HO-FORM

Vill du bli belönad?

När världen förefaller helt förlamad inför politiska och sociala utmaningar letar kunderna efter varumärken som är förändrings-benägna och innovativa. Kommunicerar du bara make-up och yta kan du inte locka dem. Men, – står du för hållbart klimat och agerar därefter så kan både företag och konsumenter belöna dig.

Omställningen till hållbar utveckling är ingen trend, det är verkligen en fundamental förutsättning för all social och ekonomisk verksamhet.

Gör du inget för en fossilfri framtid kan du säkert inte få veta framöver, vad som hade skett om du hade. Det kommer innebära helt nya industrier och branscher som i symbios med varandra skapar nya tillväxtområden och möjligheter. 

Det är inte särskilt svårt! Det kan räcka med berätta om ditt eget hållbarhetsarbete. Dina kundrelationer påverkas i positiv riktning och resulterar att du skiljer ut dig från konkurrenterna. Där har varumärket en central roll. Det kan behövas en enkel översyn i kommunikationen för företagets och verksamhetens identitet.

Det är det jag brinner för, kommunicera ”hållbart” med rätt identitet!

Håkan Öqvist, HO-Form.se

Av Håkan Öqvist

Porsche kopierar ”Tesla Destination chargers”

De utlovar dessutom laddning till fler system bla. CHAdeMO.

Det blir något av en utvecklad kopia av TESLA’s anläggningar, liknande de anläggningar i parkerings-plats-form som redan Tesla byggt ut över i stort sett hela Europa och USA.

Porsche har integrerat överföringen av energin i modulsystem de kallar för ”FlexBoxes”. Det kan kort beskrivas som att denna transformerar nätets växelström och konverterar till likström för ladd-stationen som skall kunna leverera 800v laddning på ca: 20 minuter. Porsche har med de separata transformator-modulerna gjort systemet så flexibelt som möjligt genom att låta transformatorn placeras helt individuellt, upp till 200 m från ladd-stationen.

Ladd-stationen kan förses med två ladduttag, dessutom skall det finnas möjlighet för även andra bilmodeller att ladda på deras anläggningar, tanken är att även CHAdeMo eller med GB/T – system försedda bilar skall kunna ladda i Porsches system.

I artikeln från Porsche framgår dock inte när utbyggnaden skall påbörjas? Det finns dock indikationer som rapporterades redan i april 2018, att 500 platser skall vara klara i USA i slutet av 2019. För Europa framgår det inte i texten, när man planerar komma igång, eller när det skall vara utbyggt?

”Technologically, Porsche employs the Combined Charging System (CCS1/CCS2) as the European standard. This is adapted to the higher voltage level and higher currents of the charging park. With minor modifications to the charge control unit, however, it is also possible to implement charging standards such as CHAdeMO or GB/T, enabling service to other vehicles even in regions as far afield as Japan and China”.

Länk till pressrelease här: https://www.autoevolution.com/news/porsche-presents-new-modular-charging-station-128644.html#press

Bilden ger inte riktigt rättvisa då Porsche Taycan är en ganska låg skapelse.

Ta ingen genväg till framgångssagan


För den som har varit med ett tag inom branschen kan man enkelt konstatera att det faktiskt blivit mycket svårare numera nå din eventuella marknad eller målgrupp. Det finns hur många trix medel och kanaler som helst. Men det är faktiskt inte enkelt!

Ett bra tips är att undersöka hur andra har gjort, studera gärna branschmedia, hur andra branscher än din egen gjort, till exempel lyckade kampanjer. Men det är inte en bra väg att gå studera antal klick och träffar, mätvärdenas statistik etc.

Det finns nämligen inga genvägar till framgångssagan, se till att du har envishet och konsekvens i din kommunikation. Det är konsekvent närvaro på flera olika plattformar. Se bara till att den är anpassad för respektive målgrupp, och tänk noga igenom syftet med din kommunikation.
Det kommer att löna sig göra det, för det är hårt arbete som ligger bakom!

Hårt ARBETE är vad som krävs eller vänd dig/er till någon som orkar ta tag i kommunikationen och kan hjälpa er kontinuerligt. Där kan man enkelt komma överens om en samarbetsform och avtal som inte kostar hela skjortan. Det ger stora möjligheter till att få hjälp anpassa och planera framtida insatser när du/ni själv inte hinner lägga ned egen tid.

PORSCHE TAYCAN – Batterier

Första gången vi ser batteripaketet?

Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
– Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden.



Jag ser också att de förstås inte använder samma system som TESLA batteripack men ser ändå intressanta detaljer i konstruktionen som förändrats något från de koncept-bilder man redan för något år sedan släppte. Batterierna ligger i separata sektioner och man ser tydligt hur de är kopplade.

Den högre sektionen, typ kardantunnel,- är mer svårtolkad? Här sitter förmodligen batteristyrning och andra komponenter som kan ha varit skrymmande?
Det sitter även två anslutningar framtill till vänster i bilden, som jag antar har med batteriernas laddingång att göra? Baktill skymtar kablarna till bakre motorn?
Två utrymmen ser tomma ut men de är bland annat till för fot-utrymme åt passagerare bak.

Det vi inte ser: Porsche säger själva att de kommer introducera induktiv laddning = laddning utan att stoppa i en kabel i fordonet, – men framhåller att det ännu inte finns en överenskommen standard på marknaden. I samma artikel nämner de att Induktiv laddning och snabbladdning via aggregat inte fungerar för närvarande. Här upptäckte jag också att artikeln är skriven före april/maj 2018 och har inte rätt modellbetäckning Porsche Taycan, där står istället Porsche Mission E.

