Fem EU-länder vill inte följa EUs plan för utfasning av förbränningsmotorn

Via Reuters: Italien, Portugal, Slovakien, Bulgarien och Rumänien vill skjuta upp EU-planen för att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2035 med fem år, enligt ett dokument som Reuters hänvisar till.

Målet är viktigt i EU:s plan på att ta itu med ökande transportutsläpp och påskynda övergången till elfordon, eftersom man strävar efter att minska de totala utsläppen av växthusgaser med 55 procent till 2030, från 1990 års nivåer.

Förslaget lades fram av EU-kommissionen förra året, som kräver en 100-procentig minskning av CO2-utsläppen från alla nya bilar till 2035, vilket gör det omöjligt att sälja bränsledrivna fordon i EU från det datumet.

I en dokument som cirkulerats bland EU-stater krävde de fem länderna istället en 90-procentig minskning av bilars koldioxidutsläpp till 2035 och att nå målet på 100 procent till 2040.

De fem länderna påstår och hävdar att lätta nyttofordon borde klara en minskning av koldioxidutsläppen med 80 procent till 2035 och 100 procent till 2040, snarare än den 100-procentiga minskningen till 2035 som kommissionen föreslagit.

”Adekvata och skräddarsydda övergångsperioder måste fastställas”, framhåller de i dokumentet hänvisande till behovet av att utöka laddningsinfrastrukturen.
En bulgarisk tjänsteman, som inte ville bli namngiven, sa att klimatpolitiken måste ta hänsyn till ekonomiska och sociala faktorer som ”betydande skillnader” i köpkraft mellan EU-länderna.

Bryssel säger att 2035-datumet är avgörande eftersom den genomsnittliga livslängden för nya bilar är 15 år – så ett senare förbud skulle stoppa EU från att nå nettonollutsläpp till 2050, den globala milstolpen som forskningen säger, skulle avvärja katastrofala klimatförändringar.

Vissa EU-regeringar har samlat sig bakom målet för 2035, men Tysklands finansminister sa denna vecka att EU:s största bilmarknad INTE skulle stödja det.

ACEA sätter sig också på tvären

Ford Motor Co, och Volvo Cars GEELY, har öppet stött planen, och Volkswagen AG har som mål att sluta sälja bilar helt med förbränningsmotorer i Europa senast 2035. Men tex ACEA, European Automobile Manufacturers’ Association har motsatt sig 2035-målet, med hänvisning till farhågor om den osäkra utbyggnaden av laddnätverk. Och enligt en artikel i Charged är det fler tecken som tyder på att man fortsatt lobbar hårt emot klimatmålen i fordonsindustrin.

Automotive industry lobbying groups consistently oppose climate action by governments, and every automaker named in the report—except Tesla—participates in at least one lobbying group that is actively fighting against anti-pollution regulations.

Charles Morris – Charged

EU-länderna planerar att komma överens om sin ståndpunkt nästa vecka, vecka 26, innan de förhandlar om den slutliga lagen med EU-parlamentet – som stödde förbudet till 2035 i en omröstning denna månad.

EU håller också på att förhandla fram en ny lag som kräver att länder installerar miljontals billaddare detta årtionde.

TeslaOwnersWestSweden.seNestor AB – uppdrag och utbildningar hållbar utveckling – VUEF.seEnergy Evolution Center

Tesla låser (design) utvecklingen för Cybertruck och har nu en tidplan för produktion

Tesla Cybertruck: Ett av de mest efterlängtade nya kommande elfordonen just nu i den ganska konkurrensutsatta marknaden för elektriska pick-ups.

Enligt Musk medgav han att Tesla arbetade för mycket med design och gjorde vissa delar av processen för komplicerad.

Förhoppningsvis kan Tesla leverera de första till mitten av 2023. Men det är inte säkert det blir så då omvärlden har att räkna med kommande prishöjningar inom råvaror, logistik, och lättretade stater som kan sätta käppar i hjulen.

