Analys av europeisk elfordonstillverkning, (Och EU’s konkurrenskraft)

EU-konkurrens Kina

Den europeiska elbilsindustrin konkurrerar med en kinesisk industri, som är världens ledande tillverkare.

Via OmEv, av Magnus Karlström: Kina är starka på grund av stora offentliga subventioner, en stor inre marknad, billig arbetskraft, kontroll över stora delar av värdekedjan och en stor produktionskapacitet av avancerad batteriteknik.

Det finns en risk att konkurrensen kan hota den europeiska fordonsvärdekedjan, som är viktig för den europeiska ekonomin.

Den europeiska fordonsindustrin står för ungefär 7% av EU:s BNP 2022 och är därför en strategisk industri för EU [1].

En ny rapport beställd från Europaparlamentet undersöker konsekvenserna av olika scenarier för fordonsindustrin, men analyserar också om de nya tullarna kan räcka för industrin. Dagens nyhetsbrev är en sammanfattning av rapporten [1].

Men innan vi gräver i analyser från rapporten, så en beskrivning av den nuvarande debatten i Bryssel. Det är inte bara fordonsindustrin som hotas, utan hela Europas konkurrenskraft. Igår höll von der Leyen ett tal till Europaparlamentet. Vilka som sitter i den nya kommissionen är bestämda och hon presenterade en programförklaring för sitt team [2]. Om ni vill ha en väldigt kort sammanfattning, så räcker ordet konkurrenskraft.

Von der Leyens programförklaring: Innovation, avkarbonisering och säkerhet

Ordförande i Europeiska kommissionen beskrev vår nuvarande värld som en plats där svaghet kommer utnyttjas. Europas frihet och självständighet bygger på vår ekonomiska styrka. Om vi inte klarar att innovera, konkurrera och producera så har vi ingen säkerhet.

Hon lyfte Draghi rapporten, som en viktig utgångspunkt vad Europa bör göra [3,4].

Hon berättade att kommissionen har tre huvuduppgifter nu:

  • “Closing the innovation gap”
    “Joint plan for decarbonisation and competitiveness”
    “Reinforcing our economic security”

EU är efter USA och Kina i innovation. Von der Leyens metod att stänga luckan är att ännu mer fokusera på forskning och innovation. Men EU måste också bli bättre på att investera och fokusera. Vi måste skapa en mer gemensam finansiell marknad. Det EU är riktigt svagt på är att skapa uppskalningsföretag. Hon lyfte speciellt digitalisering, som ett område vi måste bli starkare på.

Hon var tydlig att besluten och målen med den gröna given ligger fast. Men hon vill att den nya kommissionen ska arbeta tillsammans med industrin så transitionen blir framgångsrik. Deras viktigaste policy i det området är Clean Industrial Deal, som kommer läggas fram inom hundra dagar. En prioriterad fråga är att sänka energipriserna i Europa. Det behövs en gemensam plan för konkurrenskraft och avkarbonisering av ekonomin.

Det tredje huvuduppgiften är att förstärka vår ekonomiska säkerhet. Det innebär Europa behöver ha mer säkra värdekedjor. Ett prioriterat område är tillgång på kritiska material.

Rapporten “The future of European Electric vehicles”

Rapporten är indelad i tre delar. Den första är en sammanfattning av vad olika aktörer anser om de nya tullarna för kinesiska elbilar, den andra delen är framtagningen av fyra möjliga scenarios om vad som kan hända med den europeiska elbilsindustrin och slutligen rekommendationer av vad Europa bör göra.

Bakgrunden till tullarna är att kommissionen startade en utredning om att Kina subventionerar sina elbilar på olämpligt sätt oktober 2023. Slutsatsen kom i somras och var att Kina har använt subventioner på ett tveksamt sätt. Kommissionen föreslog då att införa tullar på kinesiska elbilar. I oktober så fick kommissionen tillräckligt stöd från medlemsländerna så de kunde gå vidare [5].

