HO-FORM

Kina: Världens största elfartyg sjösatt

Via Dagens näringsliv: Det stora kinesiska rederiet Cosco beställde ett antal eldrivna containerfartyg förra året, som ett led i satsningar på att förbättra miljön i och runt Yangtze, världens tredje längsta flod.

Nu har det första fartyget, i storleken 700 TEU, sjösatts, rapporterar branschtidningen Maritime Executive. TEU är en måttenhet för sjötransporter, och 700 TEU innebär ett större matarfartyg, alltså skepp som transporterar gods till och från de mångdubbelt större oceanfartygen.

Mer om satsningen: https://maritime-executive.com/article/china-launches-first-700-teu-electric-containership-for-yangtze-service

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Rusning till solcellsbolag – svenska Exeger bland de toppfinansierade

Via realtid.se: En kartläggning av Avnet Abakus visar att investeringarna i europeiska solenergistartups har ökat med 414 procent på årsbasis, med företag som fick 6,53 miljarder dollar under de första sex månaderna 2023 jämfört med 1,27 miljarder dollar vid den här tiden förra året.

https://www.realtid.se/rusning-till-solcellsbolag-svenska-exeger-bland-de-toppfinansierade/

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Vad innebär EUs nya lag för infrastrukturen i Europa?

Nya regler för att säkerställa en betydande utbyggnad av infrastrukturen för vägbaserade fordon har röstats igenom i Europaparlamentet.

I förordningen fastställs särskilda mål för utbyggnaden som måste uppnås under 2025 eller 2030. Det rör sig särskilt om följande:

  • Från och med 2025 måste snabbladdningsstationer på minst 150 kW för personbilar och lätta lastbilar installeras var 60:e kilometer längs EU:s viktigaste transportkorridorer, det så kallade transeuropeiska transportnätet (TEN-T)
  • Laddningsstationer för tunga fordon med en uteffekt på minst 350 kW måste byggas var 60:e kilometer längs TEN-T:s stomnät och var 100:e kilometer i det större TEN-T:s övergripande nät från och med 2025, med fullständig täckning av nätet senast 2030 
  • Tankstationer för vätgas som betjänar både bilar – (?) och lastbilar måste byggas från och med 2030 i alla urbana knutpunkter och var 200:e kilometer längs TEN-T:s stomnät 
  • Kusthamnar som tar emot ett minsta antal stora passagerarfartyg eller containerfartyg måste tillhandahållalandström för sådana fartyg senast 2030.
  • Flygplatser måste tillhandahålla el till stillastående luftfartyg vid varje gate senast 2025 och vid alla fjärruppställningsplatser senast 2030
  • Användare av el- eller vätgasdrivna fordon måste enkelt kunna betala vid laddnings- eller tankstationer med betalkort eller kontaktlösa enheter och utan abonnemang och med full insyn i priserna.
  • Ansvariga för laddnings- eller tankstationer måste på elektronisk väg ge konsumenterna fullständig information om tillgänglighet, väntetid och pris vid olika stationer

https://www.consilium.europa.eu/sv/press/press-releases/2023/07/25/alternative-fuels-infrastructure-council-adopts-new-law-for-more-recharging-and-refuelling-stations-across-europe/

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Hej Leif, Henrik, Hans och Stefan

En utmärkt kommentar av Sveriges radios Lotten Collin angående klimatet i Sydeuropa

https://sverigesradio.se/avsnitt/det-finns-hjalp-om-man-borjat-tro-pa-jordens-undergang-lotten-collin-paris

Hej Leif, Henrik, Hans och Stefan. Och alla andra ni som skrev till mig för några veckor sedan när jag pratade om värmeböljan i Sydeuropa. Ni var arga. För jag rapporterade om ”temperaturer som inte stämde”. Ni hade minsann googlat vädret på Sicilien, och det stod inte 47 grader. Ni tyckte inte att det fanns något skäl att prata om marktemperatur, även om spanska medier gjorde det.

”Varför ska ni journalister skrämma upp människor så?” undrade Lars. ”Jag vill tipsa att det finns hjälp om man börjat tro på jordens undergång” hälsade Robban. ”Hela Twitter garvar åt hur jävla korkad du är din dumma jävla clown” skrev Magnus.

Jag öppnar sällan Twitter. Men när jag nu gör det är det för att se filmer från Sicilien. Från bränderna som slukar ett gammalt kloster i Palermo. Från sjukhus som evakueras under brandrök. Från en soptipp som brinner så att den hälsovådliga röken sprider sig i staden. Och från grannstaden Catania, där det varit strömavbrott i flera dagar. Elkablarna som ligger under vägarna har skadats i värmen. Men varför!? Asfalt kan ju inte brinna! Nä, men när marktemperaturen gick över 50 grader slutade elkablarna fungera. Vattenförsörjningen likaså, eftersom pumparna står stilla utan el.