Länk: https://electrek.co/2022/06/22/tesla-cybertruck-design-locked-new-timeline/

TeslaOwnersWestSweden.seNestor AB – uppdrag och utbildningar hållbar utveckling – VUEF.seEnergy Evolution Center

Chalmers: Storskaliga lösningar för solenergi lyser med sin frånvaro

Via Chalmers: Det krävs justeringar i regelverken för att främja byggande av större solcellsanläggningar i energigemenskaper, vilket kan bidra till målet om hundra procent förnybar elproduktion till år 2040.

– Om vi ska kunna öka mängden solenergi i Sverige måste vi se till att fler får tillgång till solceller, inte bara de med villor och som har råd att köpa en anläggning, säger Amanda Bankel, som är doktorand på avdelningen för Innovation and R&D Management vid institutionen för teknikens ekonomi och organisation på Chalmers.

Den nya studien av Amanda Bankel och Ingrid Mignon, docent vid samma avdelning, har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Energy Policy. Den visar att det finns en bristande samsyn i hur forskare, beslutsfattare och företag ser på affärsmodeller inom solenergi. Bland annat har affärsmodeller som riktar sig mot energigemenskaper fått stor uppmärksamhet inom forskning och beslutsfattande på exempelvis EU-nivå. En energigemenskap innebär att många personer går ihop för att producera, dela och konsumera förnybar energi lokalt.

Men sådana affärsmodeller finns knappt bland företagen på den svenska marknaden. Det betyder inte att det saknas energigemenskaper i Sverige – bara att företag inte ser behovet av att utforma sina affärsmodeller mot dessa kunder. Om svenska beslutsfattare vill öka mängden solenergi genom energigemenskaper så måste de också förstå hur företag som erbjuder solcellsanläggningar resonerar och vad som motiverar dem att rikta in sig mot just energigemenskaper, menar Amanda Bankel.

Andra lösningar som gör det möjligt för kunder att köpa solenergi som en tjänst genom exempelvis leasing är också ovanliga i Sverige, trots att detta fått stort genomslag i andra länder, bland annat USA.

– Svenska styrmedel har gynnat småskaliga anläggningar där den som förbrukar solenergin också är den som köper och äger anläggningen. Därför är det inte förvånande att vi ser många företag som erbjuder dessa lösningar och bara ett fåtal som riktar sig till dem som inte vill eller har möjlighet att investera i en egen anläggning.
– Om Sverige ska nå sitt mål om 100 procent förnybar elproduktion till 2040 borde beslutsfattare se till att fler får tillgång till solceller genom att främja olika typer av lösningar, säger Amanda Bankel.

Länk till Chalmers artikel: https://news.cision.com/se/chalmers/r/storskaliga-losningar-for-solenergi-lyser-med-sin-franvaro,c3587652

Om energigemenskaper

Energigemenskaper innebär att många personer går ihop för att producera, dela och konsumera förnybar energi lokalt. Enligt Energimyndigheten beskrivs de som ett effektivt sätt att möta energiomställningens utmaningar.

Energigemenskap

Om leasing

Leasing av solceller innebär att man som bostadsägare hyr en solcellsanläggning. Företaget som man leasar av äger alltså anläggningens på ens tak. I stället för att göra en stor investering själv betalar man månadsvis till företaget som äger, driver och underhåller anläggningen.

Om studien

Studien “Solar business models from a firm perspective – an empirical study of the Swedish market” är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Energy Policy, volym 166, juli 2022:

Forskningen har fått finansiering från Energimyndigheten.

