Dagens Industri överraskar på måndagskvällen med nyheten:
Det här har vi hört förut från många ”fossil-tillverkare”. Anledningen till uttalandet är kanske inte överraskande i sig, men kan vara en avsikt att förbereda marknaden på att VOLVO har något på gång? Eller inte?? Senast har ju VW-koncernen tjatat sig blåa om den kommande ”billiga” elbilen på MEB-plattformen. Men se det blev det inte, det bidde en E-up enligt de senaste ryktena. Vi får se om VOLVO har något i bakfickan, annars…
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson hyllar Elon Musks elbilstillverkare Tesla i en intervju med DI. Han menar att branschen har pratat om elbilar i Europa i många år utan att lyckats ta fram någon variant som kunderna vill ha.
– Elon Musk lyckades ta fram en bil som folk faktiskt står i kö för att köpa, säger Samuelsson till tidningen.
Tesla har dessutom spelat en viktig roll för att skapa trovärdighet för och legitimera tekniken – något som gynnar alla, menar Volvo-vd:n.
”Tekniken gör livet lättare för konsumenten, men marknadsföraren måste finna en modern strategi för differentiering. Den finns inte i läroboken. Mer sannolikt i ett partiprogram” skriver Fredrik Jerlov, tidigare vd på reklambyrån Jerlov.
Men nu är frågan om inte smogen på allvar satt sig i vrångstrupen på många av våra oligarker. Från hela världen kommer nu, snart sagt dagligen, berättelser om människor som vänder ryggen åt parlamenten. Undersökning efter undersökning bekräftar att vi inte längre tror att våra politiker förmår lösa våra problem. Istället vänder vi oss till de vi uppfattar har makten att förändra. Till företagen. Till de direktörer som nu faktiskt får ett ansvar de aldrig bett om.
Det är förstås tråkiga nyheter för oss som är politiskt engagerade. Men desto roligare, för oss som är varumärkesbyggare. Nu vill konsumenten se företag som tar ställning. Positivt? Ja. Enkelt? Nej.
Det Jerlov skriver har betydelse också för hur ditt varumärke uppfattas –Är ditt varumärke utsläppsfritt? Värdet i din verksamhet kan växa med rätt valda ord och budskap. Dina kunder och deras kunder letar efter leverantörer och varumärken som är beredda att ta sig an positiva förändringar som resulterar i hållbar utveckling, cirkulär ekonomi och bättre miljö för oss alla.
Jag har pratat marknadsstrategi med några hundra styrelser. I stort sett alla brukar vid något tillfälle mönstra minst en ledamot som räcker upp en hand och berättar att: ”Vi är inte politiska!” ”Vi låter alla tycka vad de vill.” Och vad jag egentligen hör är att: ”Vi vill sälja till alla som vill köpa. Vi vill inte välja bort kunder.” Inte konstigt. Alla vill ju sälja så mycket som möjligt till så många som möjligt.
Men nu, i vår digitaliserade värld, haltar uspen ut i kulisserna och med den många klassiska matriiser och pyramider. Polariseringen och politiseringen tar deras plats på scen. Och de direktörer som vill bli vinnare i denna nya verklighet måste läsa ännu ett kapitel i boken. Det räcker inte att ha en åsikt. Den måste också vara kontroversiell. Eller i alla fall innehålla frö till en konflikt. Någon måste tycka något annat.
Det handlar om energi. Den som vill bygga sitt varumärke idag måste synas i sociala medier och det är svårt eller nästan omöjligt utan budskap som engagerar. Att du vill rädda världen är bra. Men det får mig inte att välja din produkt. Att du gillar jämlikhet är bra. Men det gör nästan alla. Det måste till mer. Värme kommer ur friktion och det är i hettan du finner den sweetspot som genererar nya köer av kunder utanför entren.
Vi gillar ju inte detta egentligen. I synnerhet inte vi svenskar som avskyr konflikter. Hellre stannar vi i komfortzonen, även när vi märker att golvet lutar – nedåt – i tangentens riktning. Istället tittar vi gärna på när företag som Nike, Patagonia, Always eller för den delen Oatly går framför och visar vägen. Med risken att bli åskådare också när en ny konkurrent med en engagerande åsikt visar sig på arenan.
Där är vi nu. Som Keith Weed (CMO Unilever) så elegant uttryckte det i Cannes i somras: ”A brand without purpose is just a product.” Om detta talas det idag på seminarie efter seminarie över land och rike. Tekniken gör livet lättare för konsumenten, men marknadsföraren måste finna en modern strategi för differentiering. Den finns inte i läroboken. Mer sannolikt i ett partiprogram.
Fredrik Jerlov, grundare och tidigare vd på reklambyrån Jerlov
Är ditt varumärke utsläppsfritt? Värdet i din verksamhet kan växa med rätt valda ord och budskap. Dina kunder och deras kunder letar efter leverantörer och varumärken som är beredda att ta sig an positiva förändringar som resulterar i hållbar utveckling, cirkulär ekonomi och bättre miljö för oss alla. – Och det är inte för sent!
• Är varumärket utsläppsfritt? • Är budskapet enbart produktcentrerat? • Är kunden medveten om ert hållbarhetsarbete?
Ett enkelt sätt är att berätta om det. Dina kundrelationer påverkas i positiv riktning och resulterar i att du skiljer ut dig från konkurrenterna. Där har varumärket en central roll. Men det räcker inte att polera ytan.
