HO-FORM

Elbilar fortsätter tappa i statistiken för året enligt MobilitySweden

Mattias Bergman, VD på MobilitySweden är helt klart oroad i kommentar till statistiken för oktober och framhäver att regeringen inkluderar styrmedel som gör att landet klarar klimatmålen!

I oktober 2023 registrerades totalt 25 016 nya bilar. En ökning med 12 procent jämfört med oktober 2022. Andelen laddbara är fortsatt hög och uppgick till nära 61 procent av nyregistreringarna i oktober. Detta är drivet av företagsmarknaden som står för sju av tio av årets alla registreringar av nya laddbara personbilar. Privatmarknaden är fortsatt svag vilket även syns tydligt i branschens interna orderstatistik som har vikt ner kraftigt. Andelen elbilar sjunker från årets högsta nivå som var drygt 44 procent i september till cirka 38 procent i oktober.

I orderstatistiken är elbilar den produktkategori som faller mest just nu vilket kommer att synas i registreringsstatistiken inom kort. Detta är oroande för Sveriges förmåga att nå både nationella och EU:s klimatmål. Det är viktigt att regeringen i sin klimathandlingsplan har höga mål för klimatet och i kommande budgetar inkluderar styrmedel som leder mot målen, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.

Fullständiga rapporten i länken: https://mobilitysweden.se/statistik/Nyregistreringar_per_manad_1/nyregistreringar-2023_3/okning-av-latta-fordon-till-foljd-av-forbattrad-leveransformaga

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Framsteg för forskning runt batteriåtervinning

Både KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) och Chalmers i Göteborg har gjort intressanta framsteg med avancerad forskning kring batteriåtervinning.

Forskare vid KTH har effektiviserat processen för återvinning av batterier. Detta med hjälp av vanliga cellulosafibrer som kan separera batterimetaller från övriga material.

Användningen av batterier förväntas öka rejält under de närmaste åren till följd av elektrifieringen av vårt samhälle. Parallellt med detta är det en stor utmaning att förse den ökade batteriproduktionen med de metaller som behövs. Ovanpå detta har politiker på EU-nivå röstat igenom krav på att förbrukade batterier till stor del ska återvinnas.

https://www.kth.se/om/nyheter/centrala-nyheter/framsteg-for-forskning-runt-batteriatervinning-1.1285850

Nytt miljövänligt recept på batteriåtervinning. ”Chalmers”.

Forskare på Chalmers presenterar nu ett nytt och effektivt sätt att återvinna metaller från elbilsbatterier. Metoden gör det möjligt att återvinna 100 procent aluminium och 98 procent litium ur förbrukade elbilsbatterier. Samtidigt minimeras förlusten av värdefulla råvaror som nickel, kobolt och mangan. Det krävs inga dyra eller skadliga kemikalier i processen, då forskarna använder sig av oxalsyra – en syra som även förekommer i växtriket. 

– Hittills har ingen lyckats hitta exakt rätt förutsättningar för att separera så här mycket litium med oxalsyra – och dessutom få bort allt aluminium samtidigt. Eftersom alla batterier innehåller aluminium behöver vi kunna ta bort det utan att förlora de andra metallerna, säger Léa Rouquette, doktorand vid institutionen för kemi och kemiteknik på Chalmers. 

https://www.energinyheter.se/20231017/30133/nytt-miljovanligt-recept-pa-batteriatervinning

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Autopilot: Tesla FSD begränsas ännu hårt av UNCE-reglerna

Tesla har vid flera tillfällen gjort flera framsteg med FSD beta i Nordamerika men många ägare och köpsugna kan fortfarande inte nyttja Tesla autopilot i EU

Steven Peeters är en vloggare som sedan Tesla FSD presenterades har ägnat flera år av tester och djupdykningar i dokumentation kring hur dessa system fungerar och implementeras. Se hans kommentarer kring den senaste utvecklingen.

