Piteå, Nordmaling, Sundsvall, Timrå och Örnsköldsvik öppnar upp för havsbaserad vindkraft i deras vatten, visar Sveriges Radios enkät till kommunalråden i norr.
När det gäller utbyggnaden av vindkraft tittar många etablerare på haven där verken både blir effektivare och längre bort från bebyggelse.
”Jag tycker också att det finns en viss skönhet i vindkraftsparkerna ute till havs”, säger Stefan Dalin (S) kommunstyrelsens ordförande i Timrå.
Via – Energimyndigheten: Under 2021 installerades 26 500 nätanslutna solcellsanläggningar i Sverige med en gemensam installerad effekt på 500 MW. En kraftig ökning med 46 procent jämfört med 2020.
Vid slutet av 2021 fanns det därmed 92 360 elnätanslutna solcellsanläggningar i Sverige, och den totala installerade effekten uppgår nu till 1 593 MW (cirka 1,6 GW).
Solcellsanläggningarna producerar nästan lika mycket el per år som en kommun av Gävles storlek använder årligen. Det kan även jämföras med nästan 4 procent av de svenska hushållens elanvändning under ett år.
– Två faktorer som bidrar till det stora intresset för att installera solceller är troligtvis att många vill bidra till klimatomställningen och att elpriserna har stigit kraftigt den senaste tiden, säger Johan Harrysson, handläggare för statistik på Energimyndigheten.
Årets statistik för nätanslutna solceller är mer komplett än tidigare år. Skälet är att det nu finns tillräckligt många olika solcellsanläggningar runt om i Sverige för att statistiken ska kunna redovisas utan att röja uppgifter om enskilda personer eller företag. Länk till artikeln på Energimyndigheten
Det här är förstås väntade nyheter, både tillverkare och underleverantörer drabbas då konflikten Ukraina/Ryssland fortsätter.
Porsche har återigen valt att ställa in skift på sina fabriker på grund av en brist på delar. Det gäller särskilt kabelhärvor, som tillverkas i det krigsdrabbade Ukraina. Även Volkswagen har fått skjuta upp lanseringen av elbilen ID.5 med en månad.
Under mars månad har märken som Porsche, BMW och Volkswagen tvingats helt eller delvis stoppa tillverkningen på flera av sina fabriker. Den nya bristen på kabelhärvor har förvärrat det redan ansträngda läget för bilindustrin, som sedan tidigare brottas med komponentsbrist på grund av pandemin.
Nu tvingas Porsche återigen bromsa sin produktion. Flera arbetsskift har strukits på märkets fabriken i Zuffenhausen och Leipzig i Tyskland, rapporterar Automotive News. En talesperson för märket ska ha bekräftat att fabrikerna arbetar med reducerad kapacitet denna vecka.
Fler företag drabbas
Porsche är långt ifrån ensamma med sina problem. Även koncernkamraterna i Volkswagen Group har drabbats hårt och fabriken i Zwickau, där flera av koncernens MEB-plattformsbaserade elbilar byggs, har fått hålla stängt i flera dagar.
Här tar man en titt på olika batteritekniker för elfordon VW ID.4, BMW, Lucid Motors inklusive flera olika av de stora tillverkarna samt lite för den oinvigde om batteriteknik, från Watt till Musk.
Via Blipp och Allt om elbil: Efterfrågan ökar tack vare internationella och och inhemska orsaker. I röret ligger också att efterfrågan kommer att öka ännu mer då flera verksamheter som är beroende av fordon i trafik söker alternativ till traditionella drivkällor.
Nu är siffrorna över begagnatförsäljningen i Sverige för februari klara. Totalmarknaden backade med 12,9 procent. Särskilt märktes minskningen bland nyare bensin- och dieselbilar, visar Blipps statistik från Vroom. Enklare bilköp med blipp – Köpintresset är fortsatt stort, men den den långa väntetiden på nya bilar har gjort att många behåller sin bil och det börjar bli brist på begagnade bilar på många håll. Lösningen kan vara att köpa en fin bil direkt av en privat ägare, säger Jonny Lindén, vd för Blipp.se.
