elektrisk trehjuling för två där man sitter efter varandra. Maxfart på 110km/t och en räckvidd på 10 mil i förserien av 20 bilar. 

Målgruppen är pendlaren som eventuellt har med ett barn eller hunden med på väg till jobbet. Priset är i motsats till andra, rimligt satt kring 170.000 kr.
Med elfordonspremie via Naturvårdsverket, – 10.000 kr blir det, ca: 160.000 kr. I första hand rör det sig om ca 20 bilar. Reservera går nu vilket redan, enligt tillverkaren ett tiotal gjort.  Se här företagets sida via Facebook

Produktionen sker förstås i Sverige, och man har förstås gjort omfattande tester med  en körbar prototyp i ett avspärrat område i Helsingborg. 
Efter mer än 50 mil tas den isär, dokumenteras i minsta detalj, och förbättras förstås.

Några intressanta fakta: 15 gånger effektivare än traditionella bilar. Karossen är av naturfiber och optimerad för så lågt luftmotstånd som möjligt. Stålramen kommer vara i plåt i produktionen för bättre processäkerhet. Körkortskategori: (B). Prisnivå 170.000 kr.
Fordonsklass: L5e. Se wikipedia.

Tomas Koch  är fordonsingenjör, jobbat även för Koenigsegg, som en av bilföretagets första ingenjörer kring 2000. Idén till ett eget elbilsprojekt började ta form redan för tio år sedan när han arbetade i Göteborg.

”– I bilköerna såg jag alla som satt själva i sina stora bilar. Och det gjorde ju jag också. Det kändes helt fel, jag har ett ganska stort miljötänk. – Jag började skissa på idéer, då växte det här fram som ett sidoprojekt”.

Här har vi ett klipp på Facebook – 

Data om Ecoist Tian

  • Längd 3200 mm
  • Bredd 1460 mm
  • Höjd 1230 mm
  • Hjulbas 2300 mm
  • Vikt <300 kg

Se pdf som du kan ladda ned här.

  • Motor 20 kW
  • Max 110 kmh
  • Batteri Li-lon
  • Effekt 8 kWh
  • Räckvidd 10 mil

#whitemonday 19 november

Nu har även HO-Form gått med i #whitemonday som startade, måndag 19’e november.

Kampanjen lyfter fram alla hållbara cirkulära alternativ, och det finns redan ett stort antal företag och organisationer som tillsammans arbetar för ett mer cirkulärt Sverige. – Som en motpol till den linjära konsumtion & hets som skapas på fredagen samma vecka.

Är ditt varumärke fossilfritt? Värdet i din verksamhet kan växa med rätt valda ord och identitet. Se länken.
– Mitt erbjudande är förutsättningslös konsultation VIP 19 nov. och veckan ut!
Med undantag förstås för fredagen 23 november. ;^) 

Länk till pressrelease.

Här är länken till #whitemonday som kommer att uppmärksammas rejält i flera media, SVT – Tv4 etc, enligt uppgift från grundaren Henning Gillberg.

HO-Form deltog i konferensen ”Cirkulära Affärer” i Västerås. Foto: Boreal Films

TESLA’s fördel – Smartare och effektivare autopilot

TESLA Motors ligger bland de främsta när det gäller autonoma system och AI. Det har att göra med den allt viktigare uppbyggnaden av artificiell intilligens bland biltillverkarna.
På denna nivå finns även tex. Waymo, Uber, och Apple när det gäller autonoma trafiksystem. Och övriga biltillverkare som gett in på banan, tex. Cadillac har fått mycket goda rescensioner nyligen. Även Porsche har planer att på erbjuda AP liknande Tesla’s.

“A visualization of the data eight autopilot cameras see when driving on the famous Tail of the Dragon course. Data for visualization was taken directly from an autopilot 2.5 car.
https://electrek.co/2018/11/26/tesla-autopilot-360-video/

I en artikel helt nyligen skrev CleanTechnica om ämnet och de ser det som, att TESLA kommer att kunna erbjuda nära full autonomi, kanske före 2020!

Autonoma system baseras, på fyra olika teknologier:

  • LIDAR – En teknik där man använder laser för att mäta avstånd. 
  • Radar – Radio-vågor, avstånd, höjd, vinkel och hastighet på objekt.
  • Ultraljud – Ljudvågor, utsänder ultraljud för att avläsa avstånd.
  • Passiva – visuella – Till detta läggs avancerade algoritmer för att avgöra vad som är möjligt göra synligt för kameror. Där tillförs även en hel del insamlad data.

Tester av lokal autonom kollektivtrafik

Du har säkert hört talas om att man på flera håll i landet, bland annat på Chalmers i Göteborg experimenterat med självkörande bussar. Insamling av data görs med att köra bussen längs den planerade färdvägen, för att läsa av omgivningen med LIDAR. 
Sedan matas data manuellt in som övergångsställen etc. Alltså kan det ta upp till åtskilliga arbetstimmar att kartlägga omgivningen, beroende på sträckans längd och omgivning.
Här nedan går vi igenom Tesla’s system

Fem nivåer för Autonoma bilar.