Länk till UNECE, GRVA: https://unece.org/transport/events/wp29grva-working-party-automatedautonomous-and-connected-vehicles-17th-session

Här visar Steven Peeters en testkörning med Tesla Model S Plaid hur pass lite som Tesla Autopilot Beta klarar i Europa.

https://youtu.be/TSs9UtUQttM?si=4xKAwgcfxf-d_kwS
GRVA – (under UNECE, Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles) hade sitt möte i slutet av september 2023 och återigen var dokumenten inte klara i tid. De borde ha slutförts i juni, men med dessa ytterligare månader misslyckas GRVA fortfarande med att slutföra DCAS-förordningen (Driver Control Assistance Systems) som skulle tillåta FSD-beta i Europa.
Just nu kan vi bara hoppas att de avslutar det för januarimötet som ska röstas om och kanske kan vi få det i mitten av 2024. Om inte, måste det antas på mötet i juni 2024, vilket innebär att det bara kommer att tillåtas från och med januari 2025.

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Debatt: Över 200 företag – Skrota inte klimatmålet

Man menar i debattartikeln att synergieffekter överväger vilka ger ett stort antal fördelar som kan få ner våra negativa klimateffekter om en tydlig plan finns.

Mål i närtid har mycket större betydelse för näringslivet än mål för en avlägsen framtid. Specifika mål är lättare att omvandla till konkreta affärer än vaga mål för samhället i stort och nationella mål kompletterar och förtydligar europeiska mål. Utifrån detta betonar vi från vikten av att det svenska 2030-målet finns kvar och får en trovärdig handlingsplan.

https://www.di.se/debatt/over-200-foretag-skrota-inte-klimatmalet/?

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Regeringen överväger dyr plan B för att klara EU-mål

Regeringen överväger att slopa de nationella klimatmålen, enligt tidigare uppgifter till Altinget. Men även om de nationella målen slopas måste Sverige leva upp till EU:s skärpta krav och därför förbereder regeringen en plan B, skriver Dagens Nyheter. 

Regeringens förslag om sänkt skatt på drivmedel och sänkt reduktionsplikt leder till ökade utsläpp inom fordonssektorn. För att kompensera vill regeringen annullera utsläppsrätter för den tunga industrin. 

Det innebär att industrin får släppa ut mindre växthusgaser, samtidigt som fordonssektorn får släppa ut mer. DN skriver att det kan komma att kosta flera miljarder då utsläppsrätterna hade sålts om de inte annullerades. 

Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) bekräftar planen för DN och skriver att den blir mer kostnadseffektiv än att behålla reduktionsplikten.

https://omni.se/regeringen-overvager-dyr-plan-b-for-att-klara-eu-mal/a/O8dpP1

Fakta:EU och klmatet
Utsläppsrätter: Stora industrier som orsakar utsläpp måste köpa utsläppsrätter. Därmed sätts ett pris på koldioxid. Mängden utsläppsrätter minskar över tid för att EU ska nå sina klimatmål.
ESR: För de delar av ekonomin som inte täcks av handeln med utsläppsrätter finns istället förordningen om ansvarsfördelning (den engelska förkortningen är ESR). Det berör bland annat transporter, uppvärmning och jordbruk. Ansvaret fördelas mellan länderna efter ekonomisk styrka. Sverige hör till dem som har de hårdaste kraven: 50 procent mindre utsläpp till 2030.
Klimatmål: 2030 ska EU:s samlade utsläpp vara 55 procent mindre än 1990. 2050 ska unionen vara klimatneutral. Sverige har flera nationella mål. Ett gäller transportsektorn där minskningen 2030 ska vara 70 procent jämfört med 2010. Riksdagen har också beslutat att de svenska utsläppen ska vara netto noll 2045.
Källa: DN

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Volta Zero hårdtestas vid Oktoberfest

Nere i München är det årliga firandet Oktoberfest i full gång. De sex miljoner besökarna hinkar då i sig närmre sex miljoner liter öl. För att ingen ska gå törstig använder Paulaner 16-tonsversionen av Volta Zero för ölleveranser till festområdet.

Och intresse finns. Redan förra året lade logistikjätten DB Schenker en beställning på 1 470 Volta Zero. Enligt tidigare uppgifter har Volta Trucks tagit emot 6 500 förbokningar.