Prisutvecklingen på begagnade bilar är stark trots höga drivmedelspriser, det gäller inte minst laddhybrider, där Blipp sett flera exempel på att samma bil blivit 10 000-tals kronor dyrare i dag än för ett år sedan.
Elbilarna ökar till en ny rekordnivå, i spåren av de kraftigt stigande drivmedelspriserna. I februari ökade köpen av begagnade elbilar med 174 procent, jämfört med februari 2021.
Tidigare har Renault Zoe varit Sverige mest sålda begagnade elbil, men i februari blev det skifte på elbilstronen. Tesla Model 3 är ny etta på topplistan och Nissan Leaf är ny tvåa. – Intresset för att köpa en begagnad elbil har ökat undan för undan, de höga drivmedelspriserna driver också på. Nu är tillgången på elbilar större, och då ökar försäljningen, efterfrågan är redan på plats. Tesla Model 3 kom ut för ganska precis tre år sedan, och nu rullar många företagsbilar som varit på treårsleasing ut på begagnatmarknaden, säger Jonny Lindén, vd på Blipp.se.
Begagnade elbilar köpta av privatpersoner och företag februari 2022
Bilmodell
Antal köpta
Ändring mot 2021
Tesla Model 3
155
+400,00%
Nissan Leaf
137
+179,59%
Renault Zoe
123
+55,70%
Kia Niro
89
+323,81%
Volkswagen ID.3
76
Ny
Tesla Model S
74
+29,82%
Volkswagen e-Golf
55
+41,03%
BMW i3
53
+55,88%
Audi e-tron
43
+152,94%
Hyundai Kona
35
+337,50%
Tesla Model X
34
-5,55%
Volvo XC40
33
Ny
Porsche Taycan
32
+300,00%
Hyundai Ioniq
29
+38,10%
Volkswagen ID.4
23
Ny
Polestar 2
22
Ny
Kia Soul
21
+250,00%
Peugeot 2008
21
Ny
Mercees-Benz EQC
15
+66,67%
Källa: Vroom – Blipp och Allt om Elbil: Avser elbilar som köptes av privatpersoner och företag i februari 2022.
Personligen tror jag det är viktigt förstå helhetsbilden då olika olika energislag kan driva utvecklingen för fossilfri energi, debatten har varit ibland närmast faktalös.
Musks krav på mer kärnkraft i Europa kommer två dagar efter att han även drivit på för en ökning av USA:s olje- och gasproduktion. Allt för att motverka eventuell nedgång i leveranserna av gas och olja från Ryssland
Tweeten – som har retweetats rejält, – fick sin beskärda del av omfattande motreaktioner online
”Hatar att säga det, men vi måste öka olje- och gasproduktionen omedelbart”, sa Musk i en tweet på fredagen. ”Extraordinära tider kräver extraordinära åtgärder.”
”Tills anläggningarna missköts och läcker överallt. Det är risken för mer elände”, svarade på söndagen Jim Osman, grundare av Edge Consulting Group.
Hur ser det ut för Sverige?
Ryssland är inte längre en aktiv handelspartner till Sverige eller till EU. Hittills har fyra massiva sanktionspaket mot Ryssland införts från EU och Sveriges samarbetspartners. 500 svenska företag är aktiva i Ryssland, varav ett 20-tal storföretag och 13 400 anställda i svenska koncerner i landet (siffra från 2019).
Enligt Sveriges regering: Handeln med Ryssland har stått för 1,3 procent av den svenska exporten. Även Sveriges beroende av rysk import är låg, där en av förklaringen ligger i att Sveriges energikällor till stor del är inhemska. Sverige har även EU:s lägsta beroende av naturgas och därmed av rysk energiimport. Men svenska företag och konsumenter kan ändå påverkas av ökade energipriser och andra indirekta handelseffekter.
Amerikanska Green Hydrogen International ska bygga världens största anläggning för grön vätgas. Vätgasen kan ge raketbränsle till Elon Musks rymdbolag Spacex.
Nästan all vätgas som industrin använder i dag är ”grå” vätgas, som är fossilbaserad och leder till stora utsläpp av koldioxid. Men det är möjligt att tillverka en ”grön”, alltså fossilfri, vätgas genom elektrolys. I skuggan av klimatförändringar och ett ökat tryck på omställning har allt fler börjat titta på det senare.