TeslaOwnersWestSweden.seNestor AB – uppdrag och utbildningar hållbar utveckling – VUEF.seEnergy Evolution Center

Putins krig kan bli vägskäl för klimatet

Vad händer när väst ska göra sig fritt från rysk olja och gas? I Europa fruktar man energibrist, men leder Putins krig till en tillbakagång till fossila bränslen, eller kommer det skynda på den gröna omställningen?

https://sverigesradio.se/avsnitt/sa-kan-putins-krig-bli-klimatets-chans

Veckans konflikt börjar i det starkt gasberoende Tyskland. För att slippa importera gas från Ryssland satsas det nu stort på terminaler för flytande naturgas, LNG. Problemet är att det har en  har en större klimatpåverkan jämfört med gasen som kommer i pipelines från Ryssland. Reporter Marcus Hansson åker till Wilhelmshaven där en av terminalerna håller på att byggas och träffar Imke Zwoch, från miljöorganisationen BUND.

En del av gasen som Europa nu hoppas ska ersätta den ryska tror man ska komma från Afrika. Men afrikanska miljöorganisationer är kritiska och anklagar väst för dubbelmoral. Man vill att afrikanska länder inte ska bygga sin ekonomi på fossila bränslen, men när kriget kom till Europa ville vi själva satsa fossilt. Programledare Robin Olin pratar med Landry Ninteretse från miljöorganisationen 350 org

Först pandemin och nu kriget har gjort att klimatfrågan hamnat i skuggan anser man inom  klimatrörelsen i Sverige. Men kanske kan kriget ge klimataktivisterna nya argument. Putin har tydliggjort kopplingen mellan fossila bränslen och krig säger Kristian Smedjeback, från Extinction Rebellion som David Rasmusson träffar i Pildammsparken i Malmö

Och på andra sidan Öresund, i vindkraftslandet Danmark hoppas man att kriget ska sätta fart på den gröna omställningen. David Rasmusson träffa Kristian Jensen, Vd för branchorganisationen Green Power Danmark. som menar att Putin blivit ett försäljningsargument för grön energi

Klimatkonferensen Stockholm +50 hölls häromveckan och SR:s klimatkorrespondent Marie-Louise Kristola var där för att prata med forskare. Det finns de som oroar sig för att Europa nu investerar kraftigt i ny fossil infrastruktur, men det finns också dem som Amory Lovins som menar att Putin genom sitt krig sprängt sönder fossilåldern och att han omedvetet snabbat på en grön omställning.

Robin Olin träffar Åsa Persson, forskningschef och vice vd på Stockholm Environment Institute som tror att klimatfrågan kommer att fortsätta vara högprioriterad, trots kriget och andra kriser. Men den stora frågan nu är hur mycket dom satsningar som nu görs på fossil infrastruktur kommer att bromsa upp klimatomställningen.

Medverkande: Imke Zwoch, miljöorganisationen BUND, Landry Ninteretse miljöorganisationen 350.org, Kristian Smedjeback, klimataktivist Extinction Rebellion, Ebba Reinicke, klimataktivist Extinction Rebellion, Kristian Jensen, vd Green Power Danmark, Åsa Persson, forskningschef och vice vd Stockholm Environment Institute.

Programledare: Robin Olin
robin.olin@sr.se

Reportrar: Marcus Hansson, Marie-Louise Kristola

TeslaOwnersWestSweden.seNestor AB – uppdrag och utbildningar hållbar utveckling – VUEF.seEnergy Evolution Center

EU-parlamentet: Inga nya förbränningsmotorbilar efter 2035

EU-parlamentet röstade igår för att sätta ett slutår för försäljning av nya förbränningsmotorbilar i EU till 2035.

Via OmEv: EU-parlamentet röstade igår och valde i praktiken att sätta ett slutår för försäljning av nya förbränningsmotorbilar i EU. 2035 är året *1-3 .

De sa också nej till att kombinationen elektrobränslen och förbränningsmotorbilar ska räknas som nollutsläppsbilar *1-3 .

Nästa steg är att medlemsländerna ska säga sitt. Den 28 juni träffas EU-ländernas miljöministrar för att lägga sitt motbud i förhandlingen med EU-parlamentet. Under hösten 2022 är målet att EU-lagen antas *4 .

Bakgrunden till omröstningen är EU-kommissionens koldixidförslag för nya personbilar. Vi har skrivit om förslaget i detalj när EU-parlamentets miljöutskott röstade *5 .