Via Elbilen i Sverige: https://elbilen.se/nyheter/utslappsfri-oltransport-volta-zero-hardtestas-vid-oktoberfest/

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Lista: Trafikverket ger stöd till 17 nya stationer med snabbladdare

Via Allt om elbil/Trafikverket: – De senaste åren har den publika laddningen blivit allt mer frekvent över hela landet. Trots det finns det fortfarande ”vita sträckor” längs de större vägarna som saknar snabbladdare. Ett nät av snabbladdstationer gör det möjligt för fler att köra på el genom hela landet, säger Hanna Eklöf, utredningsledare klimatfrågor vid Trafikverket.

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/nationella-nyheter/2023/augusti/fler-av-de-storre-vagarna-i-norr-far-snabbladdare/

https://via.tt.se/pressmeddelande/trafikverket-fortsatter-att-underlatta-for-elektrifieringen?publisherId=44450&re

LänVägnummerPlats
Norrbotten                          E10                    Abisko
Norrbotten            870  Nikkaloukta
Norrbotten                          394    Tärendö
Norrbotten                          95  Aspnäs
Västerbotten                       E12  Vännäs
Västerbotten                       620 Vindeln
Västerbotten                     353/92 Bjurholm
Västerbotten                       360  Risträsk
Västernorrland                     83 Östavall
Västernorrland                     315 Övertüringen
Jämtland                             E45/342 Strömsund
Jämtland                             535   Ljungdalen
Dalarna                           70 Älvdalen
DalarnaE45  Öje
Värmland                      62  Sysslebäck
Värmland                        E16Värnäs
Kalmar län                        37     Högsby

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Studie visar: återvinning av batterier blir en miljardindustri

Många har varit skeptiska till att återvinning av elbilars och laddbara fordonsbatterier inte skulle vara relevant och ens förekomma. Men många företag har tidigt visat stort intresse med stora investeringar, och en ny studie bekräftar trenden.

Via ELBILEN I SVERIGE: Tidigare i somras beslutade EU:s ministerråd om att införa den nya batteriförordningen inom unionen. Med det införs bland annat krav för hur stor andel återvunnet bly, litium och kobolt som bland annat batterier till elbilar måste innehålla. Men förordningen gäller för alla typer av batterier, som ska förses med ett ”batteripass”, och innehåller även regler för insamling av förbrukade batterier.

Studien, som genomförts i samarbete med det tekniska universitet i tyska Aachen tillsammans med konsultfirman PwC, förutspår en ny miljardindustri. Slutsatsen är att satsningarna kommer ge resultat, redan innan 2035 kommer återvinning av batterier vara en lönsam affär.

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Innovativ mobil laddstation med både vind och solenergi

Via CLEANTECHNICA: Här är en innovativ lösning av Zekitek i Australien som passar i stort sett var som helst där det inte finns ens befintliga elnät.

Mobil energi utan elnät

På Vanuatu behöver 15 öar energi för exportindustrin. Vilken tillhandahålls för närvarande av dieselgeneratorer. Det ger utsläpp, med kostnader för bränsle, och underhåll. En helt fristående mobil laddlösning, med 100% förnybar energi som kommer från flera Zekigen-stationer, skulle lösa situationen.

För närvarande finns markbaserad solel installerad på vissa Vanuatuöar. Men eftersom cykloner blir allt intensivare och återkommer 7 gånger om året kan de markbaserade solpanelerna blåsa bort i vindbyar upp till 248 kmh.

Se mer i länken nedan:

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Extrem ytvärme i världshaven !!

Enligt data och forskare den högsta någonsin uppmätta temperaturen och den kan komma att stiga ytterligare.

Dr Samantha Burgess, from Copernicus, said: “The fact that we’ve seen the record now makes me nervous about how much warmer the ocean may get between now and next March.”

Source. BBC, ERAS, C3S/ECMWF
Source. BBC, ERAS, C3S/ECMWF

https://www.theguardian.com/environment/2023/aug/04/oceans-hit-highest-ever-recorded-temperature

https://www.bbc.co.uk/news/science-environment-66387537

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se