Startup-bolaget Green Hydrogen International vill bygga en ny anläggning för produktion av grön vätgas i södra Texas, USA. Anläggningen kommer att drivas med hjälp av 60 gigawatt vind- och solenergi, och ha en egen saltgrotta på uppåt 6 terawattimmar för lagring, berättar Recharge News.
Vid full kapacitet räknar bolaget med att kunna producera över 2,5 miljoner ton grön vätgas varje år, vilket ska motsvara ungefär 3,5 procent av världens produktion av grå vätgas.
Bolaget utforskar just nu vad deras vätgas skulle kunna användas till. Ammoniak till gödningsmedel och raketbränsle är två möjliga alternativ.
Det senare handlar specifikt om att få fram metan, som skulle kunna användas av rymdbolaget Spacex.
Spacex utvecklar en ny slags raketmotor kallad Spacex Raptor som ska använda ett bränsle gjort av metan och syre. Det här samarbetet är något som Green Hydrogen International och Recharge News lyfter, och inte något som Spacex har uttalat sig kring.
Den exakta tidplanen för den nya anläggningen är inte klar. Men 2026 ska den första delen vara operativ, alltså att två lagringsutrymmen på totalt 2 gigawatt ska börja användas. Bolaget menar att den här delen är kritisk för att kunna skala upp produktionen av den gröna vätgasen.
Enligt Recharge News har australiska Western Green Energy Hub fram tills nu varit den största planerade anläggningen för produktion av grön vätgas. Den ska drivas av 50 gigawatt vind- och solenergi, men hur mycket vätgas som ska produceras uppger inte sajten.
Via Dagens Näringsliv: Världen över finns väldigt mycket kollektivtrafik och intresset och den faktiska utvecklingen mot förnybar energi leder till många faktiska beställningar av eldriven busstrafik. Det finns många framgångsrika satsningar både i vårt land och stora satsningar är redan på platsglobalt.Tex i Indien med 2500 bussar!
Toyota, som hittills inte varit särskilt sugen på att utveckla elbilar, vill ändå satsa på elbussar. Detta görs i samarbete med Hino och Isuzu, där den förstnämnda är ett dotterbolag till Toyota.
Även om Hino och Isuzu är konkurrenter inom vissa områden, samarbetar de om bussar. Företagen har gjort detta sedan 2002 genom en joint venture som heter J-Bus Ltd
Handlar om stadsbuss
Det är faktiskt två bussprojekt Toyota-Hino-Isuzu har på gång. Den första är en batterielektrisk buss som kommer att vara i produktion 2024. Utöver detta har inte mycket meddelats om den kommande bussen, förutom att den kommer att ha en låggolvsdesign över ungefär hela längden av bussen. Det är med andra ord en stadsbuss det handlar om.
Men vätgasen har de inte släppt
Det andra bussprojektet ligger längre fram i tiden, även om det bygger på elbussen som ska vara i produktion om två år. Det handlar om att dra nytta av den vätgasexpertis Toyota har, och den här bussen kommer att drivas av vätgas med hjälp av bränsleceller.
Citat: – Ofta hörs i debatten att elbilen enbart är något för människor runt våra större städer. Men har du tillgång till hemmaladdning i norra Sverige så har du lägst körkostnad. Men även om du enbart har tillgång till publik laddning så är det fortfarande billigare att köra elbil i jämförelse med en bensin- eller dieselbil.
En annan parameter som inte nämns i artiklarna är att en elbilsägare med villa tex har ännu mindre elkostnad – trots högre förbrukning i hushållet då ju en 100% elbil laddas hemmavid.
Här är det svårare se differnserna då varje ägare ju givetvis har olika behov, körmönster och förutsättningar. Generellt vinner man mycket på att investera i alternativ energi som solceller. Men vinsterna går också till samhället i stort. https://www.svt.se/…/sa-mycket-sparar-du-pa-att-kora-pa-el
Du kan producera solenergi även när det är molnigt.
Solenergi är så gott som underhållsfritt.
Solenergi är en förnybar energikälla, som när det utvinns inte avger några utsläpp.
Med egen utvinning av solenergi påverkas du till mindre grad av stigande elpriser.