Förslaget som hela EU-parlamentet röstade för kräver att biltillverkarna måste minska medelutsläppen av koldioxid från avgasrören från sin nybilsförsäljning med 15 procent till 2025 i jämförelse med 2021, samt 55 procent till 2030 och 100 procent till 2035.

100 procent innebär i princip batterielbilar och vätgasbilar 2035.

Det var möjligt att en del ändringar skulle ha införts igår under omröstningen. Det fanns ett motförslag att kravet skulle vara 90 procents minskning till 2035, samt också att det skulle vara möjligt att använda syntetiska bränslen i förbränningsmotorbilar som ett sätt att nå målen. Båda motförslagen röstades ner.

Den tyska bilföretagsorganisationen VDA har t ex försökt lobba emot 100 procent målet. Reuters har sett brev där VDA argumenterar att förslaget motverkar andra bränslen med låga utsläpp av växthusgaser samt att det är för osäkert om laddinfrastrukturen byggs ut tillräckligt snabbt *3,6 .

Några bilföretag som tagit ställning för 100% målet är Volvo Cars och Ford Europe. De skrev på ett upprop i maj tillsammans med andra företag att de stödjer utfasningen till 2035 *7 .

Volvo Cars VD kommenterade omröstningen igår på Linkedin med orden “We now hope that the 27 EU heads of state and government will follow suit and that the final law can be adopted this year to ensure our industry transforms at the pace required to support a net zero future.

For our part, Volvo Cars is committed to being part of the solution to address climate change by being a fully electric car company by 2030 and aiming to be climate neutral across our value chain by 2040” *8 .

Många aktörer från bilbranschen hävdar dock att för att nå ambitösa mål för utfasning av förbränningsmotorbilar, så krävs hård lagstiftning om mer laddinfrastruktur. Nästa steg är därför vad som händer i förhandlingen om AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), som är ett lagkrav från EU-kommissionen som bland annat har krav på laddinfrastruktur *7 .

Nästa steg i förhandlingen är medlemsländerna ska komma med ett motförslag. Det viktigaste landet är Tyskland. Det finns en debatt i landet om lämpligheten att i princip förbjuda förbränningsmotorbilar *9-11 .

ADAC, som är en tysk bilägarorganisation, är missnöjda med EU-parlamentets omröstning. De anser att klimatmålen inte kan nås enbart med elektromobilitet. ADAC vill att Tyskland ska driva frågan att andra bränslen ska vara möjliga för att nå målen.

VDA, tyska bilföretagens organisation, ansåg att omröstningen var olycklig. VDA:s formulering var att parlamentets beslutet var emot medborgarna, marknaden, innovation och modern teknologi. Den tyska forumleringen var “eine Entscheidung gegen die Bürger, gegen den Markt, gegen Innovation und gegen moderne Technologien getroffen”. Samt att beslutet struntar i att det inte finns tillräcklig med laddinfrastruktur i stora delar av Europa.

De tyska partierna som är starka förespråkare för elektromobilitet är liberalerna, de gröna och socialdemookraterna. CDU är mer försiktiga och är oroliga hur det kan påverka tyska jobb *11 .

CDU:s talesman Jens Gieseke sa dock igår i Handelsblatt att han inte tror att det är möjligt att förhindra att förbränningsmotorbilar blir förbjudna 2035 *11 .

Kommentarer av Magnus Karlström (OmEv)
Det finns fler medlemsländer än Tyskland. Det är rimligt att tro att det finns en hel del länder som kommer vara tveksamma till året 2035 och att de kommer vilja flytta fram slutåret. Vi får se vad miljöministrarna säger efter den 28 juni.

EU-parlamentets sändning sändes live igår. Jag satt och följde tryckknappningarna igår. Det var en känsla av historia.

EU-parlamentet röstade inte enbart om koldixoxid-utsläppen från nya bilar. Det var många omröstning om lagförslag om klimatfrågor igår. EU-parlamentet sände t ex tillbaka förslaget om ETS till ny förhandling i utskottet *12 .