Låt oss ta ett förutsättningslöst samtal, – det ligger mycket värde i det. Se länk här:
Denna har samma plattform som föregående modell RIVIAN R1T som presenterades för bara ett dygn sedan. Redan blir det en intressant utveckling bland de lyxigare segmentet där hitintills de stora fossil-fordonstillverkare har haft det ganska lugnt med stor dominans på sina respektive marknader. – Här är senaste nytt om denna!
Nissan hade uppenbarligen planer på att lansera batteripaketet på LA Auto Show, men har uppenbarligen försenats under Carlos Ghosn skandalen? Om Elektrec tolkar detta rätt, så är det bara visningen som är uppskjuten?
Rivian lanserar nu deras ”Pick-up-dödare” – 100% eldriven med helt otroliga effekt-data och egenskaper. Jag har läst och studerat projektet tidigare men vågade inte riktigt tro på det. Nu ger de nog Fossilfordonsindustrin mer att vara oroliga för?
Unlike other high-profile electric vehicle startups, Rivian mostly stayed in the shadows to develop its EV technology and prepare a plan to secure volume production of its vehicles.
Företagets grundare och koncernchef är Robert ’RJ’ Scaringe (född 19 januari 1983), en examen från Rensselaer Polytechnic Institute och Massachusetts Tekniska Högskola. Rivian planerade att släppa sin första produktionsbil redan 2013, med flera modeller 2014. Dessa bilar släpptes aldrig. Företaget lade därefter fokus på autonoma elfordon.
I december 2017 meddelade Rivian att de hade för avsikt att bygga både en SUV och pickup truck på samma plattform. Pick-upen skulle komma först, följt av en sju-sitsig SUV. http://products.rivian.com/suv/
“Rivian’s battery module is made up of the same sized battery cells that Tesla uses in the Model 3, commonly referred to as 2170, but the physical configuration of the cells differs quite a bit. Though the module is significantly thicker than Tesla’s, with two cells stacked on top of each other, it’s more energy dense by volume and weight. Separating the two levels of cells is Rivian’s cooling systems.”
NISSAN Leaf vs HUNDAI Kona: Det är inte alltid två konkurrerande elbilar kommer så här nära i tester men de här två är bland de intressantaste just nu på marknaden, om batteritillgången tillåter?
Omställning till en hållbar utveckling sker oerhört snabbt. – Obevekligt! I motsats till alla dåliga nyheter är det ändå inte en anti-rörelse. Det är en positiv framtid som började igår!
Detta kan ge mätbar lönsamhet i längden. Men inte utan hårt envetet arbete.
Tre faktorer kan vara bra att fundera kring.
1. Är varumärket fossilfritt?
2. Är din kommunikation för produktcentrerad?
3. Är dina kunder medvetna om ert hållbarhetsarbete?
Dina kunder och deras kunder letar efter leverantörer och varumärken som är beredda att ta sig an positiva förändringar som resulterar i hållbar utveckling, och bättre miljö för oss alla. Och det är inte för sent!
Ett bra sätt är att kommunicera det utåt. Dina kundrelationer påverkas i positiv riktning och resulterar i att du skiljer ut dig från konkurrenterna. Där har varumärket en central roll. Men det räcker inte att polera ytan.
Låt oss ta ett förutsättningslöst samtal, det ligger mycket värde i det.
Den här bilen tror jag kan bli ganska intressant att följa utvecklingen av. Det är en elektrisk trehjuling för två där man sitter efter varandra. Maxfart på 110km/t och en räckvidd på 10 mil i förserien av 20 bilar.
Målgruppen är pendlaren som eventuellt har med ett barn eller hunden med på väg till jobbet. Priset är i motsats till andra, rimligt satt kring 170.000 kr. Med elfordonspremie via Naturvårdsverket, – 10.000 kr blir det, ca: 160.000 kr. I första hand rör det sig om ca 20 bilar. Reservera går nu vilket redan, enligt tillverkaren ett tiotal gjort. Se här företagets sida via Facebook.
Produktionen sker förstås i Sverige, och man har förstås gjort omfattande tester med en körbar prototyp i ett avspärrat område i Helsingborg. Efter mer än 50 mil tas den isär, dokumenteras i minsta detalj, och förbättras förstås.
Några intressanta fakta: 15 gånger effektivare än traditionella bilar. Karossen är av naturfiber och optimerad för så lågt luftmotstånd som möjligt. Stålramen kommer vara plåt i produktionen för bättre processäkerhet. Körkortskategori: (B). Prisnivå 170.000 kr. Fordonsklass: L5e. Se wikipedia.
Tomas Koch är fordonsingenjör, jobbat även för Koenigsegg, som en av bilföretagets första ingenjörer kring 2000. Idén till ett eget elbilsprojekt började ta form redan för tio år sedan när han arbetade i Göteborg.
”– I bilköerna såg jag alla som satt själva i sina stora bilar. Och det gjorde ju jag också. Det kändes helt fel, jag har ett ganska stort miljötänk. – Jag började skissa på idéer, då växte det här fram som ett sidoprojekt”.
Nu har även HO-Form gått med i #whitemonday som startade, måndag 19’e november.
Kampanjen lyfter fram alla hållbara cirkulära alternativ, och det finns redan ett stort antal företag och organisationer som tillsammans arbetar för ett mer cirkulärt Sverige. – Som en motpol till den linjära konsumtion & hets som skapas på fredagen samma vecka.
Är ditt varumärke fossilfritt? Värdet i din verksamhet kan växa med rätt valda ord och identitet. Se länken. – Mitt erbjudande är förutsättningslös konsultation VIP 19 nov. och veckan ut! Med undantag förstås för fredagen 23 november. ;^)