I rapporten har författarna sammanfattat analyser från mer än tjugo olika organisationer som analyserat tullarna och dess konsekvenser. De flesta anser att tullarna inte räcker för att skydda Europas konkurrenskraft utan det behövs mer investeringar och styrmedel. Konsensus är dock att Europas tillverkare får lite mer tid för att gå över till elfordon och det är troligt att Kina kommer öka sina investeringar i Europa.

Under framtagning av rapporten diskuterade författarna och tio policyexperter fram fyra möjliga scenarios vad som kan hända med Europas bilindustri och dess kapacitet att producera och sälja elfordon.

De är:

  • Cutting-edge Europe: Europas bilindustri utvecklar egen världsledande teknologi och tar en ledande roll i den globala elfordonsmarknaden.
  • Slow electrification: Kinesiska biltillverkare tar den största delen av den europeiska elfordonsmarknaden och de startar lokal produktion i Europa och Europas fordonstillverkare kommer efter.
  • Overdependence: Europa måste köpa mycket elfordonsteknologi från Kina och det innebär att i princip alla europeiska elfordonstillverkare försvinner på sikt.
  • Sanctions spiral: Det blir bråk kring Taiwan och en spiral av sanktioner startar och det blir en massiv påverkan på värdekedjan för elfordon.

Vilken av de fyra scenarierna som händer beror på hur offentliga och privata europeiska aktörer lyckas skydda och utveckla konkurrenskraften i Europa.

I rapporten förslås några typer av åtgärder som kan öka konkurrenskraften som de kategoriserar med begreppen promote, protect och partner.

För promote föreslår de att det kan vara lämpligt att stödja inhemsk produktion. Det planerar kommissionen att göra med det nya policypaket Clean Industrial Deal. Ett annat förslag är enbart ge inköpsstöd till elbilar som producerats i EU. De anser också att det är viktigt att bygga upp egna värdekedjor för kritiska material.

I kategorin protect lyfter de att EU bör använda anti-subventionstullar, samt de bör också använda regler som undersöker vilka investeringar i Europa som bör godkännas. En speciell fråga är också cybersäkerhetsrisker som kinesiska elbilsvarumärken kan innebära, eftersom elbilar samlar in betydande mängder data. De rekommenderar att beslutsfattare inför regleringar för att säkerställa datatransparens, förhindra potentiell övervakning av den kinesiska regeringen och hitta en balans mellan att minska säkerhetsrisker och upprätthålla en öppen marknad.

Slutligen i kategorin partnerskap bör Europa få till avtal med länder som USA, Sydkorea, Japan och Indien för att öka sin konkurrenskraft. Det kan göras på olika sätt beroende på vilket land, men det är viktigt att ha en strategi om att hitta samarbeten.

Magnus Karlström’s kommentar  

Konkurrenskraft och innovationsförmåga är ord ni kommer höra många gånger de närmsta åren.

Det är otrevligt att läsa om scenariot “Overdependence” och konsekvensen “as almost all domestic European EV industry and brands vanish.”

Om någon behöver åka eller är beroende av Bryssel bör ni nog ha en insyn vad Draghi kom fram till och föreslår.

Kopplingen cybersäkerhet och kinesiska elbilar har jag inte sett så tydligt tidigare i några dokument av den här typen.

Referenser

[1] The future of European Electric vehicles. Länk (pdf)

[2] Speech by President von der Leyen at the European Parliament Plenary on the new College of Commissioners and its programme. länk

[3] Framtiden för EU:s konkurrenskraft – en sammanfattning av Mario Draghis rapport. Omev. 24 september 2024. Länk

[4] Kommentarer av Mario Draghi’s rapport om EU:s konkurrenskraft. Omev. 7 oktober 2024. Länk

[5] Uppdatering – EU:s importtullar mot kinesiska batterielektriska bilar. Länk

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se