”Jag har semestrat på Sicilien. Och det är alltid varmt där på somrarna”. Ja. Men säg det till de italienska brandmännen som ligger utslagna på gatan med sotig hud, till människorna som var utan el och vatten i flera dygn.

Och vad säger ni till de äldre männen och kvinnorna som inte kunde ta sig ut när lågorna slukade deras hus? Till kvinnan som fastnade i en hiss och dog under branden?

I veckan har personer från flera partier i Italiens högernationalistiska koalitionsregering paraderat i TV-nyheterna. De säger: ”Det finns ingen plats för klimatförnekelse i Italien”. Och ”Om vi inte gör något åt klimatförändringarna kommer vi räkna våra döda”. Och ”Klimatet förändras, jag kan inte minnas att det varit så här varmt förr”. Då kan vi lugna: Oroa er inte. Jag har hört att det finns hjälp om man börjat tro på jordens undergång.

Lotten Collin, Paris.

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Förstör inte min semester !!

Vi har uppenbarligen lite för smalt perspektiv när det gäller orsakerna till varför det är så varmt just nu under semestermånaderna –

För att förstå hur allvarlig situationen är kan det vara bra att följa upp senaste tidens rapporter och varningssignaler. För vi lär inte komma undan så lätt längre.

Utmärkt beskrivning av The Guardian

Lösningen är att successivt göra oss av med ALLA för klimatet negativa utsläpp och att inse att förnybar energi visat sig både billigare och kan implementeras snabbt.

https://www.dn.se/ledare/emma-hoen-bustos-om-20-ar-kan-ingen-politiker-saga-vi-sag-det-inte-komma/

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/sverige/experter-om-extremvarmen-kommer-bli-varre.58303f92-eb1a-5df3-9c2b-904c16b0bc4f

https://sverigesradio.se/artikel/forskare-varmeboljorna-omojliga-utan-klimatforandringarna

https://www.theguardian.com/science/2023/jul/25/deadly-global-heatwaves-undeniably-result-of-climate-crisis-scientists-attribution

https://spiral.imperial.ac.uk/bitstream/10044/1/105549/8/Scientific%20Report%20-%20Northern%20Hemisphere%20Heat.pdf

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Efterfrågan för elfordon bromsar in, men inte för Tesla och BYD.

Bakslag? – På senare år växer inte försäljningen av andra elfordon globalt utöver Tesla och BYD så snabbt som marknadsanalytikerna förväntat sig.

Kanske detta är en nog så tydlig markering att elbilar till konsument är för dyra och att det kräver en del omprioriteringar för att sänka prisnivåerna hos de flesta tillverkarna?

Det är att se som en effekt av flera orsaker som avskaffade elbils-incitament på flera håll (som i Sverige helt avskaffade Bonus – malus), den höga inflationen samt att elbilar ännu är tydligt dyrare än traditionella fordon med förbränningsmotorer. Enligt Elbilen i Sverige

”Medan [Tesla (TSLA)] och [Kinas BYD] har fortsatt att växa, … har tillväxten för resten av branschen varit mindre robust i Europa och Kina”, skrev Barclays.

(Diagrammet är ngt modifierat) Förväntningarna på den globala marknadsandelen ser ut att stanna av?

Den globala försäljningsvolymen för elbilar har legat under förväntningarna hittills i år, på 13,5 % till och med maj, en ökning med 50 punkter, eller 0,5 %, från 2022 och ”väl under” uppskattningar från BNEF på strax under 18%. Det är ”sannolikt första gången på senare år som efterfrågan av elbilar har stannat av”, sa Barclays analytiker. I jämförelse toppade siffrorna 16 % under flera månader under andra halvåret 2022. Även om det andra halvåret i 2023 sannolikt kommer att medföra en viss förbättring, är det möjligt att den inte uppfyller förväntningarna. https://www.morningstar.com/news/marketwatch/20230712551/ev-sales-stall-as-aside-from-tesla-and-byd-theres-a-s

Vissa tillverkare i USA har även överskott av osålda elbilar som tex Volkswagen där man även har bakslag i försäljningen även i Europa. https://thedriven.io/2023/07/12/vw-electric-car-sales-fall-to-zero-as-tesla-and-china-ev-makers-win-price-war/

Mer om de ledande Tesla och BYD

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

KTH: Termisk energilagring kan minska stora energikostnader för fastighetsbolag

Näringslivets intresse är stort. Högvärdig energi ska inte användas för att värma/kyla byggnader, utan för miljöns och vår egen skull ska vi använda lågvärdig energi vid måttliga temperaturer. Nämligen lågtemperaturvärme och högtemperaturkyla. 

#ThermalEnergyStorage (TES) system. TES-system har en enorm potential för att minska #energikostnader och mildra de negativa effekterna av global uppvärmning.

KTH:s forskargrupp för vätske- och klimatteknik arbetar i projektet. Ledda av Amirmohammad Behzadi, Sasan Sadrizadeh, Christophe Duwig, Sture Holmberg och Adnan Ploskic, kombinerar deras arbete numeriska simuleringar, #machinelearning och optimeringstekniker för att erbjuda #hållbara och genomförbara energilösningar för byggnader.

