Repetera efter mig: Det finns inga sällsynta jordartsmetaller i elbilsbatterier!
Jag vet inte för vilken gång i ordningen den här vandringsmyten har cirkulerat bland folk som ska känna till detta enkla faktum. Nu senast är det Robert Collin i Aftonbladet som påstår: ”Men batterierna hade vi ingen riktig koll på. Det är sällsynta jordartsmetaller, förädling och förpackning. Nästanmonopol i Kina och knappt någon tillverkning i västvärlden. Kunde ju vara hur dyrt som helst. Redan ordet ‘sällsynt’ bäddar ju för höga priser.”
Fredrik Sandberg, chefredaktör för Elbilen i Sverige
Det är lätt att förstå hur gemene man kan ha uppfattningen att sällsynta jordartsmetaller är ett stort problem vid batteritillverkning, eftersom de som ska kunna detta fortfarande sprider detta falsarium. Men det går att förvänta sig mer av motorjournalister. Och är man motorjournalist med den långa karriär Robert Collin har bakom sig får i alla fall jag för mig att han anstränger sig för att berätta för läsarna om verkligheten. ”Batterier hade vi ingen riktig koll på.” Det är din uppgift, Robert Collin, att som motorjournalist ta reda på det du inte har koll på och berätta det för läsarna.
Ingen tillverkning av elbilsbatterier i Europa?
Collin påstår dessutom att det knappt finns någon tillverkning av batterier i västvärlden. I år kommer det, enligt Transport & Environment att produceras 190 GWh batterier i Europa. Det räcker till 1,9 miljoner bilar, om alla producerade batterier går till elbilar. Det är inte ingenting.
Läs rapporten från Transport and Environment som bekräftar att vi är i full färd med att ta bort beroendet av Kinas dominans!
Elbilspriset har sjunkit med 130 000 kronor – på fem månader
Priserna på begagnade elbilar har sjunkit rejält på Blocket. Var femte elbil på Blocket är prissänkt enligt BytBil.com. Det märke som sticker ut mest är Tesla som dessutom sänkte sina nybilspriser den 13 januari på flera marknader med hela 15%.
Tittar man på prisutvecklingen för begagnade elbilar på Blocket är skillnaden slående mot förra sommaren. I augusti 2022 var medianpriset för en elbil som gått 1 000 mil eller mer 540 000 kronor. Idag är den siffran 410 000 kronor. Alltså har medianpriset för en begagnad elbil på Blocket sjunkit med 130 000 kronor på omkring fem månader.
Men enligt Marcin Stepman håller marknaden fortfarande på att anpassa sig och uppmanar köpsugna intressenter att ha is i magen
– Utbudet har aldrig varit större på begagnade elbilar som det är nu. Det är viktigt att inte ha bråttom utan göra sin research och räkna på om man har råd med att byta bil. Det makroekonomiska läget tyder på fler räntehöjningar, så det är viktigt att göra en noggrann kalkyl. Men visst är priserna mycket lägre än de var i somras.
Marcin Stepman, Blocket
Kommentar: Det här är sammantaget väldigt positivt för både nybils och begagnatmarknaden. Gör jag en försiktig analys lär nog det hålla i sig detta året ut 2023. Med tanke på rådande världsläge. Generellt har jag hela tiden sett att marknaden tidigare gått mot allt dyrare elbilar, men del-orsakerna har hävdats att bilindustrin drabbats av leverans och materialbrister samt att man i vårt land tenderat att endast erbjuda premiumpaket som kanske inte alltid i bilens slutpris slagit ut då många just satsat på privatleasing eller köp via företaget.
Debatt: Kärnkraftsfrågan är långsiktig, illa lämpad för snabba utspel och minimala majoriteter i riksdagen. Regeringen bör förverkliga Kristerssons ”samtala med alla” och söka en bred energiöverenskommelse. En ansvarsfull regering drar också lärdomar av det vi alla vill tänka bort eller ser som otänkbart, skriver Mattias Goldmann, klimatdebattör.
Kristerssons sida är tydlig i sin vurm för kärnkraft. Hur energifrågan hanteras avgör därmed förtroendet för politiken, i Sverige liksom i Japan. Men frågan är långsiktig, illa lämpad för snabba utspel och minimala majoriteter i riksdagen. Att hälften av svenskarna inte ens indirekt är med i diskussionen är ohållbart; regeringen bör förverkliga Kristerssons ”samtala med alla” och söka en bred energiöverenskommelse.
Regeringen satsar de kommande åren 15 miljoner årligen på forskning om elflyg, rapporterar Expressen. Pengarna ska fördelas av Trafikverket.
– Det som vi fattat beslut om är en kraftsamling för att kunna åstadkomma en snabb introduktion och utveckling av elflyg i Sverige, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Vad kan du förvänta dig för aktiviteter under 2023 inom den Gröna omställningen?
Mer än någonsin att ta del av som besökare eller deltagare. Allt från myndigheter till internationella, publika mässor och event. Vissa aktiviteter kan kräva anmälan och ev avgifter, men här kan man verkligen planera året, om man så vill.