Referenser

*1 Fit for 55: MEPs back objective of zero emissions for cars and vans in 2035. 8 juni 2022. Press Release. European Parliament

*2 REPORT on the proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EU) 2019/631 as regards strengthening the CO2 emission performance standards for new passenger cars and new light commercial vehicles in line with the Union’s increased climate ambition. Länk

*3 EU lawmakers back ban on new fossil-fuel cars from 2035. Reuters.

*4 EU Parliament backs 2035 end date for combustion engine cars. Transport & Environment. Länk

*5 EU-kommissionens koldixidförslag fick stöd av parlamentets miljöutskott. OmEV. 13 maj 2022.

*6 Battle for internal combustion engine splits EU parliament. 7 juni 2022. Financial Times.

*7 Ford, Volvo Cars and broad industry coalition appeals to EU to ensure all new cars and vans are zero emissions from 2035 and to establish mandatory charging infrastructure targets. Transport & Environment. 17 maj 2022.

*8 Länk

*9 Lobbyisten kritisieren Beschluss zum Aus für Benzin- und Dieselautos. Spiegel Mobilität.

*10 Wie Verbrenner verschwinden sollen. Tagesschau.

*11 ROUNDUP 2: EU-Parlament für Verbot von Verbrenner-Neuwagen ab 2035. Handelsblatt.

*12 Kaotisk klimatvotering i Europaparlamentet. Magnus Nilsson.

Via OmEv: Länk

TeslaOwnersWestSweden.seNestor AB – uppdrag och utbildningar hållbar utveckling – VUEF.seEnergy Evolution Center

Båtar som flyger fram – Forskning KTH

Några kanske redan hört talas om Svenska Candela C-8 men det är en ganska rejäl pjäs på 8 meter. KTH håller däremot på att ta fram mycket mindre superkompakt system.

Jämfört med andra elbåts-alternativ ska Foilcart, en kompakt prototyp på bara 3,5 meter, tack vare förenklad bärplansteknik, och styrsystem med Avancerade sensorer – kunna köpas till ett lägre pris.

– Det är en av poängerna med vårt projekt. Om eldrivna båtar ska få genomslag är det nödvändigt att få ner priset till samma nivå som för vanliga båtar, säger Ivan Stenius.

Ivan Stenius, forskare inom farkostteknik, KTH

https://www.kth.se/om/nyheter/centrala-nyheter/batar-som-flyger-fram-1.1174059

TeslaOwnersWestSweden.seNestor AB – uppdrag och utbildningar hållbar utveckling – VUEF.seEnergy Evolution Center

Elbilar i senaste statistiken + 126% sedan januari -22, för ren elbil.

47 procent av personbilarna var laddbara och nära var fjärde en elbil. Dessutom kommer nu ellastbilar in i siffrorna.

– Andelen laddbara bilar uppgick till drygt 47 procent i maj, med en relativt jämn fördelning mellan elbilar och laddhybrider. Under perioden januari-maj uppgår andelen laddbara bilar till ca 51 procent av årets registreringar, jämfört med drygt 37 procent i fjol, säger Mattias Bergman på Mobility Sweden

Eldrivna lastbilar allt fler

– Andelen eldrivna lätta lastbilar uppgick till 9 procent under maj månad, 269 fordon. Hittills i år uppgår antalet eldrivna lätta lastbilar till 1 360 jämfört med 879 i fjol. De senaste månaderna har flera nya elmodeller introducerats, vilket ökar kundernas valmöjligheter. Här är möjligheten att kunna köra på B-körkortet upp till 4,25 ton för el eller gasfordon viktig för att stödja segmentets omställning. Den höjda fordonsskatten från och med idag för nyregistrerade lätta fordon slår särskilt hårt mot lätta lastbilar, där omställningen till elektrifieringen inte kommit lika långt. 

Mobility Sweden
Källa: Mobility Sweden