Så uppgifterna är kanske lite för gamla här? https://newsroom.porsche.com/en/technology/porsche-engineering-2018-1-development-electrics-electronics-electromobility-fast-charging-otmar-bitsche-michael-kiefer-high-voltage-systems-opportunity-15797.html

I det lilla finns det stora. Thailändsk fotografi

Just den här bilden är intressant då den
Cube Light, 2013 © Viriya Chotpanyavisut

Den här bilden råkade fånga mitt intresse, den är både vacker och ful på samma gång. Men det är inte fotografiet i sig.

– Den visar oss  även hur ett okänt föremål på fel plats slår hål på våra naturupplevelser. Det även ger en påminnelse om att naturen vi lever i, inte är okänslig för människans ”ökända” okänslighet.

Thai New Wave Photography: Multiple Planes

Landlord, 2016-2018 © Akkara Naktamna

Porsche Taycan – (Porsche Mission E) Vad vet vi nu?

Nu har Porsches mission E fått ett namn till sist. Porsche Taycan.

Men vad vet vi? Jo Taycan förmodas får tre olika modeller  med  402 hk, 536 hk och 670 hk. Detta enligt tidigare intervjuer med VD Oliver Blume på Porsche. Internt på Porsche kallad projekt J1.

Av detta kan vi alltså räkna med:

Utifrån de data vi har idag, juni 2018 har jag gjort en preliminär modellöversikt.

  • En bakhjulsdriven basmodell på 402 hk (Taycan S)? Pris i nivå med basmodell för Panamera? Ca: 800.000?
  • En variant på 536, förmodligen fyrhjulsdrivna (Porsche Cross Turismo modellen)?
  • En performance-modell (Taycan GTS) på 670 hk med fyrhjulsdrift – Typ Teslas Performance Model 3.

Klippet ovan har uppenbarligen inte varit populärt men förklarar 919’s stora framgångar trots en relativt liten 4-cylindrig fossilmotor! Tyvärrär det svårt få fram faktiska data på elmorn fram.

Motorer: För fyrhjulsdriften. Två synkrona permanent-magnet-motorer = vid varje axel. Dessa har enligt Porsche motorteknik som användes i Le Mans-vinnande 919-LMP1 hybrid och kan återvinna regenererad energi vid inbromsning. Batteriet i 919 har kylning och är producerade av tyska A123-systems.
Detta låter intressant, då Tesla tex. har asynkrona motorer i både Model S och Model 3 som dessutom är optimerade att vara så effektiva om möjligt med inverterare från batteriernas likström till motorernas växelström inbyggt med nyaste teknik på området. Bakre Model 3 motorn har ursprungligen faktiskt en Nicola Tesla-konstruktion, kallad Permanent Magnet Switched Reluctance Motor (PM-SRM).

0-100 skall Porsche Taycan klara på 3,5 sekunder, och att den kan komma under rekordtider på Nürburgring.

Modellen är försedd med lithium batterier integrerade i chassiet mellan front och bakvagn, detta ger extremt låg tyngdpunkt och därmed mycket effektiva köregenskaper. Men vi vill så klart veta mer?

Genom att studera kommande Audi e-tron SUV som kommer att dela komponenter med Porsche kan det förhoppningsvis komma fram en tydligare bild. Även Bentley kommer att dela plattformen J1 med Porsche. Men än så länge håller Audi locket på angående drivlinan.

Porsche har just lanserat en gratis app för att hitta laddnätverk över hela Europa. Men app-app. Anslutningen är inte gratis!

Porsche launches electric car charging mobile app and service

Fortsättning följer…

 

Första gången Porsche Mission E körs av en – rookie?

Det här är förstås en annons från Porsche Experience Center, Los Angeles USA.

Tro inte något annat men det är första gången vi ser ett klipp. Utan maskeringar över hela karossen.  Ljudet är helt säkert pålagt, bilderna arrangerade. Men intressant för dem som vill veta mer om denna, hm, vita blixt från Stuttgart.

Pris: Ca 800.000 kr.

https://insideevs.com/watch-as-adam-levine-drives-porsche-mission-e/

Tesla Motors första reklamfilm

Tesla Motors första reklamfilm är ute och det är extra intressant då Elon Musk har hållit en ganska låg profil på området.

Klicka för STOR bild

Det dyker dessutom upp en intressant vy i början där en kaross verkar vara i början av en design-studie. Verktygen och inredningen tyder på det. Vad det kan vara får andra gissa. Kan vara både en prototyp eller en pågående omgörning av nuvarande modeller?

Det kan vara ett av meningen med reklamfilmen, men huvudsyftet framgår att Tesla inte BARA jobbar med personbilar!

Tesla Motors video-sajt på Youtube är annars bara använd för information, tips och uppdateringar till ägare. Samt lanserings-event.

Electrek har tagit en titt också på reklam-klippet och upptäckt samma sak.

Det fattas bilder!

Illustrationer kan locka läsaren

Bilden som sådan används allt mer i kommunikation mellan oss människor. Både barn och vuxna möts av bildbudskap överallt idag i det offentliga rummet och på nätet. Vi postar själva bilder som aldrig förr på sociala medier. Offentlig kommunikation sker även den med foto, i traditionella media och även i reklam.

Det som jag finner intressant är hur dominerande den fotografiska bilden blivit. Inte alltid till fördel för läsaren då journalisten/kommunikatören idag har smal intensiv process där ofta fotografier får duga som en symbolik för att locka till läsning.

Här har illustrationer ett övertag över rena fotografier som i flera fall kan vara klart mer givande istället för att gå ”den enkla vägen” och ta ett ”kort”.

– Att se illustrationer som fungerar gör det lätt förstå att de ger och gör ett annat intryck. De kan även anpassas för en specifik målgrupp eller ges ett grafiskt uttryck som lätt känns igen i ett företag/organisations material på nätet och till och med i företagets inredning.