12 januari. 10:00-11:45. Transportforum 2023 – en digital mellanakt. Tomas Svensson, generaldirektör VTI. Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Björn Sandén, professor, Chalmers. Huvudlärdomarna i regeringsuppdraget ”Uppdrag att bidra till ökad kunskap om elektrifieringen av Transporter” som VTI ska redovisa till regeringen den 13 januari.
18-21 januari. Automässan 2023. Nordens största mötesplats för motorbranschens service- och eftermarknad. Svenska Mässan Göteborg. Bl a tema om elektrifiering.
2 februari 12:00-13:00. Material recycling – possibilities, shortcomings and policy instruments. Chalmers. WELCOME TO to listen to Christer Forsgren, Consultant in Industrial Recycling and Christian Ekberg, Prof. Energy and Material, Industrial Materials Recycling and Nuclear Chemistry. Focus on the webinar is: Metal recycling. Online
8 februari. Nordic Collaboration in Green Boating: We invite green boating enthusiasts and politicians to discuss nordic collaboration within green boating and infrastructure for zero emission leisure boating/tourism/urban ferries. https://toolspawn.com/events/list/637b74d40bd9e5dc02fda08c
9 februari. 09:00-15:00 Chalmers. Initiativseminarium styrkeområde Transport 2023. Electromobility is here – are we ready? Heldag om e-mobility. RunAn, Chalmersplatsen 1.
eCarExpo mässan är nu öppen för allmänheten i Göteborg på Svenska Mässan, 3 till 4 december 2022. Raymond visar upp sina världsledande produkter.
Kom till vår monter och gör en kostnadsfri förstudie och ta del av senaste nyheter av integrerade solceller i tak, solcells paneler, solcells tak, solcells fasader och färgade solcells paneler, solcells carport, batterilager och flexibilitetstjänster. Huawei och Ferroamps produkter finns också i montern.
GruppSol går internationellt – och byter namn till Raymond
Det snabbväxande företaget behöver plats för både fler medarbetare och för att möjliggöra egen produktion vägg i vägg med huvudkontoret.
Nya hinder för fortsatt kärnkraft i Sverige ger tveksamhet och rädsla för ytterligare prishöjningar. ”Planerbarheten riskerar få ytterligare negativa omdömen och kan ifrågasättas”.
Stoppet på Ringhals 4 förlängs med tre veckor, återstarten av reaktorn, som var planerad till 31 januari 2023, skjuts fram till 23 februari.
Ett omfattande reparationsarbete har pågått sedan en tryckhållare torrkokat i samband med en återstart i slutet av augusti.
”Vi gör något som vi inte har gjort förut, det finns inget facit”, säger vd Björn Linde.
Natten till fredagen den 2 december visades de första leveranserna upp av Tesla Semi av Elon Musk och hans projektteam vid Tesla.
Egentligen behöver inte så mycket sägas. En kolossalt enkel drivlina. – Alla motorer kommer från redan existerande Tesla-modeller vilket innebär kostnadseffektiv produktion. Dessa är i sin tur sammansatt till en drivlina som kan ses i klippet och bild nedan.
Då varje motors enskilda kapacitet därmed tredubblas och styrs via mjukvaran får Tesla Semi en effektivitet som blir helt omöjlig för en motsvarande fossildriven lastbil i samma klass. Vikten anges fullastad till 37 ton. Räckvidd 800 kilometer på en laddning. Den kan uppnå förbrukning på under 124 kWh/100 km. Se mer i artikel från Electrek
Vad behövs mer?
Laddinfrastruktur FINNS redan genom Teslas laddnätverk globalt. Och med Tesla V4 Superchargers med megawattladdning som nu introduceras är den redan färdig iom att standarden redan finns. Se länk till wikipedia med mer info om hur det fungerar. Det vi inte vet är:
Hur mycket väger Tesla Semi dragbil?
Vilka däck kommer att finnas och vilken tillverkare levererar? Anledningen till att man undrar är att det ställs mycket krav på just däck då det är de som skall klara extrema påfrestningar via den högeffektiva drivlinan.
Under evenemanget bekräftade Musk med programchefen Dan Priestley att V4 Supercharger kan användas av Tesla Cybertruck redan under 2023.
Via Sveriges radio P1: I klimatmötet i Glasgow förra året presenterades ett avtal – Global methane pledge – den globala metandeklarationen, som nu 130 länder har skrivit på, däribland Sverige. Målet är att utsläppen av metan ska minska snabbt med 30 procent till 2030.
– För att Sverige ska klara att minska utsläppen av metan så mycket, och dessutom på kort tid, så behöver vi öka takten rejält, säger Mats Björsell på klimatanalysenheten Naturvårdsverket.
–Ja, det behöver vi absolut. Det pyser och läcker lite här och där i olika typer av anläggningar som använder naturgas eller biogas också för den delen. Problemet hittills har varit att hitta läckorna.
Inga krav att mäta och rapportera utsläppen
Företagen har inte några krav på att mäta hur stora utsläppen av metan är eller rapportera utsläppen. Sara Mälbrink jobbar med miljötillsyn på raffinaderier och förbränningsanläggningar på Länsstyrelsen Västra Götaland:
–Nej, det har det ju inte gjort. I alla fall inte de här raffinaderierna. Och så har de inte haft krav på sig att göra det. Och de har inga villkor i sina tillstånd som säger hur mycket metan som de får släppa ut.