Förbruknings-siffrorna visar sig ge bilden av en mer energikrävande drivlina än Porsche själva uppgett. EPA (United States Environmental Protection Agency) har nu lagt in data från Porsche Taycan i sin databas.
Det man reagerar på är att uppgiften från Porsche själva skiljer sig ordentligt från EPA’s uppgivna siffror. Porsche uppger i sin presentationsbroschyr dessa till hela 450 km. Det motsägs ju av EPA som uppger beräknad räckvidd till 323 km.
Se nedan jämförande tabeller:
Förbrukning, WLTP* | Porsche Taycan Turbo S | Porsche Taycan Turbo |
Räckvidd | 388-412 km | 381-450 km |
Strömförbrukning | 269 kWh/100 km | 260 kWh/100 km |
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=42383
Förbrukning enligt EPA, Porsche Taycan Turbo
Förbrukning, EPA* | Porsche Taycan Turbo S (Januari 2020) | Porsche Taycan Turbo |
Räckvidd EPA | 407 km | 323 km |
Strömförbrukning | ? | 304,5 kWh/100 km |
Enligt Automobilwoche kommer Porsche Taycan Turbo S klara,- enligt WLTP, 407 km. EPA räknar man med skall ligga strax under? Men med de här siffrorna får man nog räkna med att Automobilwoche lägger till några kilometer??
*WLTP: ”Wordwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure” En uppskattning av körförhållandena ute på riktiga vägar, vilket ger tydligare och mer realistiska värden. Man har även höghastighetstest på 30 minuter.
För att få fram mer precisa CO2-utsläppsnivåer, inkluderar de nya testprocedurerna både standardutrustning och all extra utrustning för fordonet.
*EPA: (United States Environmental Protection Agency) Anses allmänt vara strängare och mer realistiskt testsystem. Två verkliga tester, ett i stad och ett i landsväg. Man testar även högre hastighet, med användning av luftkonditionering, extra utrustning och vid lägre temperaturer.
Länk till ursprunglig artikel: https://www.motor1.com/news/387363/porsche-taycan-turbo-201-mile-range/
TESLA OWNERS SWEDEN – Nestor AB – VUEF.se – Energy Evolution Center – Sero.se