Deras samarbete med fastighetsbolag som Vasakronan har gjort det möjligt för dem att studera byggnader och föreslå effektiva energilösningar. Deras banbrytande forskning har vunnit internationellt erkännande och gett dem en plats i det prestigefyllda globala initiativet, International Energy Agency (IEA) ECES #Annex37, ”Smart Design and Control of Energy Storage Systems.”

Ett lovande projekt för framtiden! I denna länk presenteras resultaten.

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

LONDON: Hur två artister skaffade förnybar energi åt sina grannar

De samlade in 1,5 miljoner för att dela solenergi till sina grannar.

”Om du kan skapa ett erbjudande där du faktiskt säger: ’Titta, låt oss bara kringgå ett trasigt politiskt system och låt oss göra något direkt själva tillsammans’, så är det ett ganska attraktivt erbjudande att ge folk”, säger Dan Edelstyn. Tillsammans med Hilary Powell ägnade han ett år åt att övertyga grannar att gå med i projektet.

Hur kommer samhällets solenergiprojekt att hjälpa till att bekämpa energifattigdom?

I Waltham Forest, Londons stadsdel där konstnärsparet bor, är energifattigdom – när hushållen inte har råd att hålla sina hem vid en adekvat temperatur – på den tredje högsta nivån i huvudstaden.

Det gör projektet särskilt värdefullt för dess invånare , av vilka många bor i viktorianska bostäder som kan vara dåligt isolerade och använda mer energi.

Ejaz Hussein, som har bott på gatan i 45 år, säger att han är ”ganska glad” över projektet som han uppskattar kommer att minska hans elräkning med 70 procent.

”För det första är det bra för miljön. Och för det andra, jag har inte råd med el längre”, säger tvåbarnspappan. ”Så det kommer verkligen att hjälpa när jag kämpar.”

Hushåll som drivs av el från solpaneler drar mindre ström från det nationella nätet, vilket minskar energiräkningen och de kan också sälja tillbaka all överskottsenergi.

Branschanalytiker säger att samhällsprojekt tenderar att vara effektivare än enskilda solcellsinstallationer eftersom kostnaderna minskar med skalan.

https://www-euronews-com.translate.svenska

Via  GreenEuronews, Reuters  

Scania kommer med megawattladdning på 1000 kW

Med megawattladdning ska kommande modeller kunna ladda med upp till hela 1 000 kW.

Teslas Semi och Mercedes kommande ”Long Haul”-version av eActros är exempel på lastbilar där det utlovas megawattladdning. ABB har i samarbete med Scania genomfört lyckade tester. Redan i år vill Scania erbjuda kunder vad som kallas ”förhandsversioner” av lastbilar med tekniken. Scania planerar börja använda detta fullt ut nästa år.

Den nya MCS-standarden är i första hand inriktad mot klass 6, 7 och 8 kommersiella transportfordon, men kan lätt anpassas för flygplan eller andra elfordon som mindre fartyg med stora batteripaket och laddningshastigheter upp till 1MW. Det är också tänkt att kunna anpassas med befintliga CCS-moduler och dess relaterade standarder. Kompatibilitet kommer att vara en viktig framgångsfaktor enligt CharIn som är en icke vinstdrivande organisation för laddinfrastruktur över hela världen.

Mer om MCS – https://en.wikipedia.org/wiki/Megawatt_Charging_System

Via Elbilen.org

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se

Första ultrasnabba 400 kW laddaren

EVBox nya 400 kW laddare kan ge upp till 10 mil räckvidd på 3 minuter

EVBox har lanserat den första fristående 400 kW EV-laddstationen. Det Amsterdam-baserade företagets nya DC-snabbladdare kallas EVBox Troniq High Power, och EVBox uppger att den klarar att ge laddning upp till 100 km räckvidd på bara tre minuter – det vill säga om det stöds av fordonet. 

EVBox genomförde ett Early Adopter Program för att testa under fem månader. Företaget säger att de loggat mer än 4 000 laddningssessioner och mer än 1 700 timmars aktiv laddning. Totalt mer än 91 MWh energi levererades.

Det kan göra EVBox Troniq High Power till en av de snabbaste DC-laddsystemen för elbilar som finns på marknaden idag. För närvarande är det Allego, -300 kW – Fastned, 350 kW och IONITY, – 350 kW, som har de kraftfullaste stationerna i Europa.

Men håll ett öga på Tesla.

Deras första V4 Supercharger lanserades i Nederländerna i mars -23, och det ser ut som dessa har en total maxeffekt på 600 kW. (Teoretiskt). för närvarande är de begränsade till 250 kW. De lär dyka upp på fler orter i EU.

Via Electrek

TESLA OWNERS SWEDENNestor AB – VUEF.seEnergy Evolution CenterSero.se