Volvo: Självkörande bilar har inte nått upp till hajpen

Tekniken som ska göra nya bilar mer självkörande är långt ifrån klar. Men enligt Volvo har satsningen ändå varit viktig för att utveckla bättre förarstödssystem.

Just självkörning och autonoma bilar är något som ännu inte nått upp till förväntningarna enligt en artikel i Vi Bilägare.

– Det gjordes många vågade uttalanden, även från Volvo, om att tekniken skulle vara klar nu. Det är den inte. Men om du tittar på stödsystemen som vi och våra konkurrenter lanserar nu blev de systemen möjliga tack vare all utveckling vi lagt på autonom bilkörning.

När mjukvaran kan uppdateras trådlöst över nätet säger Lex Kerssemakers också att det måste göras på ett vettigt sätt.

– Om uppdateringen raderar förarens inställningar eller sker på en tid som inte passar, till exempel när man ska köra till jobbet och man inte kan komma iväg på tio minuter eftersom bilen uppdateras, kommer det inte fungera.

Lex Kerssemakers Strategisk rådgivare, Volvo Cars

https://europe.autonews.com/automakers/volvo-exec-shares-technology-hits-and-misses-outlines-next-big-steps

Svenska träbatterier tar fighten mot litium och bly

Här kommer träbatterier som nästan helt och hållet produceras av den svenska skogen. 

Tio års forskning vid Linköpings universitet utmynnade i ett träbatteri som bolaget Ligna Energy i grannstaden Norrköping nu är på väg att ta ut på marknaden.

Vår unika användning av lignin är att det är den aktiva batterikomponenten i katoden. Vi använder lignin som huvudmassa, istället för till exempel litium eller bly”, förklarar Peter Ringstad, vd för Ligna Energy.

Batteriet är tänkt att produceras på rulle (tänk rulltårta) och här kan man alltså kraftigt reducera användningen av lithium eller bly.

”Vi ser också möjligheter med ligninanoder i våra batterier och har ett gryende samarbete med en annan startup, Bright Day Graphene.”

Då handlar det om batterier som till allra största delen är tillverkade av träråvara.

”Vi har testat lignin från många olika källor för att skapa oss en bild av hur känsliga vi är i materialets variation. Just nu använder vi framför allt ett kraftlignin från Stora Enso. Men vi har också provat lignin från Domsjö och eukalyptuslignin från Sydamerika”, berättar Peter Ringstad.

Ligna Energy har passerat teststadiet och är på god väg in i marknadsfasen.

Ligna Energy

Förutom lignin används cellulosa, kol och en vanlig ledande polymer som beståndsdelar i batterierna. Allt tillverkas i en rulle-till-rulle-process på liknande sätt som storskaligt tryckt elektronik och framställning av till exempel litiumbatterier. Se mer i Tidningen Energi

Hämtat från https://www.di.se/hallbart-naringsliv/svenska-trabatterier-tar-fighten-mot-litium-och-bly/

TeslaOwnersWestSweden.seNestor AB – uppdrag och utbildningar hållbar utveckling – VUEF.seEnergy Evolution Center