Klicka på bilderna i galleriet…

Men vad är det då som säger, att just TESLA tycks ha lyckats med tekniken!?

Jo det har att göra med ARTIFICIELLA NEURONNÄT – på engelska, ”neural network”. I vår hjärna har vi exempelvis biologiska neuronnät.

Tänk dig, – du vet redan att en apelsin är en apelsin. Men för att vi skall förstå att det är en apelsin så har vi lärt oss det genom att växa upp med ordet ”Apelsin”. Det kallas inlärning.

Teslas Auto pilot bygger på tre delar

RadarUltraljudPassiv video

Ett artificiellt neuronnät måste alltså tränas innan det kan användas. De flesta neuronnät arbetar därför i två faser, först en inlärningsfas där nätverket tränas på den uppgift som ska utföras. Sedan följer en tillämpningsfas där nätverket bara använder data det har lärt sig.
Det går finns en tredje fas, också att låta nätet fortsätta att lära sig även när det används, men vanligen lämnas det som det är, när det uppnått den precision som eftersträvades.

I intervjun i klippet från 2017 nedan, beskriver Elon Musk hur systemet fungerar. – ”Du behöver faktiskt bara åtta kameror. – Och det kan faktiskt fungera bara enbart med kameror”! Men vad är det då som gör att TESLA tros vara överlägsna andra system och biltillverkare? Läs mer under klippet:

Startskottet

2012 kom genombrottet för artificiella neuronnätverk (AI) vid en tävling mellan institutioner som kallas ImageNet Challenge. GPU-processorer  Grafikbehandlings-hårdvara, typ de som sitter i tv-spel eller stationära datorer, visade sig klara av de avancerade algoritmiska beräkningar och datamängder som krävdes. 

TESLA och Elon Musk förstod, att för att kunna nå en så bra auto-pilot som möjligt borde även video, tillsammans med insamlad vägdata ”Fleet-learning” och bild-data, med assist av GPS-satelliter, kunna användas istället för att försöka bygga omgivningen från början, genom traditionell programmering.

För om systemet ser skillnad på djur eller långtradare genom att använda sig av kameror, data och hårdvara genom grafik-processorer, i kombination med artificiella neuronnätverk. – Då fungerar det.

Neuralt nätverk

AP2 version 9 av Tesla’s Auto pilot, består alltså av ett neuralt nätverk som processar all data genom åtta separat och strategiskt placerade kamera-linser. Då kameror kan överlappa varandra i synfält och bildvinklar blir det lättare för systemet att upptäcka omgivningen. I Teslas fall visar det sig, att man börjat använda sig av tre färgkanaler (röd, grön och gul) rgb, och använder en bildhastighet av 200 bilder per sekund. Tidsskillnaden gör antagligen det lättare  för systemet att avgöra vad som är i förgrund och bakgrund. Det ger också data för att avgöra om objekt är i rörelse, höjd vinkel, riktning. Tex. en bil, cykel, människa eller stillastående objekt.

Egen hårdvara och mjukvara

I slutet på 2017 tog TESLA Motors det viktiga steget också att själva tillverka hårdvaran. Det här gör att man själva har full kontroll över mjukvara och hårdvara. Så faktiskt är Tesla även att se som jämbördig med vilket hård och mjukvaruföretag som helst. – Ja varför inte stora dataföretag som Microsoft och Apple?

Då Tesla redan haft sitt system i tidigare versioner, AP1, – AP2 version 9, kan man dra nytta av de enorma mängder data som redan finns insamlade genom ”fleet-learning”.
Enligt uppgift från Tesla är målet att samla in 960.000 mil vägdata. Under 2019 kommer du säkert kunna räkna med en ny version, (AP version 3).

Vi väntar spänt på de dagar då Tesla Model 3 börjar levereras till Europa och Norden. Det blir närapå som en tidvattenvåg av elbilar och den mest efterlängtade modellserien sedan, eh – bananer levererades med båt strax efter andra världskriget?!
Skämt åsido. Bilarna levereras idag på samma sätt med båt. – Inte trådlöst!

Medan många biltillverkare har  egna appar så är ändå TESLA lyhörda och lyssnar på kunderna.  Här är ett exempel: http://www.xautoworld.com/

Tesla’s AP  ger uppdateringar trådlöst till fordonet med förbättringar. Här provkör en ägare kökörning och trots ryckighet och fällor byter AP’n fil utan större bekymmer.

https://cleantechnica.com/2018/11/04/deep-dive-into-teslas-autopilot-self-driving-architecture-vs-lidar-based-systems/